Sådan får du succes med slankekuren

· 22. oktober 2018
Undgå de strenge mirakelkure. Det er langt bedre at bruge lidt tid på at lære, hvordan din krop fungerer, og hvilke næringsstoffer den har brug for.

Vil du gerne tabe dig? Er du træt af, at det aldrig lykkes? Her er nogle gode råd til, hvordan du omlægger din livsstil på en sund måde og får succes med slankekuren.

I denne artikel hjælper vi dig på vej. Det vigtigste er, at du bliver ved med dine sunde livsstilsændringer på lang sigt.

Det bedste, du kan gøre, er at starte langsomt, og gøre dit bedste. Et skridt ad gangen.

1. Din slankekur er ikke en straf. Det er en grundlæggende livsstilsændring

Glad kvinde med frugt,

Mange giver op, fordi de ser deres slankekur som noget negativt. Hvis du hele tiden tænker på, hvor meget du hader din kost, så er det klart, at det ikke er holdbart i længden. Du vil hele tiden se frem til, hvordan det er slut.

Selvom du får tabt et par kilo tager du dem hurtigt på igen, så snart du er færdig. For at få succes med slankekuren bliver du nødt til at forstå, at kosten er vejen til et sundere og lykkeligere liv, og ikke bare en måde at tabe så og så mange kilo på.

Sådan kan du begynde at se dine kostændringer som noget positivt.

  • Dine livsstilsændringer har ikke en slutdato.
  • Beløn dig selv, hver gang du når et mål. Lav derefter nye mål.

Læs også: Find den ideelle kost til din kropstype

2. Drop de strenge mirakelkure

Kvinde foran tom tallerken

Selvom restriktive slankekure er meget berømte, er de ikke altid en god ide. Hvis din læge ikke har anbefalet det til dig, og hvis der ellers ikke er nogen god grund til at følge en, skal du ikke gøre det.

Der er to problemer med denne type slankekur:

  1. De lærer dig ikke at spise sundt. Disse slankekure indeholder ikke nok varierede ingredienser og vil forårsage ernæringsmæssige mangler i det lange løb. Mirakelkure kan også få dig til at tage på. I stedet for at gøre din krop sundere og stærkere, fodrer du den i stedet med usunde ting, der opbygger kroppens fedtdepoter i stedet for muskelmasse, og som kan få dig til at tage på.
  2. Restriktive slankekure fungerer kun i et begrænset tidsrum. Det er ikke sundt at blive ved med dem, fordi de udelader essentielle næringsstoffer. For det meste kan du ikke følge dem i mere end 3 – 7 dage, før du begynder at blive træt og i dårligt humør. Det betyder, at du ikke vil se langsigtede resultater.

Du har større sandsynlighed for at få succes med slankekuren ved at følge en kost, der er planlagt specielt til dig. Det er en god ide at søge råd fra en ernæringsekspert, der kan lære dig at skabe afbalancerede måltider, som du også kan lide. En anden mulighed er at få en ernæringsekspert til at planlægge dine måltider, så du bare skal følge opskrifterne, når du laver mad.

3. Lær, hvordan en sund livsstil ser ud, for at få succes med slankekuren

Glad familie

Undgå de strenge mirakelkure. Det er langt bedre at bruge lidt tid på at lære, hvordan din krop fungerer, og hvilke næringsstoffer den har brug for. Lær om disse næringsstoffer, hvor de kommer fra, og hvordan du bedst kan få dem.

Din sunde kostplan er ikke en straf. Det er en mulighed for at få et bedre liv. Der er ikke mad, du ikke spise. Kun mad, som du vil spise længere. En sund kostplan giver større viden om, hvordan maden påvirker din krop, og hvad du skal spise for at holde din vægt.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal komme i gang, så kan du bestille tid hos en ernæringsekspert. De fleste ernæringseksperter vil forklare dig, hvordan maden virker i din krop. De kan hjælpe dig med at udarbejde en realistisk plan. Bed dem forklare det, så du selv har forståelse for, hvordan du kan blive sundere.

Se også: 7 ændringer du vil bemærke når du stopper med at spise sukker

4. Giv plads til de fødevarer du kan lide, men som ikke er så sunde

Kvinde spiser sund mad

Der er større sandsynlighed for at have succes med slankekuren, hvis du er villig til at spise usunde fødevarer fra tid til anden. En lille snack engang imellem kan gøre processen mere behagelig.

Prøv at basere omkring 80% af din kost på friske grøntsager, frugt, kød, mejeriprodukter og bælgplanter. Resten kan udgøre de mindre sunde fødevarer.

Det er bedst, hvis du kan lave mad derhjemme. I stedet for at bestille pizza, kan du for eksempel lære at lave din egen hjemmelavede pizza med friske grøntsager.