Sundhedsfordele og næringsværdi af mascarpone

Hvis du kan lide ost, må du ikke gå glip af mascarpone, især til tilberedning af cremede saucer og søde desserter.
Sundhedsfordele og næringsværdi af mascarpone
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Saúl Sánchez Arias.

Sidste ændring: 03 oktober, 2022

Mascarpone er et cremet mejeriprodukt, der anvendes som hovedingrediens i tilberedningen af visse saucer og desserter, f.eks. tiramisu. Den har en mild og neutral smag, som kan integreres perfekt i mange forskellige typer retter. Desuden har den ernæringsmæssige fordele, så den kan indgå i kosten hyppigt.

Før vi går i gang, skal det bemærkes, at regelmæssig indtagelse af mejeriprodukter anbefales af næsten alle ernæringseksperter. Disse fødevarer giver normalt proteiner af høj kvalitet og essentielle mineraler, der bidrager til at opretholde en god sundhedstilstand.

Generelt set er det dog tilrådeligt at prioritere de fermenterede, da de også indeholder probiotika. De er i stand til at hjælpe med at tage sig af mikrobiotaen.

Ernæringsmæssige oplysninger om mascarpone

Kaffemousse i glas

Mascarpone giver nogle essentielle næringsstoffer til kroppen.

Set ud fra næringsværdien giver hver portion mascarpone på 28 gram ca. 120 kalorier. Det er derfor et energitæt produkt. Derfor vil det være nødvendigt at indføre det i kosten med visse kriterier for at undgå at opnå en hyperkalorisk kost, der formår at fremme fedme. Dette ville ikke være positivt for kroppen.

Hvad angår makronæringsstoffer, kommer det største bidrag fra fedtstoffer. Den foreskrevne ration indeholder 14 g af dette element og kun 2 g protein. Men af høj biologisk værdi. Den indeholder ingen kulhydrater eller sukkerarter af nogen art. Den indeholder heller ikke fibre.

Som det sidste skal calcium nævnes, da 28 gram ost dækker 4 % af den anbefalede daglige mængde af dette vigtige mineral. Det er et vigtigt stof for at bevare en god knoglestruktur gennem årene. I denne forstand anbefales et regelmæssigt forbrug af mejeriprodukter og grøntsager med calcium i for at forebygge knoglebrud og andre ændringer i knoglesundheden.

Fordele ved mascarpone

Proteinerne i mascarpone er af høj biologisk værdi. Det betyder, at de indeholder alle de essentielle aminosyrer og har en høj fordøjelighedsscore.

Dette vil bidrage til at opretholde en sund mager masse og undgå udviklingen af kroniske sygdomme som sarkopeni. Dette fremgår af en undersøgelse, der er offentliggjort i BioMed Research International.

Calcium vil være et nøgleelement i forebyggelsen af osteoporose. Denne sygdom er mere almindelig hos kvinder, der allerede har været i overgangsalderen, og øger i høj grad risikoen for at få knoglebrud. Dette kan påvirke tilstanden af velvære.

For at sikre en korrekt assimilation af calcium vil det imidlertid være nødvendigt at sikre, at niveauerne af D-vitamin i kroppen er på et optimalt niveau, som det fremgår af en undersøgelse offentliggjort i Frontiers of Hormone Research.

Der skal dog tages visse forholdsregler ved indtagelse af mascarpone. Den første af disse har at gøre med vigtigheden af at undgå at tilsætte sukker. Dette er kompliceret i forbindelse med desserter, men du kan stadig moderere forbruget.

Dette vil forbedre den metaboliske sundhed, da simple kulhydrater kan påvirke bugspytkirtelfunktionen negativt, især hos stillesiddende personer. En undersøgelse offentliggjort i Current Diabetes Reports bekræfter dette.

Allergier over for mascarpone

Kage med hvid frosting på

Mascarpone kan give allergi ligesom andre mejeriprodukter.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at personer, der er allergiske over for mælkeproteiner, ikke kan indtage mascarpone. I dette tilfælde bør de søge efter et alternativ til at inkludere i desserter eller til at tilberede saucer. Det er sandt, at denne ostesort mister meget af sin valle, men den betragtes stadig som et mejeriprodukt.

Selv om der findes laktoseintolerance, kan der opstå symptomer efter indtagelse af denne fødevare. Sukkerindholdet er ikke højt, så nogle mennesker vil tolerere en vis mængde i kosten. Det er dog bedst at teste den individuelle tolerance for at se, hvor godt kroppen accepterer produktet.

Et gavnligt mejeriprodukt

Som du har set, er mascarpone en lidt speciel type mejeriprodukt, der har nogle sundhedsmæssige fordele. Den indeholder mindre protein og mere fedt end andre mælkeprodukter.

Ikke desto mindre kan den med en vis regelmæssighed indgå i kosten. Der bør dog så vidt muligt ikke tilsættes sukker for at undgå at belaste bugspytkirtlen.

Afslutningsvis skal det bemærkes, at calciumindtaget bør optimeres i alle livets faser for at forebygge osteoporose i fremtiden. Denne sygdom betragtes som kronisk og påvirker i høj grad folks velbefindende. Men selv når den først har udviklet sig, kan den behandles effektivt ved at forbedre kosten og udføre regelmæssig styrketræning.

Det kan interessere dig ...
Hvor meget ost kan vi spise om dagen?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvor meget ost kan vi spise om dagen?

Ost er en fødevare, der passer meget godt til næsten alle retter, og som mange kan lide. Men hvor meget ost kan vi spise om dagen?



  • Martone AM, Marzetti E, Calvani R, et al. Exercise and Protein Intake: A Synergistic Approach against Sarcopenia. Biomed Res Int. 2017;2017:2672435. doi:10.1155/2017/2672435
  • Goltzman D, Mannstadt M, Marcocci C. Physiology of the Calcium-Parathyroid Hormone-Vitamin D Axis. Front Horm Res. 2018;50:1-13. doi:10.1159/000486060
  • Yoshida Y, Simoes EJ. Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs. Curr Diab Rep. 2018;18(6):31. Published 2018 Apr 18. doi:10.1007/s11892-018-1004-6