Sådan behandler du hovedpine uden medicin

· 25. marts 2019
Noget så simpelt som at slappe af i et par minutter med lukkede øjne, en gåtur eller et bad, kan være nok til at lindre hovedpine uden brug af smertestillende medicin. Lær mere i denne artikel!

Migræne og alvorlige hovedpine er meget almindelige i den moderne verden. Stress, forpligtelser, søvnmangel og muskelkramper er de vigtigste udløsere af dette problem, der rammer millioner af mennesker over hele verden. I denne artikel fortæller vi dig, hvordan du kan behandle hovedpine uden medicin.

Måder at behandle hovedpine uden medicin

Vi kan ikke leve af at tage smertestillende medicin hele tiden, selvom de sælges i håndkøb. Desværre bliver vi dog mere og mere afhængige af dem, og vi har brug for stadig højere doser for at mærke effekten.

Den gode nyhed er, at  der findes alternative midler, der kan være meget nyttige til behandling af hovedpine.

Se også: Kurer hovedpine og stress med akupressur

1. Gå en tur for at komme af med hovedpine uden medicin

Gåture mod hovedpine uden medicin

Selv om det ser ud til at være noget svært at overskue når du er træt (når alt kommer til stykket er alt, hvad vi har lyst til at gøre, er at sove  eller være i stilhed og mørke)

så er en gåtur i parken og vejrtrækningen i frisk luft, det bedste der kan være med til at hjælpe med lindring af symptomerne.

Dette middel er utroligt uundværligt, når vi er overvældet af stress eller rutine. Bare ved at være i kontakt med naturen i et par minutter, vil du føle forskellen.

2. Tag et brusebad for at sige farvel til hovedpine uden medicin

Når du kommer hjem, kan du drage fordel af et afslappende varmt bad eller brusebad.

Da nogle gange hovedpine er et resultat af stress eller spænding,  kan de forsvinde takket være den afslappende virkning af vand.

Du kan tilføje et par dråber æteriske olier (for eksempel lavendel eller mynte) for at øge de gavnlige virkninger.

3. Påfør en kold kompressor

Kold-kompressor

Hvis du ikke har is til rådighed, kan du fugte et håndklæde eller en klud og placere den på din pande, indtil den tørrer og når stuetemperatur.

Den forfriskende effekt vil afslappe musklerne og lindre smerten.  Det bliver endnu bedre, hvis du kan udnytte chancen for at ligge lidt ned og lukke øjnene.

4. Tag en lur

Er du overvældet af arbejde og dit hoved splittet med smerte?  Hvil dig lidt, selvom det bare er på stolen med hovedet på dit skrivebord.

Hvis du kan, så tag en halvtimes lur. Migræne reduceres betydeligt, når vi sover.

Selvom du ikke kan give dig selv den luksus at tage ​​en lur, skal du i det mindste lukke øjnene og slappe dine skuldre, ryg og nakke af, mens du giver slip på dine bekymringer og forpligtelser.

5. Giv dig selv en massage

massage mod hovedpine uden medicin

Selvom vi anbefaler, at du får en massage terapeut til at give dig en massage i de ramte områder (f.eks. når hovedpine skyldes muskelkramper), kan du behandle symptomerne ved at anvende lette tryk på panden, pandebenet, ved basen af ​​kraniet og bihulerne.

Bevægelserne skal være cirkulære, konstante og vare i mindst 15 sekunder i hvert område.

6. Spis sundt

Hyppige hovedpiner kan skyldes mange grunde.  En af dem er en uvarieret kost. Så hvis du ofte lider af migræne, skal du prøve at ændre din kost.

Vælg en let frokost bestående af frugt og grøntsager, undgå kaffe (drik urtete i stedet) og hold op med at spise fastfood.

Til morgenmad eller en snack er grønne smoothies lækre og sunde.

7. Tag en pause fra computeren eller telefonen

ro-fra-tasterne

Når vi bruger for meget tid på at sidde foran skærmen, er det ikke overraskende, at vi får hovedpine.

Det er derfor – hvis du arbejder på et kontor med computeren eller telefonen – er det en god idé at tage en pause fra disse enheder i mindst et par minutter flere gange om dagen.

Luk dine øjne eller se ud af vinduet for at slappe nerverne af.

Læs også: Hvordan din mobiltelefonbrug påvirker din sundhed

8. Drik meget vand

Der er et tæt forhold mellem dehydrering og hovedpine  Når kroppen ikke har nok væske, reduceres blodgennemstrømningen, og iltforsyningen til hjernen går også ned.

  • Så snart symptomerne begynder, skal du drikke et glas koldt vand.
  • Prøv at drikke 2 liter vand om dagen for at forhindre dette problem.

Husmidler til behandling af hovedpine uden medicin

Ud over disse anbefalinger og ændre vores vaner er der naturlige opskrifter, der kan hjælpe med at behandle hovedpine. Disse omfatter:

1. Nelliker kan behandle hovedpine uden medicin

Nelliker-mod-smerte

Du kan bruge fedene på forskellige måder til at lindre symptomerne forårsaget af spændingshovedpine.

  • For eksempel kan du knuse to eller tre fed og sætte dem i en lille kludpose eller i en tynd klud. Indånd forsigtigt lugten gennem din næse.
  • Du kan også bruge  fed olie på en bomuldsuldkugle  eller klud og udføre den samme procedure.

2. Ingefær

Denne kraftfulde rod har mange fordele. For eksempel  reducerer den betændelse i blodkarrene  og forbedrer symptomerne på forkølelse (som også forårsager hovedpine).

  • Du kan tilføje revet eller knust ingefær til mad eller te for at nyde dets egenskaber.
  • Nogle helsekostsbutikker sælger ingefær som en slags slik. Tygger du dem kan det hjælpe med at lindre din hovedpine.

3. Kanel

Kanelstang-lindrer-hovedpine

Kanel er et meget nyttigt krydderi, ikke kun i gastronomi, men også til medicinske formål, da det har evnen til at  behandle forkølelse og lindre migræne.

  • For at forbruge det flere gange om dagen, drys kanelpulver i dine te og desserter.

4. Æbler

Denne lækre og nærende frugt har mange egenskaber til at balancere syre og alkaliske niveauer i kroppen og behandle hovedpine.

  • Vi anbefaler at du spiser et rå æble med skræl når symptomerne begynder.
  • Carper, J. (2012). Los alimentos medicina milagrosa. Editorial AMAT.
  • Gil-Antuñano, N. P., Zenarruzabeitia, Z. M., & Camacho, A. M. R. (2009). Alimentación, Nutrición e hidratación en el deporte. Consejo Superior de Deportes.
  • Quesada-Vázquez, A. J., Contreras-Maure, L. J., Álvarez-Aliaga, A., & Traba-Tamayo, E. R. (2009). Prevalencia de cefaleas primarias en una población rural cubana. Rev Neurol49(131), 5.