Lindete: Anvendelse, fordele og kontraindikationer

Lindete er forbundet med afslapning, og den kan hjælpe dig med at falde i søvn og endda lindre smerter. Vi viser dig alt, hvad du har brug for at vide om den her.
Lindete: Anvendelse, fordele og kontraindikationer

Sidste ændring: 09 august, 2022

Hvis du elsker urtete, vil du sikkert nyde den søde, blomsterlignende smag af lindete, også kendt som lindblomstte. Denne fremstilles af frugterne fra en træslægt, der kaldes Tilia, som er kendt for sine beroligende virkninger.

Faktisk anses arten Tilia cordata, der også er kendt som nordlig lind eller småbladet lind, for at være den mest potente af alle i denne henseende.

Nu er det takket være disse egenskaber ikke overraskende, at folkemedicin bruger lindete til dette og andre formål – for eksempel til at sænke blodtrykket, lindre fordøjelsesbesvær og berolige uro. Lad os se, hvad videnskaben har at sige om denne infusion.

Anvendelse og mulige fordele ved lindete

Traditionel medicin bruger også andre dele af disse træer, f.eks. blade, blomster og bark. Desuden fremstilles disse opkog normalt af mindst to forskellige træarter.

Man vælger normalt T. cordata og T. platyphyllos, med de alternative navne almindelig lind og storbladet lind. Nedenstående kan du læse, hvordan denne blanding kan bidrage til dit helbred.

1. Den fremmer afslapning

I hundredvis af år har lindete været en allieret til afslapning. Den er endda blevet brugt til at lindre symptomer på angst. Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Journal of Ethnopharmacology har ekstraktet af arten T. tomentosa (sølvlinde eller ungarsk lind) stærke beroligende egenskaber.

Faktisk har forskning vist, at det kan virke som gamma-aminosmørsyre (GABA), et stof, der undertrykker neural excitabilitet. Der er dog stadig behov for mere forskning for at forklare dette fænomen.

Kvinde med hovedpine tager sig til hoved

2. Som et naturligt antiinflammatorisk middel

Oxidativ skade forårsaget af frie radikaler kan forårsage inflammation. Heldigvis indeholder dele af Tilia-træer, såsom blomster og knopper, antioxidanter kaldet flavonoider.

For at være mere specifik indeholder knopperne tyrosin, quercetin og kaempferol. For det første er det blevet bevist, at tyrosin er i stand til at hæmme frie radikaler.

For det andet er der videnskabelig dokumentation for, at kaempferol kan reducere inflammation samt hjælpe i kampen mod cellemutationer. Der er dog stadig behov for mere forskning.

3. Lindrer lette smerter

Antioxidanter i lindete kan reducere smerter. Ifølge en undersøgelse af gnavere med hævede poter reducerede indtagelse af 100 milligram tyrosin pr. kg kropsvægt hævelsen med 27% og smerten med 31%.

En undersøgelse af kvinder med reumatoid arthritis viste også, at tilskud med 500 milligram quercetin reducerede smerte og inflammation. Men i betragtning af at 80 milligram quercetin om dagen er en høj dosis, er 500 milligram ekstremt højt, så mere forskning er nødvendig for at kunne anvende det klinisk.

4. Det har vanddrivende egenskaber

I traditionel medicin bruges lindete til at fremkalde sved og produktiv hoste ved mindre helbredsproblemer i luftvejene, såsom forkølelse. I Tyskland er 1-2 kopper lindete før sengetid også godkendt til at stimulere sveddannelse hos voksne og børn over 12 år.

Disse virkninger menes at skyldes en kombination af planteforbindelser. For at være mere specifik er det quercetin, kaempferol og p-cumarinsyre. Men der er stadig behov for mere forskning.

5. Kan sænke blodtrykket

Nogle plantebestanddele i lindete, herunder tyrosin, rutosid og chlorogensyre, er forbundet med at sænke blodtrykket. Faktisk viste gnaverundersøgelsen, at indsprøjtning af 1, 5 og 10 milligram tyrosin pr. kg kropsvægt reducerede det systoliske blodtryk.

6. Forbedrer søvnkvaliteten

Dette er en af de mest populære anvendelsesmuligheder af lindete. Men hvad siger forskningen? Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Journal of Clinical Sleep Medicine har planteforbindelserne i denne te beroligende virkninger, der fremmer afslapning.

Ligeledes viste forskning på gnavere, at ekstrakter fra Tilia-træer i Mexico kunne forårsage en beroligende virkning. Forskerne konkluderede, at ekstraktet var i stand til at nedtone nervesystemet og føre til døsighed.

7. Lindring af mavebesvær

I folkemedicin er lindete et effektivt middel mod maveproblemer. En undersøgelse af børn med antibiotikaresistent diarré viste, at tyrosin i denne plante har antibakterielle egenskaber, som kan virke ved bakteriel gastroenteritis. Der er dog stadig behov for flere beviser for at understøtte denne fordel.

