Sådan kan man skabe en vane

04 august, 2020
At lære, hvordan man kan skabe en vane, kan hjælpe dig med at tage kæmpe skridt imod de projekter og mål, du ønsker at opnå. I denne artikel, vil vi fortælle dig, hvordan du skal begynde.

Mange personer ved ikke, hvordan man kan skabe en vane. Selvom du måske har ønsket at forbedre din sundhed, opnå et mål i din karriere og lære et andet sprog, blandt andre akademiske opnåelser, så har du måske aldrig nået dem.

Vaner er vigtige for at opnå alle de ting, man ønsker. Problemet er dog, at man måske har lavet undskyldninger, såsom “jeg har ikke tid, “jeg mangler motivationen” eller “jeg føler mig ikke forberedt”, blandt andet.

Hvad er en vane?

Som vi nævnte ovenfor, er vaner virkelig vigtige, fordi de kan garantere succes og orientere dig imod at opnå de mål, du ønsker. Nogle studier bekræfter, at en vane er:

“Evnen, mennesker har til at arrangere sig selv på en anderledes måde end naturen”.

Derudover, pointerer de også, at:

“Indenfor psykologi, er en vane en handling, som opnåes gennem erfaring og at blive udført regelmæssigt og automatisk”.

Kvinde mediterer for at skabe en vane

Det er nødvendigt at skelne mellem vaner og skikke, eftersom disse begreber ikke refererer til det samme. I den forstand, selvom en skik er gentagelsen af handlinger, så behøver det ikke nødvendigvis at være frivilligt eller bevidst. Vaner indebærer beslutningstagen for en person, der beslutter sig for at lære dem.

Med andre ord, opnåes vaner som et bevidst valg og udføres bevidst. Det er derfor, nuværende teorier understreger, at vaner:

“…er automatiske reaktioner baseret på kontekst”.

Den sidstnævnte definition hentyder til, at personer lærer vaner gennem en proces, hvor hukommelse spiller en vigtig rolle, gennem associativ læring.

Denne artikel vil måske interessere dig: 6 vaner, der vil gøre dig til en glad, succesrig kvinde

Hvordan kan man skabe en vane?

Det bør bemærkes, at ifølge nogle eksperter, når en person får vaner fra familien, er det mere sandsynligt, at de vil fortsætte med at udføre dem resten af deres liv.

Børn, i nogle tilfælde, begynder på sunde vaner ved at imitere adfærd hos de ældre personer omkring dem.

Eftersom folk lærer vaner, er det dog muligt at begynde at få dem på et hvilket som helst tidspunkt. Nedenstående vil vi nævne nogle tips, som kan hjælpe dig med at skabe en vane.

1. Tænk på noget, du gerne vil opnå

I mere end et tilfælde, har du måske ønsket at forbedre nogle aspekter af dit liv, såsom at spise sundere, stoppe afhængigheder og begynde dagen tidligere, blandt andet.

Smilende kvinde tænker over at skabe en vane

2. Start med at tage det første skridt

Du behøver ikke at lave store ændringer første dag. For eksempel, hvis dit mål er at begynde at løbe hver morgen, så løb i fem eller ti minutter den første dag. Overanstreng dig ikke. Du vil nå dit mål gradvist.

3. Planlæg dine vaner ordentligt

Undgå at gøre det på en vag måde. For eksempel, i stedet for at sige “jeg vil løbe i morgen”, så bør du sige “i morgen vil jeg stå op klokken 6.00 og løbe i fem minutter”. Vær specifik, når det kommer til at planlægge vaner.

4. Læg en plan for at skabe en vane

Husk, at når du ønsker at skabe en vane, så vil du støde på nogle undskyldninger, som vil få dig til at vende tilbage til din tidligere adfærd, såsom: “Det betyder ikke noget, hvis jeg ikke gør det i dag”, “jeg vil gøre det senere” eller “jeg føler mig for doven i dag”, blandt andet.

For at undgå det, skal du lægge en plan og have alt klar til, når undskyldningerne invaderer dine tanker.

For eksempel, hvis du ønsker at nyde fordelene ved mediation, så kan du forberede en træningsmåtte dagen før og gøre værelset klar. Hvis du ønsker at løbe, så have dit træningstøj klart aftenen før. Hvis det er nødvendigt, så sæt din telefon på lydløs og undgå distraheringer, så du kan fokusere mere.

Du ønsker ikke at gå glip af denne artikel: 5 mindfulness øvelser til en bedre søvn

5. Sæt alarmer på din telefon

Disse alarmer bør inkludere en specifik opgave. Hvis den ringer klokken 6.00, så vær sikker på, at den fortæller dig, at det er tid til at løbe en tur. Du kan lægge nogle noter til dig selv på bestemte strategiske steder i huset, såsom spejle eller spisebordet, for at minde dig om opgaverne.

Kvinde på café sidder med sin telefon

6. Lav en oversigt og hold øje med den

Når du har din plan på plads og du lærer en ny vane, så vil du se, hvor godt du har det og hvad du har opnået. Dette vil holde din motivation på et højt niveau.

Konklusion om at skabe en vane

Husk, at du erstatter gamle vaner eller får nye vaner ved at ændre nogle begrænsende overbevisninger. Nogle personer forhindrer dem selv ved at tænke og sige ting såsom “det er bare sådan, jeg er”. Denne overbevisning er meget begrænsende og kan afholde dig fra at nå store mål. Måske bør du begynde at tjekke dine overbevisninger.

  • Suhail Velazquez Cortes. (2009). Hábitos y estilos de vida saludable. Programa Institucional Actividades de Educación Para Una Vida Saludables.
  • Vidal, G. (1988). Promoción de la salud. Acta Psiquiatrica y Psicologica de America Latina. https://doi.org/10.1016/b978-84-458-2404-7.00001-5
  • Arlinghaus, K. R., & Johnston, C. A. (2018). The Importance of Creating Habits and Routine. American Journal of Lifestyle Medicine, 13(2), 142–144. https://doi.org/10.1177/1559827618818044
  • David T. Neal, Wendy Wood, and Jeffrey M. Quinn. 2006. Habits—A Repeat Performance. CURRENT DIRECTIONS IN PSYCHOLOGICAL SCIENCE. http://web.archive.org/web/20110526144503/http:/dornsife.usc.edu/wendywood/research/documents/Neal.Wood.Quinn.2006.pdf
  • Eppinger Ben, Walter Maik, Heekeren Hauke, Li Shu-Chen. 2013.
    Of goals and habits: age-related and individual differences in goal-directed decision-making.
    Frontiers in Neuroscience. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fnins.2013.00253