Sådan spiser du disse 5 frugter for at opnå et sundt vægttab

24 november, 2018
Når det kommer til at tabe sig, så kan man drage nytte af egenskaberne i bestemte frugter. Når de spises på den rigtige måde, kan de hjælpe en til at gå en størrelse ned i tøj og samtidig forbedre ens overordnede helbred.

At opnå vægttab og bevare det kan virke som en næsten umulig opgave. Ting såsom “tilbagefald” og stress eller forandringer i ens daglige rutine kan få seriøse konsekvenser, når det handler om at opretholde et vægttab. I dette indlæg fortæller vi dig hvordan du kan spise disse 5 frugter og  opnå et sundt vægttab.

At tabe sig på en sund måde bør være et hovedsagligt mål. At opretholde en ideel vægt bør være en daglig opgave.

Så hvordan gør man det? Gener og ikke at have tid til at lave sunde retter er ofte de værste fjender, når det kommer til at opnå vægttab.

I dag vil vi gerne vise dig de fem bedste frugter til vægttab. Vi er sikre på, at de vil være i stand til at hjælpe dig. Det er også vigtigt at vide, hvordan man skal spise dem.

Lad os se på det!

1. Citroner til vægttab

Vi taler ofte om de mange fordele ved citroner. Måden, denne citrusfrugt hjælper en med at tabe sig på, er virkelig speciel:

Opdag: Drik med ananas og chiafrø til at fremme vægttab

Citronsaft er rigt på C-vitaminer. Dette vigtige næringsstof er godt for ens levers helbred.

  • En sund lever betyder optimal omdannelse af fedt. Som en bonus vil ens krop fordøje maden bedre og være bedre i stand til at optage næringsstoffer.
  • Citron hjælper med at rense kroppen. Det gør den ved at skylle toksiner ud gennem urinen.
  • Denne citrusfrugt er mættende og bekæmper forstoppelse.
Citron

Sådan anvender man citroner til at tabe sig

  • Begynd din dag med et glas med varmt vand og saften fra en citron.
  • Kom en smule citronsaft på din salat.

2. Jordbær, glimrende for ens kropsform

Når man først tænker på jordbær, så forestiller man sig sikkert en lækker dessert fyldt med kalorier. For denne frugt er typisk forbundet med desserter og smoothies med mange kalorier.

Vi vil forklare, hvordan jordbær kan være gode for ens kropsform:

  • Jordbær indeholder meget lidt sukker, men de er fyldt med vitaminer.
  • Vi må ikke glemme, at jordbær er vanddrivende og indeholder kraftfulde antioksidanter.
  • De bekæmper væskeophobning.
  • De er fyldt med fibre, som bekæmper forstoppelse.
  • De er mættende.
  • En anden ting at have i baghovedet omkring jordbær er, at de har anti-inflammatoriske egenskaber.

Sådan spiser man jordbær for at tabe sig

  • Vand med jordbær: bland en liter vand med saften fra 10 jordbær og en lille smule citronsaft.
  • Salat med jordbær samt spinat og valnødder er glimrende for at opnå et sundt vægttab.

3. Grønne æbler, fantastisk til en sund fordøjelse

Alle æbler er nyttige. Men grønne æbler er rige på fenolsyre og flavonoider. De er glimrende til at regulere ens blodsukker.

Opdag: Detox nyrerne med selleri- og æblejuice

Her er en liste over nogle få af deres mange nyttige egenskaber:

  • De er rige på antioksidanter.
  • Grønne æbler kan hjælpe en med at kontrollere dårligt kolesterol.
  • De hjælper med at øge ens stofskifte.
  • Mens de øger stofskiftet, så arbejder grønne æbler på selve fedtet. De gør det nemmere at forbrænde det.
Aeble og havregroed

Sådan spiser man grønne æbler for at tabe sig

  • Spis dem rå tidligt på dagen med skrællen, hvis det er muligt.
  • Prøv en smoothie med grønne æbler og havregryn.

