Sådan skal du starte en slankekur: Tips at huske på

30. marts 2019
Leder du efter tips til, hvordan man starter en kur? Først og fremmest skal du ikke betragte din kur som en form for straf, men snarere som et skridt til en sundere, gladere dig. Lær mere i denne artikel!

Ønsker du at starte en slankekur, der virkelig vil være effektiv? Gå ikke glip af disse tips!

De kan supplere din sunde slankekur og gøre det til en meget mere praktisk løsning, end dine tidligere forsøg.

Sådan skal du starte en slankekur

1. Overbevis dig selv om at gøre det når du vil starte en slankekur

Du tror måske ikke rigtig på, at du har brug for at gå på kur, men du vil gerne tabe dig lidt eller i det mindste føle dig bedre tilpas med dig selv.

Husk, at du kun følger din kur, hvis du virkelig er overbevist om det – det er en af ​​nøglerne til succes.

Husk på, at du skal definere årsagerne til, at du beslutter dig for at gennemføre denne kur, og den bedste måde at gøre dette er ved at lave en liste over fordele og ulemper.

2. Fokus på før og efter

Du kan bruge billeder og målebånd til at holde styr på dine fremskridt

Hvis du taber dig langsomt, kan det være svært at vide, om du faktisk har oplevet nogen ændringer overhovedet.

Af denne grund er det en god idé at tage billeder. Dette vil hjælpe dig med at visualisere dit fremgangen i dit vægttab og holde dig motiveret.

3. Definer dine mål klart

Det er vigtigt at være klar over, hvad du ønsker at opnå med din kur.

Hvis du vil have stærkere muskler, skal du for eksempel spise en kost, der har et højt indhold af protein.

Selvfølgelig må du ikke glemme, at den bedste måde at holde motivationen, er ved at være realistisk med dine mål og altid forfølge dem på en sund måde.

4. Spis ikke altid de samme ting

Spis sundt og varieret

Du vil begynde at kede dig, hvis du altid spiser de samme ting. Det behøver ikke være kedeligt at spise sundt!

En kur kan være en fremragende tid til at udforske nye opskrifter, der giver dig mulighed for at eksperimentere med alle former for frugt og grøntsager, og andre produkter.

Slip din fantasi løs og kig efter sunde opskrifter med lavt kalorieindhold!

Læs også:

Fire grøntsagsopskrifter med lavt kalorieindhold

5. Vær opmærksom på de belønninger du giver dig selv

Du bliver nødt til at være opmærksom på de gange, du tillader dig selv at synde, mens du er på kur, ellers kommer du til at ødelægge virkningerne af al din indsats.

  • Tillad dig selv at spise søde sager med moderation eller en gang om ugen. Vær opmærksom på, hvor meget og hvor ofte du spiser usunde fødevarer.

6. Tyg din mad langsomt

Når du tygger din mad langsomt mindsker du risikoen for at overspise

Når du tygger din mad langsomt vil det hjælpe med at holde dig mæt og tilfreds, indtil det er tid til dit næste måltid.
Din hjerne har brug for cirka 20 minutter til at sende signalet om at du er fuld. Hvis du spiser hurtigere, betyder det, at du vil indtage mere på kortere tid – endda til overmål.

  • Prøv at give dig selv yderligere 10 minutter til at indtage hvert måltid.
  • Det er vigtigt at spise uden at foretage noget andet, så du koncentrerer dig om din mad og forhindrer ønsket om at indtage noget andet.

7. Du må ikke købe ind, når du er sulten

Det værste du kan gøre er at gå på indkøb, når du er sulten. Du kan falde i den fælde, at du køber det første, der frister dig, hvilket typisk er usundt.

Prøv at lave en indkøbsliste og altid spise før du går ud og handler. Dette får dig til at føle sig mere afslappet og mindre fristet til at synde.

8. Husk, at der ikke findes en mirakelkur

Lad være med at tro på løfter om mirakelkure når du skal starte en slankekur

Alle har hørt om mirakelkure, der lover at du vil tabe dig hurtigt.

Desværre fungerer disse ikke på mellemlang eller endda lang sigt, fordi de forårsager, at du taber væsker og muskelmasse. Faktisk, hvis du forsøger at følge denne type slankekur, kan det medføre, at du tager på i vægt eller beskadiger dit helbred.

9. Vær opmærksom på morgenmad når du skal starte en slankekur

Morgenmad er dagens vigtigste måltid, så husk det.

Morgenmad skal indeholde mindst 20% af de kalorier, du har brug for hele dagen.

Husk, at morgenmad også giver dig energi resten af ​​dagen og aldrig bør springes over.

Nogle anbefalede fødevarer omfatter:

  • Mejeriprodukter (mælk, yoghurt, ost, smør)
  • Frugt
  • Skinke
  • Morgenmadscerealer og korn
  • Juice
  • Kaffe, te eller varm chokolade

Læs også:

Hvad skal jeg spise til morgenmad for at tabe mig?

10. Glem ikke rigeligt med vand når du vil starte en slankekur

Husk altid at drikke masser af vand, hver dag når du skal starte en slankekur

Det er utrolig vigtigt at drikke nok vand hele dagen. Husk, at det hjælper dit fordøjelsessystem med at arbejde ordentligt.

Den anbefalede mængde vand du skal indtage i løbet af en dag er mellem 1,5 og 2 liter, enten som almindeligt vand, te eller endda grøntsagsbouillon.

Husk, at te er en fremragende antioxidant takket være flavonoiderne, der findes i planterne. Det betyder, at det virkelig kan hjælpe dig med at reducere stress og forbedre din koncentration.