Man kan tjekke angstniveau med denne test

Hvis du lærer at håndtere dine følelser og dit angstniveau, kan du forhindre, at de påvirker din krop negativt. Slap af, og forsøm ikke dit helbred.
Man kan tjekke angstniveau med denne test

Sidste ændring: 17 november, 2021

Angst… Alle lider af det i større eller mindre grad. Det er noget, der kan være nyttigt på et lavt niveau for at holde dig vågen over for visse stimuli. Men hvis høje niveauer bliver kroniske, kan det være skadeligt. Er dit angstniveau normalt, eller er det ved at nå op på disse farlige niveauer? Find ud af det med denne test til at tjekke angstniveau.

Husk, at hvis du har mistanke om, at du har et psykologisk problem, der kan påvirke dit humør, er det bedst at konsultere en specialist.

Test til at tjekke angstniveau

Denne test er meget enkel og illustrativ på samme tid. Med den kan du måle de forskellige områder af angst: Bl.a. fysiske, kognitive og adfærdsmæssige symptomer.

Det er selvfølgelig rigtigt, at angsten til tider kan være højere end normalt på grund af personlige faktorer. Den generelle anbefaling i denne situation er at være opmærksom på det og håndtere det på den sundeste måde.

Hvis du får en høj score, anbefaler vi, at du går til en ekspert på området. Det kan betyde, at det er på tide at foretage nogle små ændringer, at opstille prioriteter og frem for alt at tænke på sig selv.

Her hos Bedre Livsstil vil vi gerne opfordre dig til at passe på dig selv, til at elske dig selv lidt mere og til at søge efter måder at være glad på – altid være fuld af håb. I mellemtiden opfordrer vi dig til at tage denne test til at tjekke angstniveau for at få lidt vejledning. Find noget papir og en blyant frem, og så går det løs!

1. Kognitiv symptomskala til at tjekke angstniveau

Kvinde med angst
Folk, der lider af angstforstyrrelser, oplever pludselig og ukontrollabel angst og frygt.

a) Jeg har svært ved at koncentrere mig

– Aldrig (0 point)

– Sommetider (2 point)

– Ofte (3 point)

– Altid (4 point)

b) Jeg har en tendens til altid at se tingene fra den negative side og forventer endda negative ting frem for positive

– Aldrig (0 point)

– Sjældent (2 point)

– Ofte (3 point)

– Altid (4 point)

c) Jeg har en tendens til at have hukommelsestab

– Aldrig (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

d) Jeg har en tendens til at have negative tanker

-Nogen gange (0 point)

-Som sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

e) Jeg har svært ved at træffe beslutninger, og jeg tænker altid meget over tingene

-Nogen gange (0 point)

-Som sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

2. Adfærdssymptomer til at tjekke angstniveau

Kvinde har brug for at tjekke angstniveau

A) Jeg har en tendens til at spise for at berolige min angst

-Nej (0 point)

-Nogle gange (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

b) Jeg har en tendens til at undgå mange situationer i stedet for at håndtere dem

-Nej (0 point)

-Nogle gange (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

c) Jeg har nogle nervøse vaner: Jeg bevæger mine ben meget, bider negle, rører meget ved mit hår osv.

– Aldrig (0 point)

Nogle gange (2 point)

– Ofte (3 point)

– Altid (4 point)

d) Jeg taber ting

– Aldrig (0 point)

– Sjældent (2 point)

– Ofte (3 point)

– Altid (4 point)

c) Jeg har svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi jeg hele tiden vender og drejer mig

– Aldrig (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

d) Jeg græder meget

Aldrig (0 point)

– Sommetider (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

3. Fysiske aspekter til at tjekke angstniveau

Nøgen person viklet ind i grene

A) Jeg har ofte følelser af angst eller ængstelse

-Nogen gange (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

b) Jeg føler mig urolig og nervøs hele tiden

– Aldrig (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

c) Jeg kan mærke, at jeg lider meget af hjertebanken

– Aldrig (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

d) Jeg slutter dagen så træt, at jeg ikke ved, om jeg kan komme op næste dag

– Aldrig (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

e) Jeg har meget svært ved at sove, jeg sover dårligt, og nogle gange falder jeg i søvn i løbet af dagen uden at være klar over det

– Aldrig (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

f) Næsten hver dag har jeg hovedpine, nakke- eller rygsmerter

– Aldrig (0 point)

-Sjældent (2 point)

-Ofte (3 point)

-Altid (4 point)

Fortolkning af test til at tjekke angstniveau

Kvinde med hovedpine

0-18 point – Ingen angst

Du kan nogle gange føle dig mere nervøs end normalt, men din reaktion på stressende situationer er passende og inden for normalområdet. Meget godt.

19-36 point – Mild til moderat angst

Du er inden for normalområdet, men du bør være forsigtig. Selv om det ikke er et højt niveau, anbefaler vi, at du passer på dig selv. Hvis du på et tidspunkt ikke sætter grænser, kan du ende med at få et problem eller en overbelastning.

Dit angstniveau er normalt, men du bør ikke tage det for givet. Tænk altid på dit helbred og på behovet for at håndtere dine følelser godt.

37-54 point – Høj angst

Vær meget forsigtig. Dit angstniveau er for højt. Det er på tide at foretage ændringer og blive opmærksom på, at du er nødt til at ændre mange aspekter af dit liv, fordi dit helbred kan lide under det.

Hvis du overser dette, kan du ende med at lide af store følelsesmæssige og helbredsmæssige problemer. Begynd at leve livet på en mere afslappet måde. Lad en ekspert hjælpe dig med at foretage de rigtige ændringer.

Hvis du har symptomer, så besøg en psykolog

En test til at tjekke angstniveau kan hjælpe dig med at indse, at dine niveauer er over det anbefalede, men husk som altid, at kun en professionel kan diagnosticere dig med en psykologisk lidelse.

Hvis du har mistanke om, at du lider af høje angstniveauer, og du føler dig stresset over det, anbefaler vi derfor, at du går til en psykolog for at få deres ekspertudtalelse.

Det kan interessere dig ...
Fordele ved fysisk aktivitet i forbindelse med angst og panik
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fordele ved fysisk aktivitet i forbindelse med angst og panik

Fordele ved fysisk aktivitet i forbindelse med angst og panikanfald er utallige. Dette er godt, fordi disse lidelser er ret almindelige.