Sådan kan du genvinde selvværdet efter et brud

31. januar 2020
Et brud med en partner kan have en alvorlig effekt på dit selvværd. Derfor er det en god idé at vide, hvordan man skal håndtere det, og hvad man skal gøre for at overvinde det. Lær, hvordan du kan genvinde dit selvværd.

Det kan være smertefuldt, når et forhold slutter. I denne artikel giver vi dig derfor nogle tips til, hvordan du kan genvinde selvværdet efter et brud.

Hvis det var et langt eller giftigt forhold eller hvis det ikke var begge parter, som var enige om bruddet, er det sandsynligt, at dit selvværd kan være blevet påvirket. Du har brug for tid til at sørge, så du kan komme ovenpå igen.

Tips til at genvinde selvværdet efter et brud

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, hvad selvværd er, da dette er et ord, du muligvis hører ofte. Psykologiordbøger definerer ofte selvværd som den vurdering, vi foretager af os selv.

Med andre ord omfatter selvværd alle de opfattelser, følelser, tanker og evalueringer, vi konstant underkaster os til. Nogle undersøgelser indikerer at:

“Selvværd er en selv-vurdering. Denne opfattelse og evaluering kan være positiv eller negativ og behagelig eller ubehagelig”.

Hvis du døjer med lavt selvværd, kan det være næsten umuligt at være stabil på et følelsesmæssigt plan, da det første skridt til at opnå dette er at acceptere sig selv

Kvinde krammer sig selv for at genvinde selvværdet efter et brud

Sådan ved du, om et brud har påvirket dit selvværd

Når et forhold ender, kan du havne i en situation, hvor du oplever en hel del følelsesmæssig smerte. Dette behøver dog ikke at betyde en afslutning på noget andet i dit liv. Det er også vigtigt at vurdere, om det blot er en pause i forholdet eller om det er et endegyldigt brud.

Hvis det er et endegyldigt brud, skal du huske på, at al den kærlighed, du behøver, allerede er inde i dig selv. Men folk har det dog med at lede efter det andre steder, og dette er en af de største fejltagelser, man kan begå efter et brud med en partner.

Dr. Jill Weber siger, at det er normalt at føle sig forvirret, trist eller vred, mens man sørger over tabet af forholdet. Men når forholdet ender, er det ikke nødvendigt at straffe eller bebrejde sig selv. De fleste har prøvet at gennemgå situationer som disse, men disse situationer definerer dig ikke.

Selv hvis personen ikke længere er en del af din sociale omgangskreds, går livet videre, og du skal lære af det og fortsætte på rette vej og blive ved med at udvikle dig selv. Hvis du føler, at nogle af de følgende karaktertræk beskriver dig, også kun en lille smule, så påvirker bruddet dit liv og det er tid til at foretage ændringer.

Læs også: 7 tips til at øge din selvtillid

Tegn på et lavt selvværd

  • Man føler, at livet har mistet al sin betydning på grund af den person, der har forladt en.
  • Man føler sig grim, når man ser sig selv i spejlet, og man tænker endda, at andre aldrig nogensinde vil forelske sig i en.
  • Måske tænker man, at den person, der har forladt en, var perfekt, og at han eller hun var den eneste rette person i verden.
  • Man sammenligner sin ekskæreste med alle andre potentielle partnere, man møder.
  • Man bliver ligeglad med sit udseende og selvpleje. Man føler sig heller ikke entusiastisk omkring noget som helst og man mister al motivation. Man er ikke længere interesseret i de aktiviteter, man plejede at nyde.
  • Man føler en form for smerte, der ikke lader en tænke klart.
  • Måske oplever man en masse skyldfølelse. Man tænker måske, at hvis man havde ageret anderledes i visse situationer, ville personen stadig være ved ens side.

Hvis du føler, at du kan identificere med nogle af de overnævnte ting, så skal du forstå, at du også kan lære at nyde at være alene. Under denne tid kan du virkelig lære dig selv bedre at kende og derved kan du lære at elske dig selv.

Sådan kan du genvinde selvværdet

Kærestepar har konflikt i deres forhold

Et brud kan have en alvorlig effekt på dit selvværd. Men det er vigtigt at vide, hvordan man overvinder det, så det ikke bliver en hindring.

Der er ingen magisk formular til at komme sig over et brud med en partner. Det er noget, der tager tid. Men resultaterne er utrolige. Den kærlighed, du vil være i stand til at have for dig selv efter denne oplevelse, vil være meget større. Til at starte med vil det gavne dig at følge disse råd:

  • Giv slip og lad dig selv gennemgå alle stadierne af sorg efter et brud, i stedet for at forsøge at undertrykke dine følelser. Det er bedre at fortælle en, du stoler på, hvordan du har det, så du ikke lader det hele hobe sig op.
  • Lad være med at forsøge at undgå problemet. Lad dig selv opleve dine følelser og gennemgå dem. Dette er den bedste måde, hvorpå du kan forvandle smerten og sårene til muligheder for at starte på ny.
  • Efter denne proces vil du være den eneste hovedrolle i dit liv.
  • Når du har gennemlevet disse oplevelser, vil du forstå, at dit liv ikke afhænger af den person. Dit liv skal heller ikke dreje sig om den person. I er to forskellige individer, som kan udleve jeres fulde potentielle hver for sig.
  • Etabler nye rutiner og drop gamle vaner, som du havde med den person.

Vi anbefaler: 4 metoder til at undgå tankemylder

Det vigtigste til at genvinde selvværdet

  • Begynd at kigge indad. Glæden er indeni dig selv og ikke indeni en andens liv. At nære dig selv med selvkærlighed er et afgørende skridt i retning af at kunne se din fulde værdi og du vil lære at forstå, hvorfor du ikke fortjener at være i et giftigt forhold.
  • Undgå at slide dig selv ned ved at tale om denne person hele tiden. Det er vigtigt at komme af med noget af din frustration. Men derefter skal du fokusere på dig selv og være midtpunktet i din egen verden.
  • Plej dig selv, elsk dig selv, gør noget ud af dit udseende. Se dig selv i spejlet og indse, hvor smuk du er. 
  • Du skal pleje dit fysiske og mentale helbred. Søg hjælp hos en psykolog, hvis du gerne vil ledsages, mens du heler. Derudover bør du vende tilbage til de aktiviteter, du elskede før.
  • Omgiv dig selv med positive ting, glem de sentimentale og triste sange. Tiltræk glæde, hvor end du går.

Hvis du elsker og værdsætter dig selv, vil du indse, at der er dele af dig, som du ikke engang kendte til. Hvis du er i stand til at genvinde selvværdet, er der mange nye ting, du vil være i stand til at opnå.

  • González Arratia, N., Valdez Medina, J., & Serrano García, J. (2003). Autoestima en jóvenes universitarios. CIENCIA Ergo-Sum.
  • Quispe Rojas, V. (2017). La autoestima. Universidad César Vallejo.
  • Vazquez, A., Jimenez, R., & Vasquez-Morejon, R. (2004). Escala de autoestima de Rosenberg. Apuntes de Psicologia.
  • VV.AA. (2018).A Study on the Self Esteem and Academic Performance Among the Students. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3121006