Elleve sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten

Der er mange sundhedsmæssige fordele ved gelatine. For det første kan det bidrage til forebyggelse og behandling af forskellige sygdomme. Det vil dog ikke helbrede dig i sig selv, så du skal blot bruge det som et supplement til en sund kost. Er du klar til at finde ud af mere om det?
Elleve sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten
Carlos Fabián Avila

Bedømt og godkendt af læge Carlos Fabián Avila.

Sidste ændring: 26 august, 2022

Der er mange sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten. Det er et halvfast og farveløst stof, der stammer fra kollagen efter kogning af animalsk bindevæv. Generelt bruger man det bl.a. til at tykne geléer, saucer, vingummi og kager.

Men ud over de kulinariske anvendelsesmuligheder kan det også forebygge og behandle en lang række sygdomme. Selv om det ikke er et lægemiddel eller superfood, er dets næringsindhold blevet forbundet med forebyggelse og behandling af visse sundhedsproblemer. Kender du de elleve sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten?

Gelatins ernæringsmæssige egenskaber og sundhedsmæssige fordele

Ifølge oplysninger i Encyclopedia of Food and Health er gelatine et uopløseligt protein, der er fremstillet ved hydrolyse af kollagen, en grundstruktur, der findes i hud, sener, knogler og bindevæv hos dyr. Det er et produkt med mange anvendelsesmuligheder inden for kosmetik, lægemidler og fødevareindustrien.

Ifølge Wikipedia består klar gelatine af 98-99 % protein og 2 % mineraler. Det er dog et ufuldstændigt protein, da det ikke indeholder alle de essentielle aminosyrer. De aminosyrer, det indeholder mest af, omfatter:

  • Glycin 27%
  • Prolin 16%
  • Valin 14%
  • Hydroxyprolin 14%
  • Glutaminsyre 11%

Denne sammensætning af aminosyrer kan dog variere afhængigt af den type animalsk væv, der anvendes til fremstillingen. Generelt er gelatine dog den fødevarekilde, der indeholder mest glycin, en aminosyre, der er meget vigtig for dit helbred.

Hvad angår andre næringsstoffer, som er minimale, kan det levere vitaminer og mineraler som natrium, calcium, fosfor og folinsyre, ifølge data fra SELF ernæringsdata.

Elleve sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten

Før vi dykker ned i de sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten, er det vigtigt at foretage nogle præciseringer. Først og fremmest er det, i modsætning til hvad nogle mennesker hævder, ikke en “helbredende” eller “super” fødevare mod sygdomme.

Selv om det har vist gavnlige virkninger, er der ingen beviser for, at det kan være en kur mod helbredsproblemer.

En anden ting, man skal huske på, er, at det ikke er en erstatning for medicinsk behandling. I nogle tilfælde kan det betragtes som et hjælpemiddel til at forbedre symptomerne på nogle sygdomme. Det bør dog ikke være en førstevalgsbehandling. I tilfælde med tvivl er det bedst at konsultere en læge.

1. Det hjælper med at styre blodsukkerniveauet

Glycin er en af aminosyrerne i gelatine. Ifølge forskning offentliggjort i Journal of Endocrinological Investigation kan denne aminosyre hjælpe patienter med type 2-diabetes med at kontrollere deres tilstand.

Specifikt hjælper den med at reducere høje blodsukkerniveauer og forebygger komplikationer i forbindelse med inflammation.

Læge taler med patient om blodsukkerniveau
Gelatine har positive virkninger på patienter med diabetes. Det bør dog ikke erstatte deres almindelige behandling.

2. Det forbedrer fordøjelsen

Desuden er gelatine hydrofil. Det vil sige, at det tiltrækker og absorberer væske, selv når det allerede er kogt. Denne egenskab gør det til en god allieret for fordøjelsessystemet. Det er, fordi det tilbageholder mavesyre og letter fordøjelsen af maden.

Absorption af gelatine forbedrer også bevægelsen i tarmene. Plus, det hjælper uddrivelsen af affald, der har en tendens til at sidde fast i tyktarmen. Takket være dens indhold af glycin er genoprettelse af maveslimhinden mulig. Derfor optimerer det optagelsen af næringsstoffer og forhindrer udviklingen af fordøjelsessygdomme.

