Årsager og forebyggelse af skarvemærker på brystvorter

Skarvemærker på brystvorter kan føre til infektion foruden smerte og blødning. Det er derfor, det er vigtigt at forebygge det og behandle det ordentligt. Læs med for at finde ud af hvordan!
Årsager og forebyggelse af skarvemærker på brystvorter

Sidste ændring: 11 april, 2021

Skarvemærker på brystvorter er en gængs skade hos løbere på grund af den vedvarende gnidning fra tøj under fysisk aktivitet.

Det er mere gængs hos mænd, selvom det også rammer nogle kvinder og børn. Problemet er, at det kan være ret generende, når man tænker på, hvor følsomme brystvorterne er. Det kan desværre blive værre og endda føre til infektion.

Hvad er skarvemærker på brystvorter helt præcis?

Skarvemærker på brystvorter er en skade i området på grund af gnidning mod tøj, hvilket mest sker under løb. Det rammer i de fleste tilfælde begge sider og består af små sprækker i begge brystvorter.

Det opstår som regel hos personer, der løber hyppigt og gennemfører marathons. Som du ved, stikker brystvorten lidt frem hos mænd og er tydeligvis endnu længere fremme hos kvinder. Det gør det nemt for, at der sker en gnidning med tøjet, når man løber, uanset om man har en T-shirt eller sportsbh på.

Stoffet fra tøjet er dermed en af de vigtigste udløsere. For eksempel er nylon alment forbundet med skarvemærker på brystvorter. Andre faktorer såsom temperatur spiller også en rolle i dets forekomst. Det skyldes, at brystvorten har tendens til at stikke mere ud, når det er koldt, hvilket fører til gnidning.

I kontrast til det er det meget mere gængs hos kvinder i løbet af deres menstruation. Det skyldes, at deres bryster har tendens til at hæve op og være mere følsomme i denne periode.

Et studie udgivet i Anais Brasileiros de Dermatologia forklarer, at næsten 35% af personer, der løber omkring 60 kilometer om ugen, oplever skarvemærker på brystvorter. Forekomsten er dog mindre end 5% hos dem, der løber mindre end 30 kilometer om ugen.

Mand løber på trods af risiko for skarvemærker på brystvorter

Symptomer

Som nævnt i en artikel udgivet i Revista Médica de Chile er de primære karaktertræk på skarvemærker på brystvorter smertefulde skader. Som vi nævnte i begyndelsen, forekommer disse som regel på begge sider og kan endda føre til blødning.

Det samme studie indikerer, at atleter generelt er mere eksponerede for bestemte infektioner. Det er på grund af, at fugt, sved og andre faktorer på disse sår faciliterer spredning af bakterier.

Derudover minder skaden om dermatitis. Først er der rødme og ubehag i området. Huden vil desværre blive værre, hvis man fortsætter med at løbe, mens der er gnidning, hvilket fører til yderligere sår.

Det er netop grunden til, at det primære symptom er smerte, rødme og blødning. Brystvorterne og selve brystet er mere følsomme end andre dele af kroppen. Det kan dermed føre til hård hud i nogle tilfælde. Det betyder, at huden bliver tykkere efter vedvarende gnidning eller kradsen.

Forebyggelse af skarvemærker på brystvorter

Du kan forebygge skarvemærker på brystvorter med de simple tiltag, vi vil beskrive her. Det handler primært om at beskytte brystvorterne, mens man træner.

Vælg det rigtige stof

Stoffet på det tøj, man bruger til at træne, er vigtigt, især for løbere. Det skyldes, at nogle materialer øger gnidning eller ikke giver mulighed for sveden.

For eksempel øger nylontrøjer sandsynligheden for skarvemærker på brystvorterne. Så de bør ideelt være glatte og ikke have nogen syninger eller broderinger, som kan gnide på brystet. Stoffet bør også være åndbart og køligt.

Bær den rigtige sportsbh

De fleste kvinder har tendens til at bruge sportsbh, når de træner. Det er derfor, det er essentielt at vælge det rigtige materiale, som vil være i direkte kontakt med brystvorten.

Vælg en sportsbh, der sidder ordentligt og giver nok støtte, så brysterne ikke bevæger sig for meget ved hvert skridt. Stoffet, som vi forklarede ovenstående, skal være åndbart og ikke forårsage gnidning.

Den bør ikke have nogen syninger i midterområdet ved brystet. Ligeledes bør størrelsen være korrekt, og stropperne bør være brede. Det afholder dem fra at sidde for tæt.

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Fødevarer, der er gode at spise før træning

Undgå lange distancer

Vi har allerede forklaret, at skarvemærker på brystvorter er mere hyppige hos personer, der løber lange distancer. Det er derfor usædvanligt, at det rammer personer, som løber mindre end 10 km, med mindre det er resultatet af forkert stof.

Professionelle råder derfor til at holde sig til korte ture, indtil sårene heler. Hvis man ikke ønsker at gøre dette, skal man dog beskytte dette område af kroppen ordentligt.

Brug smøremidler eller vaseline

Bestemte produkter kan forebygge gnidning og dermed sår på brystvorter. Det kan fungere godt for mange personer at påføre vaseline på området. Det er et substans, som hjælper med at fugte og beskytte huden.

Talkumpudder kan også reducere dette problem, eftersom det hjælper med at tørre området, hvilket kan mindske irritation. Mange personer bruger det faktisk til at forebygge skarvemærker på andre områder – såsom indersiden af lårene.

Forebyg skarvemærker på brystvorter, når du løber

Foruden substanserne, vi har forklaret ovenstående, er der andre måder at beskytte brystvorterne på, når man motionerer. For eksempel findes der også et decideret skjold til brystvorterne, som er en form for strop, det tilpasser sig til kroppens form.

Man kan dog lave dem derhjemme. Man skal blot sikre sig, at de ikke falder af med sved eller på grund af hår på brystet.

Personer løber i bjergene

Måske denne artikel også vil interessere dig: Sådan skal du træne hvis du er over 40

Behandl sårene så hurtigt som muligt

Tal med en læge, hvis du oplever skarvemærker på brystvorter, eftersom det nemt kan blive værre på grund af en infektion. Du har måske brug for antibiotika, men du bør kun tage det, som er blevet ordineret af en læge.

Det er også essentielt, at man rengør dette område ordentligt. Ideelt bør man tørre hele området efter vask og påføre fugtgivende cremer eller vaseline igen. Man bør altid bruge rent tøj for at reducere risikoen for infektion.

Det kan interessere dig ...
Jogging og løb: Hvad er forskellen?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Jogging og løb: Hvad er forskellen?

Løb har mange sunde fordele. Men er jogging og løb det samme? Lad os se på, hvad hver af disse discipliner består af, og hvordan de er forskellige.



  • Kolbach R, M., Cossio T, M. L., De Santa María P, M. L. S., Carreño O, N., De La Cruz F, C., & Fajre W, X. (2008, February). Dermatosis en los deportistas. Revista Medica de Chile. Sociedad Médica de Santiago. https://doi.org/10.4067/s0034-98872008000200016
  • Purim, K. S. M., & Leite, N. (2014). Sports-related dermatoses among road runners in Southern Brazil. Anais Brasileiros de Dermatologia, 89(4), 587–592. https://doi.org/10.1590/abd1806-4841.20142792