Søtunge: Næringsstoffer, fordele og risici

Hvis du kan lide fisk, bør du ikke gå glip af muligheden for at inkludere søtunge i din kost regelmæssigt, en variant med et fremragende ernæringsmæssigt bidrag.
Søtunge: Næringsstoffer, fordele og risici
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Saúl Sánchez Arias.

Sidste ændring: 25 august, 2022

Søtunge er en fisk af god kvalitet, som kan indgå regelmæssigt i kosten. Generelt anbefales det, at der er fisk i kosten. Disse fødevarer giver vigtige næringsstoffer og indeholder ikke mange kalorier, så de vil ikke forårsage negative ændringer i kropssammensætningen.

Lad os se på fordelene ved at spise søtunge samt nogle punkter, du bør være opmærksom på.

Før vi begynder, må vi understrege, at det så vidt muligt er bedre at spise vilde fisk end opdrættede fisk. I sidstnævnte tilfælde kan fedtsyreprofilen være ændret og indeholde en lavere andel af omega-3-fedtsyrer. Disse anses for at være vigtige for at bevare et godt helbred i årenes løb.

Den ernæringsmæssige profil for søtunge

Set ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt indeholder søtunge ca. 100 kalorier pr. portion. Den indeholder 20 gram proteiner af høj biologisk værdi og kun 1,5 gram fedt. Desuden er det en kilde til visse vigtige mikronæringsstoffer som f.eks. magnesium, fosfor, selen og vitamin B12.

Røget fisk på tallerken

Søtunge indeholder proteiner af høj biologisk værdi.

Takket være denne ernæringsprofil kan vi medtage produktet i kosten, hvis vi ønsker at dække proteinbehovet. Protein har vist sig at være afgørende for at forebygge udviklingen af kroniske og komplekse patologier som f.eks. sarkopeni.

Denne sygdom forårsager progressiv ødelæggelse af magert masse og tab af styrke og øger dermed risikoen for at dø af flere forskellige årsager.

Nogle af de mineraler, der er i søtunge, som f.eks. magnesium, kan have en positiv virkning på søvnen. Ved at opretholde niveauerne i passende intervaller vil du få en mere restituerende søvn med færre afbrydelser og dermed opnå en optimal restitution efter hver dags anstrengelser.

Dette fremgår af en undersøgelse, der er offentliggjort i tidsskriftet Nutrients. Selvfølgelig er gode rutiner, som f.eks. at gå tidligt i seng, afgørende.

Vi skal også henvise til tilstedeværelsen af B12-vitamin i kosten. Dette næringsstof findes kun i animalske produkter og er afgørende for at forebygge anæmi, som kan påvirke ilttransporten gennem blodet. I tilfælde af vegansk kost vil det være nødvendigt med et tilskud for at undgå et underskud, der kan medføre ændringer i de røde blodlegemer.

Risici

Blandt de største risici ved at spise søtunge er der den mulige forekomst af fødevareallergi. Dette autoimmune problem tvinger os til at fjerne en fødevare eller en gruppe af fødevarer fra vores kost, da de kan påvirke vores helbred alvorligt.

Hvis du ved indtagelse af denne fisk oplever åndedrætsbesvær, kløe, hævelse eller udslæt, er det bedst at konsultere en læge.

På den anden side skal du være forsigtig med tilstedeværelsen af søtunge i kosten hos gravide kvinder, da den kan indeholde en hel del kviksølv. Dette tungmetal kan ophobes i fedtvævet og kan skade fosteret, hvis det findes i store mængder. Dette fremgår af forskning offentliggjort i tidsskriftet JAMA Network Open.

Søtunge på tallerken

Søtunge kan indgå i kosten et par gange om ugen.

For at minimere risikoen anbefaler eksperter, at søtunge ikke indgår i kosten mere end et par gange om ugen. Den kan veksles med andre fisk, både magre og fede fisk, for at forbedre kostens kvalitet. Husk, at eksperter anbefaler at spise fisk frem for kød for at sikre et bedre helbred.

Det er vigtigt at bemærke, at store fisk er de mest sandsynlige fisk, der har større mængder tungmetaller eller giftige forbindelser. Derfor er det bedst at vælge mindre fisk under graviditet eller hos personer, der har problemer med immunsystemets funktion. På denne måde vil risikoen blive minimeret betydeligt.

Du er måske også interesseret i: Sushi er fedende: Fakta eller myte?

Søtunge – gavnligt for dit helbred

Som du har set, er det meget gavnligt at spise søtunge ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt, selv om man i nogle tilfælde skal være forsigtig med indholdet af kviksølv.

Faktisk anbefaler de fleste ernæringseksperter, at man regelmæssigt inddrager fisk i kosten for at forbedre den kardiovaskulære sundhed og forebygge udviklingen af kroniske og komplekse patologier i årenes løb.

Det er dog rigtigt, at prisen på disse fødevarer nogle gange kan forhindre os i at indtage dem for ofte. Et godt alternativ er altid tun på dåse, som indeholder omega 3-fedtsyrer og er billigere.

Frossen fisk er et andet godt alternativ og er i de fleste tilfælde billigere end frisk fisk. De organoleptiske egenskaber er dog ikke lige så gode.

Det kan interessere dig ...
Fiskeprotein: Hvorfor det ikke bør mangle i din kost
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fiskeprotein: Hvorfor det ikke bør mangle i din kost

Fiskeprotein er et næringsstof af meget høj kvalitet, som bør indgå regelmæssigt i kosten for at forbedre sundheden.



  • Prokopidis, K., Cervo, M. M., Gandham, A., & Scott, D. (2020). Impact of Protein Intake in Older Adults with Sarcopenia and Obesity: A Gut Microbiota Perspective. Nutrients12(8), 2285. https://doi.org/10.3390/nu12082285
  • Cao, Y., Zhen, S., Taylor, A. W., Appleton, S., Atlantis, E., & Shi, Z. (2018). Magnesium Intake and Sleep Disorder Symptoms: Findings from the Jiangsu Nutrition Study of Chinese Adults at Five-Year Follow-Up. Nutrients10(10), 1354. https://doi.org/10.3390/nu10101354
  • Stratakis, N., Conti, D. V., Borras, E., Sabido, E., Roumeliotaki, T., Papadopoulou, E., Agier, L., Basagana, X., Bustamante, M., Casas, M., Farzan, S. F., Fossati, S., Gonzalez, J. R., Grazuleviciene, R., Heude, B., Maitre, L., McEachan, R., Theologidis, I., Urquiza, J., Vafeiadi, M., … Chatzi, L. (2020). Association of Fish Consumption and Mercury Exposure During Pregnancy With Metabolic Health and Inflammatory Biomarkers in Children. JAMA network open3(3), e201007. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2020.1007

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.