3. Gelatine forbedrer knogle- og ledsundhed

Desuden gør den høje koncentration af essentielle aminosyrer gelatine til et godt supplement til at bevare sundheden af knogler og brusk.

Selv om beviserne er begrænsede, bekæmper dens antiinflammatoriske egenskaber smerter i disse områder. Samtidig mindsker de, som det fremgår af en undersøgelse offentliggjort i Seminars in Arthritis and Rheumatism, din risiko for sygdomme som f.eks. leddegigt og slidgigt.

4. En af de sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten er, at det er en kilde til proteiner

Gelatine består trods alt af mere end 90 % proteiner med høj biologisk værdi. Først og fremmest øger de energiniveauet. Desuden bidrager de også til at opbygge mere muskelmasse og forbedre udholdenheden.

Gelatine er meget godt for atleter og gravide kvinder. Vores kroppe absorberer og udnytter trods alt let dets aminosyrer. Det gør det lettere for cellerne at udnytte dem.

Gelatine i pulverform
Atleter, gravide og ældre kan have gavn af gelatine på grund af dets proteinindhold.

5. Det styrker dine negle og dit hår

Negle og hår kan også drage fordel af de aminosyrer, der er i gelatine. Disse egenskaber kan udnyttes både ved indtagelse og ved udvendig anvendelse. Faktisk indeholder mange hårprodukter det blandt deres ingredienser.

6. Det forbedrer hudens sundhed

Kollagen er et af de stoffer, der anvendes mest til fremstilling af lotion og kosmetiske hudplejeprodukter. Gelatine har en kogt kollagenbasis. Det giver således de nødvendige aminosyrer til at holde huden ung og sund.

Indtagelse og lokal anvendelse minimerer de negative virkninger af solen og andre giftstoffer. Desuden, som det fremgår af en undersøgelse offentliggjort i Journal of the Science of Food and Agriculture, forhindrer de forekomsten af for tidlige rynker.

7. Sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten: Det hjælper med at lindre stress og angst

Glycin virker også som et naturligt beroligende middel, der er i stand til at stoppe overdreven produktion af noradrenalin. Dette er et hormon, der er forbundet med tilstande af angst og panik. Dets optagelse afbalancerer nervesystemets aktivitet. Desuden bremser det produktionen af stressrelaterede hormoner.

Kvinde med hovedpine
Næringsstofferne i gelatine har en positiv virkning på den mentale sundhed, fordi de hjælper med at reducere stress og angst.

8. Det reparerer tarmvæggen

Komponenterne i gelatine er nyttige til at reducere tarmens gennemtrængelighed. Dette er muligt ved at reparere tarmvæggen, der har en tendens til at blive irriteret af fødevareallergier og visse sygdomme.

Som følge af det giver denne egenskab mulighed for at forbedre optagelsen af næringsstoffer, der stammer fra fødevarer. Derfor holder den kroppen i perfekt stand.

9. Det hjælper dig med at sove godt

Patienter, der lider af søvnløshed eller andre søvnforstyrrelser, kan stå imod disse problemer ved blot at tilføje en portion gelatine til deres kost.

Aminosyrerne og de essentielle mineraler øger melatoninproduktionen. Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Søvn og biologiske rytmer er dette et hormon, der fremkalder en god søvn.

10. Sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten: Det hjælper dig med at opnå vægttab

På grund af det lave kalorieindhold og høje proteinindhold er gelatine et godt supplement, hvis du forsøger at tabe dig.

Selv om der ikke er nogen beviser, der viser sammenhængen mellem gelatineindtag og vægttab, viser nogle undersøgelser, at et optimalt proteinindtag spiller en vigtig rolle i kontrollen af kropsvægten.

Disse stoffer bremser den umættelige trang til kalorieindtag. Desuden øger de energiforbruget under fysisk krævende aktiviteter.

Kvinde måler sit mavefedt og ønsker at nyde de sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten, som blandt andet er til at opnå vægttab
Indtagelse af gelatine mindsker lysten til at spise og bidrager derfor til vægttab.

11. Gelatine fremskynder helingsprocessen

En nylig undersøgelse offentliggjort i Journal of Biomaterials Applications fandt frem til, at gelatins antiinflammatoriske og helbredende egenskaber er nyttige til at fremskynde helingen af indre og ydre skader. Derfor er det fantastisk til genopretning af overfladiske kutane læsioner og lidelser som f.eks. sår.

