7 grunde til, at du ikke taber dig

· 14. februar 2016
Fysisk inaktivitet er en af de hyppigste årsager til overvægt og fedme. Mennesker med søvnproblemer har et langsommere stofskifte, der påvirker deres sult-hormoner, og de har tendens til at spise mere.

Det er rigtigt, at kost og motion er nøglen til at slanke sig og fastholde en balanceret vægt. Hvad der ikke er så sikkert er, om dette er de eneste ting, du skal gøre for at opnå din idealvægt, idet der ifølge forskning er andre faktorer, der kan forårsage at en person tager på i vægt.

Hvis du spiser sundt og dyrker motion regelmæssigt, men stadig ikke taber dig, så er det måske en af de følgende faktorer, der er årsagen. Nedenfor er 7 mulige grunde til hvorfor, du måske har svært ved at tabe dig.

Du får ikke nok søvn

Søvn

Undersøgelser har vist at mennesker med søvnproblemer eller som sover mindre en fem timer om dagen, har et langsommere stofskifte, og dette påvirker deres sult-hormoner såsom leptin og ghrelin.

Leptin er det hormon som fortæller hjernen, hvornår man skal stoppe med at spise, imens grhelin ( produceret i maven) stimulerer sult. Ifølge undersøgelser har mennesker, der ikke sover godt, et lavt niveau af leptin og et højt niveau af grhelin. Dette betyder, at de har tendens til at spise mere og tage mere på i vægt.

For at løse dette problem anbefales det at have en god søvn rutine med mindst 8 timers hvile hver dag.

Du indtager skjult sukker

raffineret sukker påvirker helbredet

Skjult sukker kan være til stede, selv der hvor du mindst venter det; uden overhovedet at vide det, indtager du betydelige mængder igennem energibarer, morgenmadsprodukter, sportsdrikke, saucer og smørpålæg.

For at undgå dette er det meget vigtigt, at du læser indholdsfortegnelsen grundigt, før du køber et produkt, og undgå dem der indeholder raffineret sukker.

Du tæller kalorier, men ikke næringsstoffer

Selvfølgelig, når vi vil tabe os, bør vi spise mindre portioner og skære ned på kalorieindtaget. Men nogle mennesker bliver så optaget af denne detalje, at de glemmer de meget vigtige næringsstoffer, der bør inkluderes i kosten.

I dette tilfælde er det vigtigst, at tænke på kvaliteten af maden du spiser – snarer end kalorierne – og sørge for at du få en god mængde af vitaminer, mineraler og antioxidanter.

Du sidder ned i lang tid

En stillesiddende livsstil er en af de største årsager til fedme og overvægt. Mange gange tænker du måske, at der ikke er tid til motion, men i realiteten er det mangel på interesse. Det anbefales at lave motion i mindst 30 minutter hver dag såsom gå, løbe, jogging, cykling bland andet.

Du tager dig ikke den nødvendige til til at lave mad

Madlavning

Kombinationen af en stillesiddende livsstil sammen med en dårlig kost er en af de værste fjender, når det kommer til at holde idealvægten. På grund af manglende tid, vælger mange at indtage frossen mad, fastfood eller en kombination af junkfood. Løsningen er, at starte med at tage dig mere tid hver uge til, at forberede et sundt måltid og især at forberede en god morgenmad.

Du har hormonelle problemer

Du har nogle gange prøvet alt for at tabe dig, men i stedet er du blevet ved med at tage på. I dette tilfælde anbefales det, at du konsulterer din læge, da vægtøgning kan være et resultat af en hormonel lidelse såsom hyperthyroidisme, polycystisk ovariesyndrom og insulin resistens.

Efter at have konsulteret din læge, kan han eller hun fortælle dig en behandling, du skal følge for at forbedre din tilstand. Desuden hvis det bekræftes, at problemet er en hormonel tilstand, er det godt at begynde at inkludere sunde proteiner, grøntsager, tang og essentielle fedtsyrer i din kost.

Du indtager ikke essentielle fedtsyrer

Fisk

Omega 3 og 6 er fedtsyrer,  findes der store koncentrationer af i fisk.

I mange år har kostplaner og slankekurer gjort fedt til deres fjende. I dag er der mange “fedtfattige” produkter, der lover bedre ernæring, men på trods af dette, er der flere og flere der bliver overvægtige og fede.

Den fejl du kan lave, når det kommer til vægttab, er ved ikke at inkludere nok sundt fedt i din kost, såsom fedtsyrer der findes i hørfrø, fiskeolie, nødder og frø. Disse typer af fedt bidrager med at nedbryde det dårlige fedt i kroppen og på samme tid give en mæthedsfølelse.

Vi håber at du har nydt at læse denne artikel om 7 grunde til hvorfor du ikke taber dig!