8 aromatiske olier, der kan hjælpe dig med at sove bedre

· 5. maj 2019
At falde i søvn og have en god nats søvn er et fysiologisk behov.

Der er adskillige strategier, der anbefales, før man går i seng, for at kunne slappe af og falde i søvn. Her er 8 aromatiske olier, der kan hjælpe dig med at sove bedre, fordi de kan forebygge søvnløshed og garantere, at du får en dyb søvn.

At falde i søvn og have en god nats søvn er et fysiologisk behov. Søvn hjælper dig med at tænke mere klart, tænke tingene igennem og koncentrere dig bedre. Modsat, påvirker det, ikke at sove nok, både dit mentale og fysiske helbred. Ved at bruge strategier, såsom aromatiske olier, kan det dog hjælpe din aftenrutine.

Der er adskillige strategier, der anbefales, før man går i seng, for at kunne slappe af og falde i søvn. Her er 8 aromatiske olier, der kan hjælpe dig med at sove bedre, fordi de kan forebygge søvnløshed og garantere, at du får en dyb søvn.

Faktisk, nu til dags, er aromaterapi en værdifuld ressource, der hjælper folk med at nå stadier af ro, der også er gode for andre, daglige funktioner.

Stress, søvnløshed, angst og depression

kvinde der kigger på sin mobil inden sengetid

Nutidens overvældende livsstil er fyldt med ansvar og pligter, der kan udløse episoder med stress. At vågne op tidligt om morgenen, kigge på uret eller mobiltelefonen, eller have problemer med at sove, er nogle eksempler på stress.

Søvnløshed bidrager også til at ændre dit skema, din kost, samt mængden af kaffe og alkohol. Når du ikke sover godt, kan det give dig et dårligt humør, generel utilpashed, irritabilitet og generel udmattelse. Stress kan også være et symptom på emotionelle forstyrrelser, såsom depression og angst.

Heldigvis, er aromaterapi, som kunst eller terapeutisk kultur, en allieret til at bekæmpe disse lidelser. Det erstatter ikke andre behandlinger, men det hjælper dig med at få det bedre med naturlige produkter.

Aromatiske olier og nervesystemet

olie og blomster

Essentielle olier eller aromatiske, aktive ingredienser, reagerer med det parasympatiske nervesystemder kontrollerer din hvile, afslapning og søvn. De millioner af olfaktoriske receptorer, der er i din næse, er forbindet med hjernen. Derfor, har duftene en øjeblikkelig effekt på funktionerne af hvile, afslapning og søvn.

Nogle aktive ingredienser er i adskillige aromatiske olier. Blandt dem er bitter orange og lavendel, som er beroligende og afslappende. Enten gennem massage, afkog eller aromatiske diffusorer, kan deres aromaer nå hjernen, og dernæst kan deres effekter gøre det muligt at have en afslappende søvn, samt reducere spændinger, angst og depression.

Læs også: 10 advarselstegn på depression

8 aromatiske olier, der hjælper dig med at sove bedre

forskellige aromatiske olier

1. Lavendel, den mest værdsatte, af de aromatiske olier

I aromaterapi, er lavendelolie den mest værdsatte. Dens effekt på nervesystemet er, uden tvivl, grundet dets forførende og afslappende effekt. Det er ideelt til at sove, selv ved kroniske tilfælde af søvnløshed.

For at udnytte fordelene ved lavendelolie, anbefales det at:

  • Putte 15 dråber i en diffusor om natten.
  • Massere det i dit ansigt, på nakken, armene, hænderne og fødderne.
  • Placer en dråbe på hvert håndled, eller på nakken, fortyndet med creme eller en normal kropsolie, som alternativ.

2. Aromatiske olier med bitter appelsin

De beroligende og forførende egenskaber ved olie med bitter appelsin modarbejder effektivt søvnløshed, depression, stress, angst og nervøsitet. 

Enten ved at bruge en diffusor, eller gennem en massage, er olie med bitter appelsin en af de bedste aromatiske olier til at forebygge søvnforstyrrelser.

3. Essential olie med mandarin

Hvis du har problemer med at afkoble dig fra hverdagens stress og jag, så kan essensen fra mandariner være meget hjælpsom, når det kommer til afslapning og hvile.

  • Den bedste måde, at bruge det på, er ved at putte 15 dråber i en diffusor, før du skal sove.
  • Alternativ, kan du også indtage det om morgenen og om aftenen, ved at fortynde to dråber i olivenolie.

4. Olie med baldrian

Dets forførende egenskaber garanterer, at du får en afslappende søvn

  • Det kan bruges ved at placere 15-20 dråber i en diffusor, eller ved at massere det på i dit ansigt, på nakken og på lemmerne.

5. Romansk kamille

Essentiel olie med romansk kamille er ideelt til at modarbejde søvnløshed. Det har en kraftfuld, afslappende effekt, der endda er gavnlig for folk med forhøjet blodtryk, som har svært ved at slappe af.

6. Merian til at bekæmpe stress

Egenskaberne ved denne aromatiske olie reducerer blodtrykket og forløser stress. Desuden, gør olie med merian det muligt for dig at trække vejret lettere, når du er forkølet.

  • At bruge det i en diffusor, eller ved massage, er ideelt til at reducere stress.

Læs også: Farvel til stress: 5 strategier enhver kvinde bør bruge

7. Citronverbena mod angst

Du kan bruge denne aromatiske olie til at forebygge angst, depression eller stress, fordi det har meget effektive, beroligende egenskaber.

  • For at kunne udnytte dets fordele fuldt ud, skal du fortynde det med to dråber olivenolie, og konsumere det tre gange om dagen.

8.  Petitgrain oile til at forebygge spændinger

Det er kendt for at være en hypnotisk olie, der er mere effektiv end kamillePetitgrain mandarin er også et muskelafslappende middel, der forløser stress og fremmer afslapning.

  • Det er ideelt at bruge til massage.
  • Du kan også dufte dem direkte fra glasset, eller tage to dråber, som fortyndes i olivenolie.

Aromatiske olier har en kraftfuld effekt på hjernen. Derfor, kan de hjælpe dig med fuldstændig at slappe af, mens det modarbejder din søvnløshed, dit stress og din angst. Du kan gøre dette, ved at lugte til det, når som helst på dagen, særligt gennem natten, når du gerne vil være i stand til at slappe af og føle ro. 

Bakkali, F., Averbeck, S., Averbeck, D., & Idaomar, M. (2008). Biological effects of essential oils – A review. Food and Chemical Toxicology. https://doi.org/10.1016/j.fct.2007.09.106

Solórzano-Santos, F., & Miranda-Novales, M. G. (2012). Essential oils from aromatic herbs as antimicrobial agents. Current Opinion in Biotechnology. https://doi.org/10.1016/j.copbio.2011.08.005

Pilcher, J. J., Ginter, D. R., & Sadowsky, B. (1997). Sleep quality versus sleep quantity: Relationships between sleep and measures of health, well-being and sleepiness in college students. Journal of Psychosomatic Research. https://doi.org/10.1016/S0022-3999(97)00004-4