Årsager til, at din partner er blevet fjern

29. maj 2020
Din partner er blevet mere og mere fjern på de seneste… Er der noget galt? Var det noget, du gjorde? I dag vil vi give dig nogle af årsagerne til denne form for adfærd, og hvad du kan gøre, hvis du befinder dig i denne ubehagelige situation.

Hvis du synes, at din partner er blevet fjern på det seneste, er det selvfølgelig naturligt for dig at være bekymret. Når alt kommer til alt, er det virkelig ubehageligt, og du er sandsynligvis ikke sikker på, hvad der foregår.

Du skal dog huske på, at det er naturligt, at folk bliver mere introspektive nogle gange. Det betyder ikke, at der er noget galt med jeres forhold. Måske har din partner det bare svært på arbejdet, er stresset, eller har meget at tænke på.

Ikke desto mindre kan det også skyldes problemer i jeres forhold, og de bør selvfølgelig blive løst. Det kan være skræmmende at tage initiativ til det, da det nogle gange kan skade forholdet mere på grund af din angst og frygt.

I dag vil vi gerne fortælle dig, hvad du kan gøre, hvis din kæreste er blevet fjern. Derefter kan i prøve at finde nogle sunde løsninger sammen. Der skal to til tango, men nogen skal jo indlede dansen!

Tal med din partner, hvis de opfører sig fjernt

Dette er grundlæggende, hvis du vil vide, hvad der foregår. Først skal du forstå, hvad der foregår i deres hoved, så prøv at tale med dem. Gør dette venligt, uden at angribe, kritisere eller bebrejde.

Husk dog, at der er mennesker, der bruger afstand, stilhed og passivitet, i stedet for at forhandle, som en måde at håndtere konflikter på. Hvis dette er tilfældet, skal du finde en måde at kommunikere på, der er sund for jer begge, eller overveje at gå til parterapi.

Foreslå at gå til terapi

Part til parterapi

Parterapi er en god måde at styrke kommunikationen på.

For det meste opstår afstand og konflikt som et resultat af, at i ikke er i stand til at udtrykke, hvad i føler.

Når du har talt med din kæreste, kan det føles, som om de ikke er i stand til at udtrykke, hvad de virkelig føler, eller hvad de har brug for. Når du spørger, hvad der er galt, siger de bare “intet”. I så fald skal i måske bruge noget hjælp. Der er to typer terapisessioner.

  • Individuel terapi: Her kan du arbejde på dine konflikter såsom lav selvtillid, depression, angst og usikkerhed. Du kan også arbejde på eventuelle problemer, du måtte have med at håndtere dine følelser.
  • Parterapi: Disse sessioner er for par, så de kan tale med en tredjepart og modtage feedback om den måde, de snakker med hinanden på. Dette er beregnet til at forbedre deres kommunikationsstil.

Det kan kun fungere, hvis begge medlemmer af et forhold er villige til at få hjælp. Ellers vil det være spild af din tid, da du ikke får det ønskede resultat.

Læs også: Fire tegn på, at du virkelig elsker din partner

Snak om dine usikkerheder, hvis din partner er blevet fjern

Kvindes partner er blevet fjern

Det er muligt, at intet af ovenstående er tilfældet, og at din partner stadig elsker dig. Din usikkerhed er sandsynligvis problemet her. Måske er din selvtillid lav. Du lever muligvis i frygt for, at de forlader dig, på grund af usund psykologisk konditionering og afhængighed.

Dette er ofte tilfældet, når du tidligere har været i komplicerede forhold, eller hvis du voksede op i et giftigt familiemiljø. Disse skadelige forhold kan have ført til, at du er usikker og mistroisk.

Frygt og usikkerhed kan virkelig skade et forhold. Husk, at problemer ofte bare er noget. du forestiller dig. Og hvis det er sandt for dig, er det en god idé at få professionel hjælp til at løse dem.

Overvej terapisessioner med en psykolog, der kan hjælpe dig med at arbejde igennem det. De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der forhindrer dig i at have et sundt forhold, så du kan forbedre det.

Læs også: Sådan kommer du ud af et giftigt forhold

Overvej at afslutte forholdet, hvis din partner er blevet fjern

Nogle gange er grunden til, at din partner er blevet fjern, at de ikke elsker dig mere, eller at de bare ikke ønsker at fortsætte forholdet. I så fald er det tid til at afslutte det.

Husk på, at der skal to til tango.

Husk: Du kan ikke fortsætte et forhold med en person, der ikke ønsker at være i det. Det er ligemeget, hvor meget du stadig elsker dem. Der kommer ikke noget godt ud af at presse dem til at være sammen med dig.

Det er ikke en personlig afvisning, men en ærlig handling. Nogle mennesker er simpelthen ikke ment til at være sammen. Accepter dette og find nogle sunde måder at komme videre på. Det kan være svært i starten, men senere vil du være glad for, at du ikke længere spilder tid på noget, der alligevel ikke havde nogen fremtid.

Ja, dette er en hård, vanskelig og smertefuld situation. Du vil være utilpas og ensom og skal sørge over tabet. Du vil dog ultimativt blive gladere for at have kontrol over dit liv og din tid.

Det er meget bedre at føle sig ensom, når du virkelig er alene, end at føle dig ensom med den person, du er sammen med. Søg terapi og fyld din tid med nye, sunde oplevelser, hobbyer og venner.

Lige meget hvad, skal du give din partner plads

Som vi nævnte ovenfor, kan frygt og usikkerhed i et forhold føre til, at du kvæler din partner, når du prøver at komme tæt på dem. Det er nok ikke det, du ønsker.

Så snart du begynder at handle sådan, trækker din partner sig måske endnu længere tilbage. De vil have mere plads, mens du længes efter det modsatte, og det vil kun føre til dårlige ting. Det er derfor, det er så vigtigt at gå til terapi for at finde eventuelle usikkerheder, du måtte have.

Du skal huske, at kommunikation er nøglen til et sundt forhold. Det er vigtigt at udtrykke dine følelser og tanker til din elsker. Fortæl dem, hvad du har brug for, og lad dem gøre det samme. Ikke kun hvis din partner er blevet fjern.

  • Aitana Romá (2017). Satisfacción, conflictos y consecuencias psicológicas en las relaciones de pareja. Una revisión bibliográfica (España). http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/173374/TFG_2017_%20Cidoncha%20Roma_Aitana.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Ricardo de la Espriella Guerrero (2008). Terapia de pareja: abordaje sistémico (Colombia). https://www.redalyc.org/pdf/806/80615420014.pdf