De sundhedsmæssige fordele ved gelatine i kosten

Undersøgelser har fundet positive virkninger af klar gelatine som kosttilskud. Resultaterne er dog ikke tilstrækkelige til at betragte det som et middel. Derfor er det tilrådeligt at indtage det som en del af en sund og afbalanceret kost. I tilfælde af helbredsproblemer er det bedst at konsultere en læge.

Det kan interessere dig ...
Fire opskrifter med gelatine
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fire opskrifter med gelatine

Gelatine kan bruges til mange ting, for eksempel til desserter. Her er fire opskrifter med gelatine, der er super nemme og hurtige at tilberede.



  • Liu, D., Nikoo, M., Boran, G., Zhou, P., & Regenstein, J. M. (2015). Collagen and Gelatin. Annual Review of Food Science and Technology6(1), 527–557. https://doi.org/10.1146/annurev-food-031414-111800
  • Hanani, Z. A. N. (2015). Gelatin. In Encyclopedia of Food and Health (pp. 191–195). Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-384947-2.00347-0
  • Gomez-Guillen, M. C., Gimenez, B., Lopez-Caballero, M. E., & Montero, M. P. (2011, December). Functional and bioactive properties of collagen and gelatin from alternative sources: A review. Food Hydrocolloids. https://doi.org/10.1016/j.foodhyd.2011.02.007
  • Rapin JR, Wiernsperger N. Possible links between intestinal permeability and food processing: A potential therapeutic niche for glutamine. Clinics (Sao Paulo). 2010;65(6):635–643. doi:10.1590/S1807-59322010000600012
  • Cruz, M., Maldonado-Bernal, C., Mondragón-Gonzalez, R., Sanchez-Barrera, R., Wacher, N. H., Carvajal-Sandoval, G., & Kumate, J. (2008). Glycine treatment decreases proinflammatory cytokines and increases interferon-γ in patients with Type 2 diabetes. Journal of Endocrinological Investigation31(8), 694–699. https://doi.org/10.1007/BF03346417
  • Moskowitz, R. W. (2000). Role of collagen hydrolysate in bone and joint disease. Seminars in Arthritis and Rheumatism30(2), 87–99. https://doi.org/10.1053/sarh.2000.9622
  • University of Southern California – Health Sciences. “Gelatin instead of the gym to grow stronger muscles.” ScienceDaily. ScienceDaily, 1 July 2016. <www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160701093952.htm>
  • Noma T, Takasugi S, Shioyama M, et al. Effects of dietary gelatin hydrolysates on bone mineral density in magnesium-deficient rats [published correction appears in BMC Musculoskelet Disord. 2017 Oct 24;18(1):422]. BMC Musculoskelet Disord. 2017;18(1):385. Published 2017 Sep 5. doi:10.1186/s12891-017-1745-4
  • Ozeki, M., & Tabata, Y. (2002). Promoted growth of murine hair follicles through controlled release of vascular endothelial growth factor. Biomaterials23(11), 2367–2373. https://doi.org/10.1016/S0142-9612(01)00372-6
  • Inoue, N., Sugihara, F., & Wang, X. (2016). Ingestion of bioactive collagen hydrolysates enhance facial skin moisture and elasticity and reduce facial ageing signs in a randomised double-blind placebo-controlled clinical study. Journal of the Science of Food and Agriculture96(12), 4077–4081. https://doi.org/10.1002/jsfa.7606
  • Yamadera, W., Inagawa, K., Chiba, S., Bannai, M., Takahashi, M., & Nakayama, K. (2007). Glycine ingestion improves subjective sleep quality in human volunteers, correlating with polysomnographic changes. Sleep and Biological Rhythms5(2), 126–131. https://doi.org/10.1111/j.1479-8425.2007.00262
  • Jéquier, E., & Tappy, L. (1999). Regulation of body weight in humans. Physiological Reviews79(2), 451–480. https://doi.org/10.1152/physrev.1999.79.2.451
  • Jang, H. J., Kim, Y. M., Yoo, B. Y., & Seo, Y. K. (2018). Wound-healing effects of human dermal components with gelatin dressing. Journal of Biomaterials Applications32(6), 716–724. https://doi.org/10.1177/0885328217741758

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.