6 faresignaler for at noget er galt med dine muskler

Gør dine muskler ondt? Opdag, hvad din krop kan fortælle dig om dette symptom i denne artikel!
6 faresignaler for at noget er galt med dine muskler

Sidste ændring: 26 august, 2022

Alle de frivillige og ufrivillige bevægelser, du laver hver dag, involverer muskelsammentrækninger. Dit komplekse muskelsystem består af i alt mere end 650 muskler, der arbejder sammen med dine knogler for at understøtte din krop. Det er derfor vigtigt at holde øje med, om noget er galt med dine muskler.

Dine muskler er afgørende for enhver aktivitet, der indebærer bevægelse og styrke. Derfor er det vigtigt at holde dem i god form. Når noget er galt, sender de dig advarselstegn, så du kan reducere risikoen for mere alvorlige problemer.

Mens mange mennesker ignorerer disse faresignaler, kan disse smerter fortælle dig noget vigtigt om dit helbred. Opdag, hvad det kan være!

1. Elektrolyt ubalance kan betyder, at der er noget galt med dine muskler

Kvinde dyrker sport

Elektrolyt ubalancer ses ofte hos atleter og folk, der laver fysisk arbejde. Den overdreven svedtendens, der sker under disse aktiviteter, betyder, at der er et tab af mineralsalte, som i sidste ende kan føre til ubalancer.

Mens vand hjælper med at udskifte tabt væske, bør du altid spise sunde fødevarer og drikke nærende drikkevarer.

Hvis du ignorerer dette, kan du øge risikoen for at blive skadet og forårsage smerte og kramper.

Tjek denne artikel ud: Naturlige remedier der lindrer muskelsmerter

2. Du har fået en muskelsprængning

Pludselig smerte ved at gøre visse bevægelser betyder normalt, at du har en muskelsprængning. I modsætning til normal ømhed efter træning kommer denne slags smerte straks og kun under visse aktiviteter.

Det varierer i intensitet efter alvorsgrad, men det bliver generelt værre, når du træner.

3. Dit immunforsvar er svækket

Blodet

Smerte og muskelsvaghed er de første muskeladvarselstegn på et underaktivt immunsystem. Dine muskler vil ofte blive trætte, når dit immunsystem ikke reagerer på sygdomsfremkaldende stoffer.

Hvis du føler ømhed uden nogen åbenbar grund, kan det betyde, at du er ved at blive syg. Det er fordi din krop begynder at bruge sine inflammatoriske processer til at angribe virussen. Dette kan påvirke dine muskler.

4. Du er dehydreret: En af de muskel advarselstegn

Mens der er hundredvis af grunde til at drikke nok vand, drikker mange mennesker stadigvæk ikke nok. Denne livgivende væske spiller en rolle i kroppens mest vitale processer, og dit muskelsystem er ingen undtagelse.

Vand er nødvendigt for korrekt cellulær iltning af muskelvævet. Når du ikke drikker nok, er du mere tilbøjelig til at få muskelkramper. Selvom dette kan skyldes mange andre ting, kan det mange gange skyldes dehydrering.

5. Du skal hvile for at undgå noget er galt med dine muskler

Kvinde sover

I en høj-intensitets træningsøvelse kan dine muskler få mikro-sprængninger, der opstår som smerte. Når de helbredes, opbygger du muskelmasse så længe du også spiser rigtigt godt. Men for at denne proces skal fungere, så har din krop brug for tid til at hvile.

Hvis du fortsætter med at træne på trods af smerten, kan du blive skadet, hvilket kan påvirke din styrke og mobilitet alvorligt.

Vi anbefaler at læse: Prøv disse 6 tips til en foryngende søvn

6. Anæmi kan forårsage at der er noget galt med dine muskler

En prikkende fornemmelse, natkramper og muskelsvaghed udgør en gruppe symptomer, der kan betyde anæmi.

Denne tilstand, der er kendetegnet ved en lav rød blodcelleproduktion, gør din krop i mindre grad i stand til at ilte vævet, og det kan påvirke dine muskler.

Anæmi er forbundet med jernmangel, men det kan også komme fra lave mængder af andre vigtige næringsstoffer. At spise fødevarer, der er rige på jern og essentielle aminosyrer, kan hjælpe på helbredelsen.

Faktisk øger disse næringsstoffer dit energiniveau i hele din krop og hjælper med at få din muskelstyrke tilbage.

Nu hvor du kender til disse muskeladvarselstegn, så tag dig tid til at finde ud af, om din smerte fortæller dig noget. Selv om den ikke er alvorlig og normalt kun er sporadisk, er det altid en god ide at se en læge for at afgøre, om du har brug for behandling.

Det kan interessere dig ...
7 måder din morgenrutine kan lindre stress og angst
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
7 måder din morgenrutine kan lindre stress og angst

Stress er en del af livet. Men stress kan også blive noget negativt, hvis det bliver for meget. Din morgenrutine kan lindre stress og angst.



  • Noonan TJ, Garrett WE Jr. Muscle strain injury: diagnosis and treatment. J Am Acad Orthop Surg. 1999 Jul-Aug;7(4):262-9.
  • Kwiecien SY, McHugh MP. The cold truth: the role of cryotherapy in the treatment of injury and recovery from exercise. Eur J Appl Physiol. 2021 Aug;121(8):2125-2142.
  • Lanier JB, Park JJ, Callahan RC. Anemia in Older Adults. Am Fam Physician. 2018 Oct 1;98(7):437-442.
  • Shieh PB. Muscular dystrophies and other genetic myopathies. Neurol Clin. 2013 Nov;31(4):1009-29.
  • Dimachkie MM, Barohn RJ. Myopathies. Neurol Clin. 2014 Aug;32(3):xiii-xiv.
  • Shapiro F, Specht L. The diagnosis and orthopaedic treatment of inherited muscular diseases of childhood. J Bone Joint Surg Am. 1993 Mar;75(3):439-54.