5 tips til at forebygge Alzheimers sygdom

Selv om der er mange spørgsmål om sygdommen, giver vi dig nogle tips til at forebygge Alzheimers sygdom. Gå ikke glip af det!
5 tips til at forebygge Alzheimers sygdom
Maricela Jiménez López

Bedømt og godkendt af læge Maricela Jiménez López.

Sidste ændring: 08 januar, 2023

Alzheimers sygdom skrider gradvist frem og påvirker den kognitive kapacitet og patientens livskvalitet, selv i simple ting som at tage tøj på og huske, hvor en genstand var placeret, eller hvad personen skulle gøre. Men er der nogen måde at forebygge Alzheimers sygdom på?

Udviklingen er progressiv, og selv om der i øjeblikket ikke findes nogen kur, findes der behandling. Spørgsmålet er: Kan sygdommen forebygges, og hvad skal man gøre for at forblive rask?

Er det muligt at forebygge Alzheimers sygdom?

Glemsom mand tager sig til hovedet

Det har ikke været muligt at identificere den specifikke årsag til Alzheimers sygdom. Man mener dog, at der er flere årsager, og flere faktorer menes at spille en rolle i forbindelse med sygdommens opståen.

Dr. Juebin Huang bemærker, at Alzheimers sygdom er “dobbelt så almindelig hos kvinder som hos mænd, til dels fordi kvinder har en længere forventet levetid”.

Symptomer

I begyndelsen er der små, umærkelige hukommelsestab, som let kan ignoreres. Med tiden forværres disse tab i en sådan grad, at personen bliver ude af stand til at udføre dagligdags aktiviteter.

I de senere faser har patienten problemer med at udføre intellektuelle aktiviteter som at tale, forstå, læse eller skrive. Nogle af symptomerne på Alzheimers sygdom omfatter:

  • Desorientering.
  • Problemer med at tænke.
  • Mangel på forståelse af almindelige ord.
  • Manglende evne til at binde sko eller knappe en skjorte.
  • Irritabilitet, forvirring, apati m.m.
  • Tab af korttidshukommelse: Svært at fastholde nye oplysninger.
  • Tab af langtidshukommelse: Svært at huske personlige oplysninger som f.eks. vigtige datoer, erhverv og endda navn.

Hvordan kan Alzheimers sygdom forebygges?

Scanninger af hoved

Der findes i øjeblikket ingen afgørende beviser for forebyggelse af sygdommen. Man mener dog, at en sund livsstil kan gøre meget. På den anden side er det at passe på den mentale sundhed en grundlæggende vane, der stærkt anbefales.

Det foreslås derfor, at folk bør opretholde en livsstil, der kombinerer motion med sund kost, rekreation og håndtering af følelsesmæssig stress.

Desuden er det meget vigtigt at træne både hukommelse og intellektuel funktion. Nogle af de tips til at forebygge eller forsinke udviklingen af Alzheimers sygdom er:

1. Kontrol af vaskulære risikofaktorer

Kontrol af de vigtigste vaskulære risikofaktorer indebærer, at man forsøger at holde kolesterol-, sukker- og blodtryksniveauet i balance. For at gøre dette kan du konsultere din læge.

2. Ændring af din livsstil

Med nogle livsstilsændringer kan du passe på din hjernesundhed og reducere risikoen for Alzheimers sygdom. Her er nogle retningslinjer:

  • Kost: En sund og afbalanceret kost kan også være med til at forebygge Alzheimers sygdom. Det anbefales at øge forbruget af:
    • Enkeltumættede “gode” fødevarer: Valnødder, jordnødder, mandler, pistacienødder, avocadoer, kanel og oliven.
    • Flerumættede: Omega 3 og grønne bladgrøntsager.
    • E-vitamin: Findes i hvedekim, korn, grønne bladgrøntsager og nødder.
    • B12-vitamin: Findes i animalske produkter.
    • Folinsyre (vitamin B9): Findes i fødevarer som bønner, grønne bladgrøntsager og appelsiner.
    • Det anbefales også at reducere forbruget af rødt kød, raffinerede fødevarer, smør og fedtstoffer fra mejeriprodukter.
  • Fysisk træning er meget godt for det generelle helbred og er også godt til at forebygge Alzheimers sygdom.
  • Stop med at ryge – rygning er en risikofaktor for Alzheimers sygdom. Hvis det endnu ikke er lykkedes dig at holde op med denne dårlige vane, anbefaler vi, at du leder efter alternativer til at gøre det.
  • Øg den kognitive aktivitet, da det kan forebygge og i nogen grad forlænge udbruddet af Alzheimers sygdom. Talrige undersøgelser har vist, at disse aktiviteter er en øvelse for hjernen og hukommelsen.

Her er nogle aktiviteter, der kan øge den kognitive funktion:

  • Hyppig læsning.
  • Tale flere sprog.
  • At være mere socialt aktiv.
  • Spille musikinstrumenter.
  • At udfordre sig selv med intellektuelle spil som f.eks. skak, krydsord, puslespil, Sudoku og alle former for “tænkende” brætspil.

Afsluttende kommentarer om at forebygge Alzheimers

Sammenfattende er der indtil videre ingen præcis måde at forudsige, om en person vil udvikle en type demens som Alzheimers sygdom.

Det er meget vigtigt at tage risikofaktorer i betragtning, da de kan være afgørende for tidlig opdagelse af denne sygdom. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at sige, at udviklingen af sygdommen kan stoppes.

Men hvis den opdages tidligt, kan det være en stor hjælp til at forbedre patientens livskvalitet. Vi anbefaler, at du opsøger en specialist, hvis du begynder at bemærke symptomer på denne sygdom.

Det kan interessere dig ...
Næringsstoffer til forebyggelse af Alzheimers sygdom
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Næringsstoffer til forebyggelse af Alzheimers sygdom

Der er visse kostplaner og næringsstoffer til forebyggelse af Alzheimers sygdom, der kan forsinke udviklingen af sygdommen.




Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.