Det kan du spise, hvis du har en fødevareallergi

· 14. august 2018
Mange lider af en eller anden form for fødevareallergi, såsom laktoseintolerans eller cøliaki. Det kan nogle gange være svært at vide, hvad man kan så skal spise i stedet.

Hvis du har en fødevareallergi, reagerer din krop på proteinerne i visse fødevarer. Allergiske reaktioner spænder fra kløe og rød hud til alvorlige reaktioner såsom anafylaktisk chok. Fødevareallergier starter normalt de første år af barndommen. Det afhænger af, hvad du er allergisk overfor.

Hvad er en fødevareallergen?

Et allergen er et stof, der forårsager en unormal reaktion i dit immunforsvar. Et fødevareallergen er et produkt eller en ingrediens, der indeholder en bestemt forbindelse (allergen), der kan give dig allergiske reaktioner, hvis du spiser det.

Hvad er de mest almindelige fødevareallergier?

Et bord med æg, fisk, grøntsager og korn.

Der er i øjeblikket mere end 160 fødevareallergener. Ifølge organisationen Food Allergen Labeling And Consumer Protection Act er de mest almindelige:

  • Mælk: Den mest almindelige allergi er mælkeprotein, især for babyer. Men det kan gå væk efter 3 år.
  • Æg: Æg kan forårsage alvorlige reaktioner, herunder anafylaksi, der påvirker kroppen og organerne i løbet af få minutter.
  • Fisk: Fisk kan forårsage meget alvorlige reaktioner. Faktisk får nogle mennesker en reaktion ved blot at lugte det.
  • Nødder: Jo mere en fødevaretype kan modstå varme under fordøjelsen, desto værre er allergien. Dette er tilfældet med nødder.
  • Jordnødder: De udløser ofte anafylaksi.
  • Hvede og soja: Nogle kan ikke tåle hvede eller soja.

Hvordan ved du, om du har en fødevareallergi?

Hvis du har en fødevareallergi, så får du en reaktion et par minutter til to timer efter, du har spist fødevaren.

Symptomerne kan for eksempel se sådan her ud:

  • Kløende udslæt
  • Rødme
  • Prikkende fornemmelse
  • Kløe i munden
  • Opkastning eller diarré
  • Mavekramper
  • Hoste eller støjende vejrtrækning
  • Svimmelhed eller forvirring
  • Hævet hals
  • Trykken for brystet
  • Tab af bevidsthed

Hvorfor får man fødevareallergier?

Kvinde spiser burger.

Fødevareallergien opstår efter du har været i kontakt med allergenen første gang. Allergien opstår, når kroppen kommer i kontakt med fødevaren anden gang.

Det sker, når antistofferne reagerer på antigenet, især histaminet, der udløser symptomerne. Der er forskellige faktorer, der spiller en rolle i udløser en fødevareallergi, såsom:

  • Genetiske faktorer
  • Eksponering for antigener
  • Ændring i gastrointestinal permeabilitet
  • Miljømæssige faktorer

Hvad skal du spise, hvis du har en fødevareallergi?

Hvis du fjerner fødevarenallergenerne helt fra din kost, kan det forårsage proteinmangel på lang sigt. Det kan føre til lav energi og mangel på næringsstoffer, som din krop har brug for.

Derfor er det vigtigt at finde erstatninger for de madvarer, du er allergisk overfor. Her er nogle gode erstatninger til almindelige fødevareallergener:

1. Mælkeerstatninger

Mælk i kande og mælk i glas.

Mælkeallergikere har intet at bekymre sig om. Der er mange andre fødevarer med masser af calcium, herunder:

  • Mørke bladgrøntsager
  • Pasta
  • Bælgplanter
  • Nødder
  • Fisk

Der er også andre former for nærende mælketyper, såsom:

  • Sojamælk: Soja indeholder mindre protein end mælk, men har til gengæld intet kolesterol. Og det indeholder 50% mindre fedt end sødmælk.
  • Mandelmælk: Mandelmælk er rigt på vitamin E og B12 (hvis det er blevet tilføjet i processen).
  • Rismælk: Indeholder masser jern og calcium.
  • Hasselnøddemælk: Indeholder calcium, fosfor, magnesium og kalium samt en betydelig mængde antioxidanter.
  • Kokosmælk: Indeholder calcium, fosfor, selen og folsyre.
  • Quinoamælk: Indeholder magnesium, jern, zink, vitamin E og vitaminer B1, B2 og B6.

2. Æggeerstatninger

Æggeblommer er meget nærende og indeholder mange vitaminer og mineraler. De indeholder vitaminerne A, E, D, B12, B6, B2, B1 og folsyre samt mineralerne jern, fosfor, kalium og magnesium. Men her er nogle erstatninger:

  • Kød
  • Bælgplanter
  • Fisk
  • Bladgrøntsager
  • Græskar eller squash
  • Gulerødder

3. Fiskeerstatninger

Laksefiletter på et skærebræt.

Fisk indeholder proteiner, herunder natrium-, kalium-, calcium-, magnesium-, jod-, jern- og B-vitaminer. Det er også en naturlig kilde til flerumættede fedtsyrer. For at gøre op for fisk, kan du i stedet spise:

  • Mejeriprodukter
  • Kød
  • Æg
  • Korn
  • Bælgplanter
  • Nødder

4. Nøddeerstatninger

Nødder er sunde, hvis du altså ikke er allergisk overfor dem. De indeholder protein, fiber, kalium, umættede fedtsyrer, magnesium, fosfor, vitamin E og calcium. Nogle gode erstatninger er:

  • Kød
  • Fisk
  • Æg
  • Bælgplanter
  • Garbanzos
  • Olivenolie
  • Oliven
  • Avocado

Det er bestemt ikke nemt at skulle leve med en fødevareallergi. Prøv de her erstatninger for de madvarer, du ikke kan spise, så din krop får den næring, den har brug for.

 

  • Sicherer, SH., Sampson H.A. (2014). Food allergy: Epidemiology, pathogenesis, diagnosis, and treatment. J Allergy Clin Immunol.
  • Sicherer S., Sampson H. (2006). 9. Food allergy. J Allergy Clin Immunol.