Tilpas dine weekendvaner og tab dig med disse fem tips

· 7. maj 2018
Du spørger måske dig selv, hvordan du kan have sunde vaner og samtidigt hygge i weekenden. Her er nogle tips til weekendsvaner, som vil hjælpe dig med at tabe dig.

Det meste af tiden er vi motiveret til at træne i løbet af ugen og følge en kostplanMen hvad sker der, hvis man bryder den rutine? Find ud af det, ændr det og tab dig.

Weekenderne og ferierne har tendens til at være tidspunkterne, hvor “katastroferne” sker, som vi aldrig tænkte på i løbet af ugen. Uheldigvis kan to dage med leg modvirke fem dage med motionDet kan ødelægge alt det gode arbejde, som du har lavet i løbet af ugen.

Du spørger måske dig selv, hvordan du kan have sunde vaner og samtidigt hygge i weekenden. Her er nogle tips til weekendsvaner, som vil hjælpe dig med at tabe dig.

Vi har tendens til at tro, at en weekend med nydelse efter sådan en lang og udmattende uge ikke vil skade. Og det er rigtigt. Det er overhovedet ikke en dårlig ting. Hvis du ønsker at tabe dig, betyder dine valg dog noget. De følgende tips vil hjælpe dig. Følg dem og tab dig.

Tab dig ved at tilpasse dine weekendvaner på 5 måder

1. Dans

Tab dig ved at danse

Dans er en glimrende aktivitet til at tabe sig. Hvis du har danset i lang tid før, så ved du sikkert, hvor udmattet det kan gøre dig. Når vi taler om at danse, taler vi dog ikke om at feste og drikke.

Hvis dit mål er at tabe dig, så vil alkohol og fed mad ikke hjælpe dig. Hvis du ønsker en kold drink, når du danser eller er til fest, så anbefaler vi vand eller juice. Dans er godt for alle dele af dig – fysisk, mentalt og følelsesmæssigt.

Al den konstante bevægelse hjælper ikke blot med at forbrænde kalorier, men også:

  • Forbedrer hjertets helbred
  • Aktiverer dit stofskifte
  • Styrker dine knogler og led
  • Forbedrer din smidighed

Derudover danser du som regel med personer, så du kan også arbejde på dine sociale færdigheder og forhold på samme tid. Og disse ting er vigtige for at holde depression og angst væk.

2. Tab dig ved at tage på ture med familien

At tage på ture med familien eller vennerne for at lave fysiske aktiviteter sammen er en glimrende måde at tabe sig på i løbet af weekenden. At planlægge gåture og udflugter med andre vil opmuntre dig til at gå ud og faktisk lave dem. Du vil forbrænde kalorier og bevæge din krop.

Man kan sige, at det er lidt ligesom at tage i fitness centeret i weekenden: du vil lave cardio træning, hvilket tydeligvist er godt for dit hjerte og forbrænder kalorier.

Hvis du motionerer meget i løbet af ugen eller dit arbejde involverer en masse fysisk indsats, så vil din aktivitet i weekenden være en god fortsættelse af det. Som en bonus er gruppeaktiviteter altid en god måde at socialisere på.

3. Gå på en shoppingtur

Tab dig ved at shoppe

Så skørt, som det måske lyder, kan det faktisk hjælpe dig med at tabe dig, hvis du tager på shoppingtur. At få gået en masse og at tage tøj af og på holder dit stofskifte igang, forbrænder kalorier og træner dine muskler.

Det er meget lignende at løbe eller danse. Faktisk er det mest ligesom at danse, eftersom det også er godt for dine sociale færdigheder. Shopping og at vide, at du taber dig, mens du shopper, vil også være godt for dit humør.

Selvfølgelig har det ikke den samme effekt som træning af høj intensitet, men det vil give resultater. Vi har alle følt os trætte efter at have været ude at shoppe, og det er ikke et tilfælde.

4. Tab dig med sunde opskrifter

Vi kan ikke gå ud hver weekend, hvad end det er af sundhedsmæssige årsager vejret. Det betyder dog ikke, at du ikke kan gøre noget for at tabe dig. Undersøg fødevarer, som er gode for dig, og brug så tid på at prøve nye opskrifter. Det vil holde dig beskæftiget hele weekenden og også være nyttigt for den følgende uge!

Du kan skifte raffineret mel ud med fuldkornsmel, og vælge sundere alternativer til sukker, såsom stevia eller honning. Du kan også prøve at drikke vegetabilsk mælk i stedet for mejeriprodukter. Glem ikke, at mejeriprodukter indeholder en masse fedt og sukker, som er skadelige og ikke er noget, du ønsker, hvis du gerne vil tabe dig.

5. Hav det sjovt med din bedre halvdel

Tab dig ved at tilbringe tid med din partner

Inkludér din familie eller din bedre halvdel i dine aktiviteter i weekenden. Det vil forbedre din motivation og chancer for at tabe dig betydeligt. Du kan involvere din partner i alle aktiviteterne, vi har nævnt ovenfor. Dans med dem, tag dem med på shopping, lav mad sammen og tag på ture sammen. Tab dig og hav det sjovt på én gang!