Sæt grænser og omgiv dig med mennesker, der gør dig glad

· 28. november 2018
Hver dag er vi nødt til at håndtere personer, der dræner vores energi, så det er en god idé, at du lærer at sætte grænser, så de ikke påvirker dig for meget.

Nogle mennesker udmatter dig, dræner dig for din energi og får dig til at arbejde hårdt, når alt du ønsker er en fredelig dag. Sæt grænser og bliv fri!

Og interessant nok, findes disse sabotører i næsten alle omgangskredse. De er i din familie, blandt dine venner, og selv på arbejdet.

Nogle gange udsender de giftig adfærd uden at vide det. De har brug for dig, de søger efter din støtte, rådgivning, så de kan få luft… Disse ting kunne være forståeligt, hvis deres indstilling ikke altid var sådan.

Og dette er, hvor afpresningen og bebrejdelsen kommer i spil.

Det er ikke altid nemt at leve med folk som dette. Men du er absolut nødt til at vide, hvordan man bruger passende respekt for at beskytte dig selv, samtidig med at du søger efter mennesker, der inspirerer dig og der bringer lykke til dit hjerte.

Sæt grænser overfor udmattende mennesker, der er kilder til daglig stress

Vi er alle konstant omgivet af forskellige stressende situationer.

Men der er én ting, du skal forstå helt klart. Hvis nogen udmatter dig, kvæler og ændrer din følelsesmæssige balance, er det fordi du er “gennemtrængelig”.

Person med sky foran sig

Hvert sind har sit eget niveau af gennemtrængelighed eller tolerance, og dette afhænger naturligvis af din personligheds type.

  • Indadvendte mennesker har en meget lavere tolerance over for situationer med konstant social interaktion. De har brug for tilstrækkelige mængder af alene-tid til at “genoplade” deres batterier.
  • Mere udadvendte personer søger efter flere stimuli, og tolerere generelt mere og nyder at tale med en masse mennesker samt bevæger sig rundt i forskellige miljøer og lægger planer.
  • Men problemet opstår, når indadvendte og udadvendte står over for disse sabotører af lykke, de typer af individer, der er udmattende, fordi de placerer sig selv som en prioritet.

De dræner dig med deres kritik, deres tvangstanker, deres konstante søgen efter problemer, der ikke eksisterer.

Tro det eller ej, en stor del af dit stress kommer fra interaktioner med andre mennesker, med folk, der udstøder dig eller stresser dig på andre måder.

Anbefalet læsning;

Tricks til en glad og sund overgangsalder

Sæt grænser for at undgå negativitet

I disse typer af situationer, begynder ordet “brænde” at give mening. Tænk over din hjerne som et fantastisk net af neurale forbindelser. Den er forbundet af væv, hvori harmoni hersker.

Når du lever gennem perioder med kontinuerligt eller kronisk stress, er denne harmoni brudt. Nogle områder af hjernen er endda tabt:

  • Dendritterne i dine nerveceller ved hippocampus-regionen i hjernen begynder at brydes. Dette skyldes en ændring i neurotransmitterne. Kortisol udøver en meget negativ effekt på hjernen.
  • Dendritter er de små små arme, der forbinder neuronerne sammen.
  • Jo større stress, desto mindre forbindelse til hippocampus-regionen. Dette skyldes fordi, at en masse går i stykker, hvilket afbryder forbindelsen.
  • Husk på, at hippocampus er hjerne strukturen, der lagrer hukommelsen og følelser.

Vi fortæller dig alt dette for at forklare, hvorfor i situationer med angst eller stress, at folk mister deres koncentration. Det er også helt almindeligt at opleve apati og negativitet.

Neotransmittere

Sæt grænser og vær mindre “gennemtrængelig” overfor udmattende mennesker

Det er ikke let at lære at være mindre gennemtrængelig i stressede situationer. Først og fremmest, er det fordi din egen negativitet nogle gange blokerer dig. Du føler forsvarsløshed.

Men hvordan kan jeg reagere, hvis den udmattende person er min mor? Hvad hvis det er min partner, eller min chef? Disse er unægteligt sarte situationer, der tager en masse ud af dig.

Så lad os tale om et par enkle strategier.

Læs også:

6 vaner, der vil gøre dig til en glad, succesrig kvinde

Jeg vil ikke lade dem påvirke mig

Du har måske en ven eller et familiemedlem, der konstant ringer til dig for at fortælle dig om deres problemer. En måde at løse dette på er at reagere på deres opkald hver anden dag.

Du er nødt til at undgå at få dårlig samvittighed, når du sætter grænser. De bliver måske  sure én, to, tre gange. Men de vil langsomt begynde at tilpasse sig dine personlige grænser.

Pige paa eng

Find personer, der inspirerer dig og der gør dit hjerte glad

Hvis nogle af dine familiemedlemmer eller kolleger er udmattende for dig, tag en pause ved at tilbringe tid sammen med mennesker, der gør dig glad.

  • Livet handler om balance. Så du er nødt til at arbejde med kompensation. Én ting for en anden.
  • Udmattende mennesker skal holdes på afstand. Hvis du er forpligtet til at interagere med dem, så lær at sætte grænser. Placer dig selv som en prioritet og beskyt dit eget selvværd.
  • Prøv at afsætte 70% af din tid til personlig berigelse. Til dette, find folk, der er virkelig værd at bruge tid på, der inspirerer dig og der får dig til at føle dig sikker og positiv.
  • Du har sikkert nogle gode kollegaer. I din familie, er der formentlig mere end én person, som du helt sikkert tilbeder.

Og husk på, at når der er kærlighed, er der ikke plads til nogen, der dræner dig, fordi folk, der dræner dig, elsker dig ikke. De forbruger din energi og selv dit helbred.

Sæt grænser og bliv fri!