8 æblesorter og deres karakteristika

Æbler er populære, men ved du, hvilken sort du spiser? Se, hvilken der er din favorit, og hvilke fordele de har for dit helbred.
8 æblesorter og deres karakteristika
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Maria Patricia Pinero Corredor.

Sidste ændring: 09 august, 2022

Æbler er en meget populær frugt. Det er en kernefrugt sammen med pærer og kvæder. Der findes forskellige grader af sødme samt æblesorter til enhver smag.

Der er anerkendt op til 7500 sorter med farver fra rød, grøn og gul. Det er dog kun et lille antal af dem, der produceres kommercielt.

Fra et ernæringsmæssigt synspunkt er deres sundhedsfordele velkendte, da de indeholder antioxidanter, fibre, vitaminer og mineraler. I denne artikel forklarer vi i detaljer fordelene ved at spise æbler og de sorter, du kan finde.

Æblets ernæringsmæssige egenskaber

Ernæringsmæssigt ændrer værdierne blandt alle æblesorterne sig ikke så meget. Det, der varierer, er deres syreindhold, form og farve.

100 gram æbler indeholder ifølge USA´s landbrugsministerium (USDA) 48 kilokalorier, 0,27 gram protein, 0,13 gram fedt og 12,8 gram kulhydrater. De indeholder 2,7 gram fibre og ca. 10 gram sukker. Det høje vandindhold gør æbler saftige, da de indeholder 86,7 gram af denne væske.

De er en god kilde til kalium, da de indeholder 90 milligram. De har også 11 milligram fosfor og 4 milligram magnesium. De indeholder 4 milligram C-vitamin, 3,4 milligram cholin og 2 mikrogram A-vitamin.

Fordele ved de forskellige æblesorter

Fordelene ved æbler er mangfoldige. De spænder fra deres høje indhold af antioxidanter til de fibre, der bidrager til tarmens sundhed. Her vil vi forklare det.

Et æble skrælles

1. Fiberindhold

Æbler indeholder både opløselige og uopløselige fibre. Uopløselige fibre reducerer optagelsen af kolesterol i fordøjelsessystemet.

Nordcaliforniens landbrugsministerium hævder, at hvis man spiser et æble om dagen, sænkes det dårlige kolesterol eller LDL-kolesterol med 8-11%. To æbler om dagen sænker det med 16%.

Desuden bidrager fibre til en god tarmsundhed ved at blødgøre afføringen og dermed mindske forstoppelse. Hvis der er vandige afføringer, størkner opløselige fibre dem, så det kan også reducere diarré.

2. Højt indhold af antioxidanter

Denne frugt har et højt indhold af antioxidanter, som f.eks. betacaroten (17 mikrogram). Den indeholde rogså kryptoxanthin med 13 mikrogram. Den har flavonoider som catechin, epicatechin og procyanidin B2.

Antioxidanter forhindrer iltning af cellerne. Det betyder, at de bekæmper frie radikaler, som er stoffer, der produceres af kroppen som affald. Frie radikaler er ansvarlige for processen med oxidativ stress, som er forbundet med aldring.

3. Forebygger hjerte-kar-sygdomme

Forskning har vist en sammenhæng mellem forbruget af flavonoider i æbler og en reduktion af hjerte-kar-sygdomme og cerebrovaskulære sygdomme.

En af grundene til, at æbler kan opnå denne effekt, er, at de begrænser kolesterolniveauet. I undersøgelser på mus har man fundet ud af, at æbler kan reducere ophobningen af fedt i hjertets arterier.

Æblesorter

Selv om der findes utallige æblesorter, vil vi her beskrive de mest populære kommercielle sorter, som du sikkert har set i din lokale butik.

1. Fuji-æble

Dette æble stammer fra byen Fujisaki. Det er en blanding af Red Delicious og Ralls Janet. Blandt dets egenskaber er dets rundhed, glatte røde farve, sprødhed, fast kød, saftighed, sødme og aroma. Dens surhedsgrad er minimal.

2. Royal Gala

Denne sort stammer fra New Zealand. Den er mørkerød med variationer fra gul til orange. Dens form er afrundet med en mellemstor til lille størrelse. Den er sød med et strejf af syre, aromatisk og med et saftig, hvid og cremet frugtkød.

3. Honeycrisp

Dette æble har sin oprindelse i Minnesota (USA). Det er en knasende frugt med en farve et sted mellem lys rød og lysegrøn. Det er sødt med et let syrligt strejf.

4. Granny Smith: En af de mere populære æblesorter

Granny Smith-æblet er et hybridæble, der er resultatet af en blanding af to arter. Det dukkede op i Australien i 1868, efter at bedstemoder Mary Ann Smith Sherwood skabte den første podning.

Det har en dyb grøn farve, selv om det kan være lyserødt. De er runde, har saftigt hvidt kød, der er syrligt og sprødt. Dets aroma er delikat.

5. Red Delicious

Dette er et rødt æble med rød skræl og medium sødme. Det er aromatisk med saftigt kød.

6. Golden Delicious

Dette er et meget sødt æble med fast hvidt kød. Skrællen er glat og tyndt. Faktisk behøver det sjældent at blive skrællet.

Forskellige æblesorter

7. Empire: Saftige æblesorter

Empire-æblet er også hjemmehørende i USA. Det har en mild smag med en let syrlighed. Det er en af de sorter med den hårdeste tekstur og er meget saftigt.

8. Winesap

Dette er det æble, der er det foretrukne til fremstilling af æblecider på grund af dets krydrede smag. Dets konsistens er normalt blødt, purpurrødt og med en størrelse fra medium til lille.

Vælg mellem disse æblesorter og nyd fordelene

Det anbefales at spise to æbler om dagen. Hvis du spiser flere, er der risiko for vægtøgning og øget blodsukker.

Gå i supermarkedet og find ud af, hvilke æblesorter der sælges der. Vi har fortalt dig om de mest almindelige, men måske finder du også andre, og du kan finde ud af, hvilke du bedst kan lide.

Det kan interessere dig ...
Et sundt hjerte med havregryn og æbler
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Et sundt hjerte med havregryn og æbler

Der er mange muligheder for at inddrage havregryn og æbler i din daglige kost, for du kan lave det som havregrød eller komme dem i pandekagedej.



  • Auclair S, Silberberg M, Gueux E, et al.: Apple polyphenols and fibers attenuate atherosclerosis in apolipoprotein E-deficient mice. J Agric Food Chem. 2008;56: 5558-63.
  • Mink PJ, Scrafford CG, Barraj LM, et al.: Flavonoid intake and cardiovascular disease mortality: a prospective study in postmenopausal women. Am J Clin Nutr. 2007; 85: 895-909
  • Palomo I. EL CONSUMO DE MANZANAS CONTRIBUYE A PREVENIR EL DESARROLLO DE ENFERMEDADES CARDIOVASCULARES Y CÁNCER: ANTECEDENTES EPIDEMIOLÓGICOS Y MECANISMOS DE ACCIÓN. Rev Chil Nutr Vol. 37, Nº3, Septiembre 2010
  • USDA. Apples, raw, without skin. 2018.
  • Melendez A. Importancia nutricional de los pigmentos carotenoides. ALAN v.54 n.2 Caracas jun. 2004