Tips til at sove med senebetændelse i skulderen

25 februar, 2021
Det kan være ret ubehageligt at sove med senebetændelse i skulderen. Det er derfor, det er vigtigt at vide, hvilken stilling man skal anvende, og hvordan man kan reducere smerten. I denne artikel vil vi gerne dele nogle anbefalinger med dig.

Det kan være meget ubehageligt at prøve at sove med senebetændelse i skulderen. Denne lidelse kommer med smerte, betændelse og en følelse af svaghed, som reducerer ens evne til at udføre opgaver i hverdagen. Når man går i seng, har symptomerne tendens til at forværres og kan forstyrre ens hvile.

Hvad kan man gøre ved det? Hvordan kan man forebygge, at ubehaget påvirker ens søvnkvalitet?

Der er nogle simple tiltag, som man kan implementere for at lindre dette ubehag. I denne artikel vil vi se kort på dets årsager og derefter på, hvordan man kan lindre symptomerne, så man kan få en god nats hvile.

Hvad er senebetændelse i skulderen? Hvad er dets årsager?

Senebetændelse i skulderen er betændelse i senerne i skulderen. Det er ofte forårsaget af gentagende bevægelser eller overanstrengelse af musklerne i skulderen. Det er hyppigt hos personer, der dyrker sport såsom blandt andet tennis, baseball og svømning.

På den anden side kan det også påvirke personer, som har jobs, der involverer at lægge et stort pres på dette led, som det er tilfældet med tømmere og malere. Overordnet er der to typer af senebetændelse i skulderen:

  1. I rotatormanchetten, som består af supraspinatus, infraspinatus, teres minor og subscapularis.
  2. I biceps brachii.

Dets primære symptom er en følelse af smerte, som øges med bevægelsen af de øvre lemmer eller berøring af leddet. Der er også svækkelse af armen, problemer med at løfte genstande og ubehag om natten.

Mand, der dyrker tennis, tager sig til skulderen

Måske denne artikel også vil interessere dig: Syv ting du kan gøre derhjemme for at lindre senebetændelse

Hvordan kan man sove med senebetændelse i skulderen?

For at forebygge problemer med at sove forårsaget af senebetændelse i skulderen bør man tale med en læge. Selvom der er generelle tips til at hjælpe med at give en følelse af lindring, vil ens læge være nødt til at afgøre, hvor alvorlig skaden er, og hvor vidt man har brug for lægemidler.

Ofte vil de foreslå at anvende ikke-receptpligtige anti-inflammatoriske lægemidler såsom acetaminofen eller ibuprofen. På samme tid anbefaler vi dog også, at man går til en fysioterapeut for at udføre øvelser og terapi til at forbedre styrken i musklerne i dette område.

Hvis det ikke er nok til at kontrollere symptomerne på smerte, så kan en indsprøjtning af kortikosteroider eller endda operation måske være nødvendigt. I ethvert tilfælde kan man følge disse specifikke tips til sengetid, mens skaden er under bedring. Hav dem i baghovedet!

Påfør is før sengetid

Før man går i seng, bør man påføre en ispose eller koldt omslag på skulderen, der er ramt af senebetændelse. Som Edward R. Laskowski, læge, forklarer i en udgivelse af Mayo Clinic lindrer kulde smerte og får blodkar til at indsnævre. På den måde reduceres betændelse.

Kuldeterapi bør vare 15 til 20 minutter. Det er essentielt at pakke isen ind i en pose eller håndklæde, eftersom det kan beskadige huden at påføre det direkte.

Find en alternativ sovestilling

Sovestillinger har spillet en stor rolle i, hvor hurtigt senebetændelse i skulderen bedres. Der er dog ingen standard sovestilling, som vil hjælpe med at forbedre lidelsen. På grund af det anbefaler vi, at man prøver forskellige stillinger og vælger den mest behagelige.

  • Tilbagelænet stilling. Der er adskillige muligheder for at sove i en tilbagelænet stilling. For det første kan man placere flere puder bag ryggen, når man ligger i sengen. Man kan også bruge en behagelig lænestol eller en seng, der kan indstilles. For øget komfort kan en pude placeres under den skadede arm.
  • På ryggen. En anden mulighed er at ligge på ryggen med den skadede arm på en pude. Denne støtte reducerer trykket på skulderen, hvilket lindrer smerte.
  • På den gode side. En anden stilling, som vil hjælpe dig med at hvile, er at ligge på den gode side. Med andre ord kan man sove på højre side, hvis den venstre skulder er skadet. Det er dog ret svært for personer, som ikke kan sove i samme stilling hele natten.
Mand har svært ved at sove med senebetændelse i skulderen

Følg gode sovevaner

For at hjælpe helingsprocessen af senebetændelse i skulderen er søvn vigtigt. Dårlig søvnkvalitet øger stress og gør bedring svært. Foruden at følge de ovenstående råd vil man derudover også være nødt til at følge andre gode sovevaner. Vi anbefaler i særdeleshed de følgende:

  • Følg faste skemaer. Gå i seng og stå op på samme tid hver dag.
  • Undgå at bruge mobile enheder, computere og fjernsyn før sengetid.
  • Begræns indtaget af stimulerende substanser såsom koffein, nikotin og alkohol, især efter klokken 16.00.
  • Spis en sund aftensmad mindst to timer, før man går i seng.

Læs også denne artikel: Skader i blødt væv og behandling af det

Kan du ikke sove med senebetændelse i skulderen?

Ikke blot er symptomerne på senebetændelse i skulderen lammende i løbet af dagen, men de kan også reducere søvnkvaliteten. Det er derfor, det er en god idé at anvende disse anbefalinger. Hvis smerten stadig ikke bliver bedre, så er det bedst at gå til lægen.

Som vi har nævnt, kræver skaden i nogle tilfælde en farmakologisk eller kirurgisk tilgang. Så hvis symptomerne er alvorlige og ikke bliver bedre med egne tiltag derhjemme, så vil man være nødt til at søge professionel hjælp.

  • InformedHealth.org [Internet]. Cologne, Germany: Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG); 2006-. Shoulder pain: Overview. 2020 Feb 13. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554693/
  • Varacallo M, El Bitar Y, Mair SD. Rotator Cuff Tendonitis. [Updated 2020 Jun 30]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK532270/
  • Tapscott DC, Varacallo M. Supraspinatus Tendonitis. [Updated 2020 Jun 26]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK551702/
  • Spargoli G. TREATMENT OF ROTATOR CUFF TENDINOPATHY AS A CONTRACTILE DYSFUNCTION. A CLINICAL COMMENTARY. Int J Sports Phys Ther. 2019;14(1):148-158.
  • Laskowski, E.R. (Sept. 07, 2017). Tendinitis pain: Should I apply ice or heat?. Mayo Clinic. Available from: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tendinitis/expert-answers/tendinitis/faq-20057872#:~:text=Ice%20numbs%20pain%20and%20causes,ice%20pack%20and%20your%20skin.v
  • Holdaway LA, Hegmann KT, Thiese MS, Kapellusch J. Is sleep position associated with glenohumeral shoulder pain and rotator cuff tendinopathy: a cross-sectional study. BMC Musculoskelet Disord. 2018;19(1):408. Published 2018 Nov 23. doi:10.1186/s12891-018-2319-9
  • Finan PH, Goodin BR, Smith MT. The association of sleep and pain: an update and a path forward. J Pain. 2013;14(12):1539-1552. doi:10.1016/j.jpain.2013.08.007