4. Blåbær, en effektiv frugt til et sundt vægttab

Blåbær er en uendelig kilde til næring uden særlig mange kalorier. Det er nok at spise blot 10-20 blåbær om dagen for at få store mængder af C-vitamin, kalium og antioksidanter.

  • Blåbær indeholder opløselige fibre. De er ideelle til at forbedre fordøjelsen.
  • Disse bær er også rige på garvesyre. Det virker som et naturligt og kraftfuldt sammentrækkende middel.
  • En anden ting at have i baghovedet omkring denne lille frugt er, at man kan spise så mange, som man har lyst til, uden at bekymre sig om at tabe på. De er mættende og har mange anvendelsesmuligheder i køkkenet.

Måder at spise blåbær på for at opnå et sundt vægttab

  • Til morgenmaden kan man prøve at kombinere dem med andre former for frugt.
  • Man kan anvende dem i naturlige smoothies.
  • Komme nogle få i sin salat.

5. Granatæble, en kilde til sundhed

Granatæble indeholder kraftfulde antioksidanter. Disse har fremragende fordele for ens krop: Forbedrer tilførslen af blod til hjertet og hjælper med at holde blodårerne frie fra fedtdepoter.

  • Selvom granatæble er en efterårsfrugt, så er de værd at vente på for at drage nytte af deres fordelsagtige egenskaber.
  • Man forebygger, at fedt ophober sig i maveområdet, hvis man spiser granatæble.
  • Granatæble er rigt på fibre og anti-inflammatoriske stoffer. Desuden kan de hjælpe med at komme af med dårligt kolesterol.
Granataeble

Sådan nyder man granatæble for opnå et sundt vægttab

  • Rå.
  • Man kan også drikke juice af granatæble til morgenmaden, hvis det er tilgængeligt.
  • I salat.

Som konklusion: Man må ikke tøve med at drage nytte af fordelene ved disse frugter for ens helbred og kropsform.

Det er det værd.

  • Fukuchi, Y., Hiramitsu, M., Okada, M., Hayashi, S., Nabeno, Y., Osawa, T., & Naito, M. (2008). Lemon Polyphenols Suppress Diet-induced Obesity by Up-Regulation of mRNA Levels of the Enzymes Involved in β-Oxidation in Mouse White Adipose Tissue. Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition. https://doi.org/10.3164/jcbn.2008066
  • González-Molina, E., Domínguez-Perles, R., Moreno, D. A., & García-Viguera, C. (2010). Natural bioactive compounds of Citrus limon for food and health. Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis. https://doi.org/10.1016/j.jpba.2009.07.027
  • Meyers, K. J., Watkins, C. B., Pritts, M. P., & Liu, R. H. (2003). Antioxidant and Antiproliferative Activities of Strawberries. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf034506n
  • Hannum, S. M. (2004). Potential Impact of Strawberries on Human Health: A Review of the Science. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.1080/10408690490263756
  • Tsao, R. (2015). Apples. In Encyclopedia of Food and Health. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-384947-2.00040-4
  • Hyson, D. A. (2011). A Comprehensive Review of Apples and Apple Components and Their Relationship to Human Health. Advances in Nutrition: An International Review Journal. https://doi.org/10.3945/an.111.000513
  • Silver, B., & Allen, M. (2012). Blueberries. Journal of Agricultural & Food Information. https://doi.org/10.1080/10496505.2012.639664
  • Prior, R. L., Cao, G., Martin, A., Sofic, E., McEwen, J., O’Brien, C., … Mainland, C. M. (1998). Antioxidant Capacity As Influenced by Total Phenolic and Anthocyanin Content, Maturity, and Variety of Vaccinium Species. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf980145d
  • Jurenka, J. (2008). Therapeutic applications of pomegranate (Punica granatum L.): A review. Alternative Medicine Review. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6754-9