6 mulige årsager til at du har ondt i ryggen

· 11. august 2018
Både mangel på, og overdreven fysisk aktivitet kan være risikofaktorer når du har ondt i ryggen, det er derfor vigtigt at tilpasse alle aktiviteter til din tilstand.

Der findes flere forskellige måder at have ondt i ryggen på, men som regel giver det ubehag omkring rygradenProblemet påvirker din funktionsdygtighed. Det er derfor vigtigt at finde årsagen, så du kan blive behandlet.

Alle kan have ondt i ryggen. Faktisk lider 2 tredjedele af den voksne befolkning af og til af det.

Derfor har du ondt i ryggen

De hyppigste grunde til smerter i den nederste del af ryggen er ændringer i rygradens struktur.

Dette kan blandt andet påvirke:

  • Ledbånd
  • Muskler
  • Diskus
  • Ryghvirvler

Specifikke faktorer

Specifikke årsager til at du har ondt i ryggen

Der kan være specifikke årsager, såsom skader, dårlig holdning og muskelsvaghed. Problemet kan også skyldes overanstrengelse og fysisk overbelastning, som giver smerter i ryggen.

Ikke-specifikke faktorer

Men rygsmerter behøver ikke at skyldes de ovennnævnte ting.

Dette er smerter som varierer i styrke afhængig af ændring i kropsstilling. Det kan også ændre sig ved visse fysiske aktiviteter.

I sådanne tilfælde er det nødvendigt at kigge nærmere på forskellige biologiske, sociale, strukturelle eller endda psykologiske faktorer.

Risikofaktorer

1. Stress og depression

Stress kan forværre rygproblemer

Ifølge flere studier er både kronisk smerte og smerter i den nedre ryg ofte forbundet med tilstande som stress, depression og angst.

  • Selvom årsagen til smerten er fysisk er det blevet påvist at psykologiske faktorer spiller en stor rolle i udviklingen og behandlingen af disse ubehag. Derfor er det en god ide at tage en pause og slappe af.
  • Det er vigtigt at få gode søvnvaner og sørge for at have glade og sjove aktiviteter i sin hverdag.

Lær at slappe af her:7 fremragende måder til mental afslapning

2. Alder

Som årene går nedslides kroppen naturligt, det gælder også rygraden og leddene.

Derfor er rygsmerter mere udbredte hos ældre mennesker, som også kan lide af ting som slidgigt og spinalstenose.

I modsætning hertil er yngre mennesker ramt at bestemte problemer. Det kan for eksempel være diskusprolaps eller sygdomme i ryghvirvlerne.

3. Genetik

Rygsmerter kan ligge i generne

Der kan være en genetisk dispostition, især hos mennesker der har symptomer på rygsmerter og hvirvelsygdomme fra en ung alder.

Flere studier viser, at det muterede gen “carbohydrate sulfotransferase 3” (CHST3) muligvis kan forøge risikoen for hold i lænden med 30%.

Undersøgelserne viser også, at hvis en af forældrene bærer gener, er der 50% risiko for at barnet også vil lide af det.

Af denne grund er det bedst at holde en sund livsførelse og undgå hård fysisk træning. Har man det nævnte gen, bør løftning af vægte helt undgås.

4. Arbejdsskader

Ifølge verdensundhedsorganisationen, WHO ,er der en sammenhæng mellem problemer i bevægeapparatet og fysisk hårdt arbejde.

Opgaver der kræver hårdt arbejde er dem hvor der skal slæbes tunge ting. Det kan være at flytte, skubbe, eller bare bruge maskiner og værktøj.

Men rygsmerter kan også opstå som følge af en række gentagne bevægelser og det antal timer om dagen som man bliver udsat for sådan en anstrengelse.

Mens enkelte overbelastningsskader er akutte, men kortvarige, kan tilbagevendende stress og belastning føre til kroniske skader og problemer.

Nogle forholdsregler man kan tage i disse tilfælde er ar at bære tunge genstande tæt på kroppen, og bøje ned i knæene, så ryggen holdes ret.

Det er ligeledes en god ide at holde et moderat tempo når man udfører risikabelt arbejde.

5. En stillesiddende dagligdag

Det kan give rygsmerter at sidde stille

På verdensplan er fysisk inaktivitet en af risikofaktorer når det handler om dødelighed, og selvfølgelig påvirker det også bevægeapparatet.

Det er vigtig at holde sig aktiv, fordi muskler der bliver holdt i gang bevarer deres evne og styrke, og det gælder også sener og knogler.

Ellers sker der det, at de biologiske strukturer svækkes, og ikke har styrken til at beskytte rygradenstabilisere led og ledbånd.

På et tidspunkt vil manglen på muskelstyrke øge risikoen for at smerter opstår eller bliver kroniske.

Selvfølgelig kan det være svært at holde sig aktiv, især hvis du har et stillesiddende arbejde. Men at tage trappen istedet for elevatoren og bruge bilen lidt mindre og gå istedet er gode måde at få lidt ekstra fysisk aktivitet.

6. Dårlig holdning

Dårlig holdning er en af de hyppigste årsager til smerter i ryggen, når der ikke ligefrem er skader i området. Dette skyldes den ulige vægtfordeling for hovedet.

Resultatet er, at musklerne i ryggen bliver anspændte og udsat for overanstrengelse, for at skabe balance i kroppen.

Den rette indstilling når du står op er at holde hovedet, skuldrene, hofter og ankler på linje.

Men hvis du sidder ned skal du hvile fødderne på gulvet, holde dine knæ i en ret vinkel, holde ryggen mod stolens læn og, først og fremmest, undgå at hænge med hovedet.

Derudover bør man undgå at dreje eller bøje taljen så meget som muligt, da sådanne bevægelser er forbundet med en øget risiko for at få ondt i ryggen.