4 typer af glutenfrit brød

Hvis du har været nødt til at fjerne gluten fra din kost, skal du ikke være bekymret, for der findes forskellige typer glutenfrit brød, som vi vil fortælle dig om i dag.
4 typer af glutenfrit brød

Sidste ændring: 26 august, 2022

Det er vigtigt for personer, der har udviklet cøliaki eller glutenoverfølsomhed uden cøliaki, at finde forskellige typer af glutenfrit brød. I begge tilfælde er det bedst at fjerne dette protein fra kosten for at forebygge fordøjelsessymptomer.

Når det drejer sig om cøliaki, bør selv kontakt med spor af næringsstoffet undgås. Ellers vil man opleve betydelige ændringer i tarmkanalens morfologi og fysiologi.

Før vi begynder, må vi understrege, at brød ikke er en essentiel fødevare i vores kost, men det kan være en vigtig kilde til kulhydrater for mange mennesker. Frem for alt kan det give mening for atleter, da de har brug for at kombinere sukkerarter med forskellig optagelseshastighed for at maksimere deres glykogendepoter.

Typer af glutenfrit brød

Her vil vi vise dig de bedste typer af glutenfrit brød, som du kan inkludere i din glutenfri kost. Husk altid at indføre dem i forbindelse med en varieret og afbalanceret kost.

1. Boghvedebrød: Gængse typer af glutenfrit brød

Boghvede er ikke en græsart, men en pileurt. På trods af navnet indeholder den ikke gluten, hvilket betyder, at personer med cøliaki vil kunne spise den uden problemer.

Derudover indeholder den også en høj mængde fibre. Dette element har vist sig at være afgørende for at opretholde en god tarmsundhed. Det kan forebygge forstoppelse og forbedre sammensætningen af tarmmikrobiotaen.

Faktisk er de nuværende anbefalinger for indtagelse af fibre 25 gram af dette element om dagen. Folk får sjældent nok, og det kan føre til problemer i forbindelse med fordøjelseskanalen.

Boghvedebrød

Det er velegnet til personer med cøliaki, fordi det ikke indeholder gluten.

2. Majsbrød

Majs er et andet godt alternativ til hvede, især når vi vil have kornbaseret brød. Denne fødevare har en meget karakteristisk smag og er normalt mere kompakt end traditionelt brød.

Det har dog sensationelle organoleptiske egenskaber. Det er fremragende til at smøre med fødevarer som f.eks. jordnøddesmør. Dette vil give et højt energi- og kulhydratindtag, hvilket er vigtigt for folk, der dyrker sport med høj intensitet.

Det skal bemærkes, at når man dyrker meget motion, er det afgørende at genopfylde glykogendepoterne bagefter for at forbedre restitutionen. For at gøre dette behøver du ikke kun at indtage kulhydrater.

Du skal ledsage dem med en god håndfuld proteiner af høj biologisk værdi, og de bedste er af animalsk oprindelse. Det fremgår af forskning offentliggjort i Nutrients.

3. Risbrød

Dette er ikke så almindeligt som de to foregående, men det er et alternativ, som man bør tage i betragtning. Der er tale om et produkt, der har en meget lav koncentration af simple sukkerarter, hvilket er nøglen til at forebygge udviklingen af sygdomme, der påvirker stofskiftet.

Regelmæssig og rigelig indtagelse af kulhydrater med højt glykæmisk indeks kan være en af årsagerne til type 2-diabetes. Dette bekræftes af en undersøgelse, der er offentliggjort i Current Diabetes Reports.

Endnu en god artikel, som vi har udvalgt til dig: Mælke- og glutenfri citrontærte

4. Hirsebrød

Hirsebrød er almindeligt på kontinenter som Afrika og Asien. Denne lille kornsort bruges til at lave grød, brød og forskellige typer kager.

Til brødfremstilling blandes den med en portion rismel og gær. Der kan endda tilsættes lidt sukker eller honning for at forbedre gæringsprocessen og den endelige konsistens.

Det er vigtigt at huske på, at hirsebrød kan have en højere proteinkoncentration end andet glutenfrit brød. Selv om der er tale om proteiner af lav biologisk værdi, er disse stadig nyttige som supplement til det daglige indtag. På denne måde kan man undgå katabolisme af muskelmasse.

Hirse bruges i nogle typer af glutenfrit brød

Hirse er et frø, der indgår oftere i den afrikanske og asiatiske kost end i den europæiske og amerikanske.

Prøv forskellige typer af glutenfrit brød

Forskellige typer af glutenfrit brød kan indgå i kosten på regelmæssig basis. Denne type fødevarer er vigtig i kosten for personer, der ikke kan indtage dette protein.

Der skal søges alternativer for at sikre et optimalt indtag af kulhydrater uden at bringe vores krop i fare, især når vi taler om højtydende atleter. I denne sammenhæng er sukkerbehovet ofte højt.

Som det sidste skal det bemærkes, at gluten ikke bør fjernes fra kosten uden en forudgående medicinsk diagnose. Før man tager dette skridt, er det altid tilrådeligt at konsultere en professionel. Hvis der ikke er noget problem med proteinets stofskifte eller optagelse, kan det have flere ulemper end fordele at fjerne det fra kosten.

Det kan interessere dig ...
En guide til glutenfri madlavning
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
En guide til glutenfri madlavning

Glutenfri madlavning er nødvendig, hvis du lider af cøliaki eller glutenintolerance. Lær, hvordan du laver glutenfri mad her!



  • Gill, S. K., Rossi, M., Bajka, B., & Whelan, K. (2021). Dietary fibre in gastrointestinal health and disease. Nature reviews. Gastroenterology & hepatology18(2), 101–116. https://doi.org/10.1038/s41575-020-00375-4
  • Alghannam, A. F., Gonzalez, J. T., & Betts, J. A. (2018). Restoration of Muscle Glycogen and Functional Capacity: Role of Post-Exercise Carbohydrate and Protein Co-Ingestion. Nutrients10(2), 253. https://doi.org/10.3390/nu10020253
  • Yoshida, Y., & Simoes, E. J. (2018). Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs. Current diabetes reports18(6), 31. https://doi.org/10.1007/s11892-018-1004-6