Kvinde med mavepine kan få gavn af lindete

Risici og anbefalinger for brugen af lindete

Ifølge Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) er indtagelsen af lindete sikker, så længe den er moderat. I tal svarer det til mellem 2 og 4 gram te dagligt. Husk på, at en kop på 2,5 dl indeholder ca. 1,5 gram te, så der anbefales ikke mere end 3 om dagen.

Desuden bør følgende personer altid undgå det:

  • Børn.
  • Gravide eller ammende kvinder.
  • Personer, der er allergiske over for træer af slægten Tilia.
  • Patienter med hjertesygdomme.
  • Personer, der tager medicin, der indeholder lithium eller diuretika.

Lindete: Altid med måde

Sammenfattende er lindete værdsat i folkemedicin for sine mange sundhedsmæssige fordele. Lige fra at fremkalde afslapning og hjælpe dig med at falde i søvn til at lindre smerter og maveproblemer. På grund af dens beroligende virkninger bør den dog indtages med måde. Det anbefales ikke at drikke mere end 3 kopper om dagen.

Det kan interessere dig ...
5 typer te som er gode mod opsvulmen i buen
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
5 typer te som er gode mod opsvulmen i buen

Hvis du lider af opsvulmen i buen, er der naturlige midler derude til at hjælpe. I denne artikel tager vi et kig på nogle nyttige typer te.



  • Allio, A., Calorio, C., Franchino, C., Gavello, D., Carbone, E., & Marcantoni, A. (2015). Bud extracts from Tilia tomentosa Moench inhibit hippocampal neuronal firing through GABAA and benzodiazepine receptors activation. Journal of ethnopharmacology, 172, 288–296. https://doi.org/10.1016/j.jep.2015.06.016
  • Toker, G., Küpeli, E., Memisoğlu, M., & Yesilada, E. (2004). Flavonoids with antinociceptive and anti-inflammatory activities from the leaves of Tilia argentea (silver linden). Journal of ethnopharmacology, 95(2-3), 393–397. https://doi.org/10.1016/j.jep.2004.08.008
  • Chen, A. Y., & Chen, Y. C. (2013). A review of the dietary flavonoid, kaempferol on human health and cancer chemoprevention. Food chemistry, 138(4), 2099–2107. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2012.11.139
  • Dahlhamer, J., Lucas, J., Zelaya, C., Nahin, R., Mackey, S., DeBar, L., Kerns, R., Von Korff, M., Porter, L., & Helmick, C. (2018). Prevalence of Chronic Pain and High-Impact Chronic Pain Among Adults – United States, 2016. MMWR. Morbidity and mortality weekly report, 67(36), 1001–1006. https://doi.org/10.15585/mmwr.mm6736a2
  • Grochowski, D.M., Locatelli, M., Granica, S., Cacciagrano, F. and Tomczyk, M. (2018), A Review on the Dietary Flavonoid Tiliroside. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, 17: 1395-1421. https://doi.org/10.1111/1541-4337.12389
  • Carullo, G., Cappello, A. R., Frattaruolo, L., Badolato, M., Armentano, B., & Aiello, F. (2017). Quercetin and derivatives: useful tools in inflammation and pain management. Future medicinal chemistry, 9(1), 79–93. https://doi.org/10.4155/fmc-2016-0186
  • Aderogba, M. A., McGaw, L. J., Bezabih, M., & Abegaz, B. M. (2011). Isolation and characterisation of novel antioxidant constituents of Croton zambesicus leaf extract. Natural product research, 25(13), 1224–1233. https://doi.org/10.1080/14786419.2010.532499
  • Roth T. (2007). Insomnia: definition, prevalence, etiology, and consequences. Journal of clinical sleep medicine : JCSM : official publication of the American Academy of Sleep Medicine, 3(5 Suppl), S7–S10.
  • Aguirre-Hernández, E., Martínez, A. L., González-Trujano, M. E., Moreno, J., Vibrans, H., & Soto-Hernández, M. (2007). Pharmacological evaluation of the anxiolytic and sedative effects of Tilia americana L. var. mexicana in mice. Journal of ethnopharmacology, 109(1), 140–145. https://doi.org/10.1016/j.jep.2006.07.017
  • Calzada, F., Juárez, T., García-Hernández, N., Valdes, M., Ávila, O., Mulia, L. Y., & Velázquez, C. (2017). Antiprotozoal, Antibacterial and Antidiarrheal Properties from the Flowers of Chiranthodendron pentadactylon and Isolated Flavonoids. Pharmacognosy magazine, 13(50), 240–244. https://doi.org/10.4103/0973-1296.204564