Stop med at beklage dig! Her er 4 gode råd.

· 27. februar 2019
For at komme ud af denne onde cirkel af beklagelser, er det vigtigt at være opmærksom på disse fire råd. De vil hjælpe dig med at få det bedre med dig selv. Og de hjælper med at holde hovedet koldt, når livet går skævt.

Du bør huske på, at dét at beklage sig står i vejen for at fremme og nå dine mål. Det tynger dig lader dig nøjes. Stop med at beklage dig.

Mange mennesker har en vane med at beklage sig. Og det er meget svært at vænne sig af med.

Hvorfor er det sådan? Det er fordi,  tanken om at være offer for omstændighederne er meget fristende.

Du tager ikke ansvar for det, der sker for dig. Du reagerer ikke i ubehagelige situationer, og det får dig til at beklage dig.

Dårligt humør, vrede og sorg vil altid være i dit liv.

Flot tegning

For at komme ud af denne onde cirkel af beklagelser, er det vigtigt at være opmærksom på disse fire råd. De vil hjælpe dig med at få det bedre med dig selv. Og de hjælper med at holde hovedet koldt, når livet går skævt.

1. Stop med at beklage dig

Beklagelser har et særligt kendetegn. De er passive. Intet sker på grund af dem. De løser heller ikke noget.

Beklagelser lader dig være i følelsen af at være offer. Du behøver ikke at gøre noget for at ændre, hvad det er, der sker. Et eksempel kan være, at når du står overfor en udfordring, som ikke har ført til noget, beklager du dig. Du kan imidlertid vælge en anden vej.

‘i stedet for at blive forført af beklagelser, kan du tage kontrol over alle disse tanker og følelser, som overvælder dig. På den måde kan du bruge dem som springbræt til nye veje. Eller bruge dem til at lære noget af.

Du kan ikke forblive tavs i situationer, som er gået skævt eller som ikke er gået, ligesom du forventede. Det er gratis at drømme, men dyrt at føre dem ud i livet!

Drop beklagelserne og træk i arbejdstøjet. Tiden er inde til at komme af med disse klagende tanker. I dag er dagen for at begynde at handle.

Kvinde er trist

2. Benægt aldrig, hvad der sker for dig!

Mange har en tendens til at benægte, hvad der sker, hvis de ikke bryder sig om det. Dette er den nemmeste vej til beklagelser.

Imidlertid findes der situationer, som er umulige at ændre på. For eksempel er det faktum, at du engang har lavet en fejl, ikke noget, du kan gøre noget ved.

Vil du blive ved med at klage over det? Vil du fortsat blive ved med at tænke på ting i fortiden, som du ikke kan ændre?

Det er spild af tid og energi at gøre det. Du kunne bruge tiden meget bedre.

Lær at acceptere, hvad der sker for dig. Du lærer noget hver gang og kan forbedre dig. Du skal kun strække dig ganske lidt. Er du klar til at komme i gang?

Læs også: Sådan giver du slip på tvangstanker

3. Vær modig, vær ansvarlig!

Den onde cirkel af beklagelser forhindrer dig i at være ansvarlig for, hvad der sker for dig. Det er meget nemmere at beskylde andre for din ulykke.

Kvinde der danser

Desværre er det meste af, hvad der sker for dig, dit ansvar. Selv om andre opfører sig dårligt over for dig, er det din beslutning, om du fortsat vil lade det ske, eller om du skal til at træffe andre foranstaltninger.

Det er ikke ensbetydende med, at du skal forsøge at ændre andre mennesker. Det betyder heller ikke at opgive en gud, du tror på, når et familiemedlem dør eller du går konkurs.

Du kan ikke bebrejde andre, hvad der sker for dig. Det er fordi, livet ikke vælger, hvem det skal plage. Ting sker uden nogen grund. Det må man bare acceptere.

Du er ansvarlig for dine handlinger. Og du bør opføre dig klogt, når du står overfor ting, der ikke kan ændres. Du er nødt til at være modig for at møde de vanskeligheder, som rammer mennesker vilkårligt.

Læs også: 4 metoder til at undgå tankemylder

4. Interager med beklagelsen!

Hvordan føles det at beklage dig over alt? Godt eller skidt? Det er meget sandsynligt, at det ikke giver en god følelse. Heller ikke, hvis du bruger det til at manipulere andre.

Når beklagelser dukke op i tankerne, skal du gøre noget ved det. En mulighed er at tale med dem. Spørg beklagelserne, hvorfor de kommer og find ud af, hvorfor de gør, som de gør.

Du er nødt til at gøre dette med vrede, raseri, jalousi og mange andre følelser, som volder dig problemer på en daglig basis.

Det er muligt, at du opdager, at du beklager dig for at få opmærksomhed. Eller det kan være, at du har behov for at bebrejde andre, fordi du ikke vil stå til ansvar for dine beslutninger. Måske bruger du det til at manipulere andre, fordi du har brug for at være i kontrol.

Hvad end motivet kan være, er det vigtigt, at du er opmærksom på, at dette mindset ikke skal vare ret længe.

Dette vil kun svække dig. Det vil gøre dig til et offer og gøre dig passiv i situationer. Dette er især sandt i de tilfælde, hvor noget, du har kontrol over, tager en uventet drejning. Det er altsammen  et spørgsmål om at ændre sit perspektiv.

Er du klar til at stoppe med at beklage dig?

  • Sánchez, E. (2014). Reconociendo el victimismo manipulador. La Mente Es Maravillosa.
  • Victimismo. (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 4 de abril de 2017 de https://es.wikipedia.org/wiki/Victimismo
  • Sánchez, E. (2014).  La incesante manía de quejarse. La Mente Es Maravillosa.