Alt, hvad du behøver at vide om fetaost

16 november, 2020
Har du hørt om fetaost? Dette mejeriprodukt fra Grækenland kan have mange fordele for dem, der spiser det. Lær om dets fordele, og hvordan man spiser det i denne artikel!

Fetaost er et mejeriprodukt fra den græske kultur, som har spredt sig gradvist til mange andre lande takket være dets alsidighed og egenskaber. Det bliver solgt i saltlage, og det forlænger dets holdbarhed.

Produktet er lavet af fåremælk, selvom det er muligt at få varianter, hvis primære ingrediens er komælkDet har en karakteristisk syrlig smag og indeholder en stor procentdel af fedt, når man ser på det totale kalorieantal. Det bliver som regel solgt i papæsker, som bevarer dets smag, duft og konsistens.

De ernæringsmæssige egenskaber ved fetaost

Ligesom ethvert andet mejeriprodukt skiller feta sig ud for sit indhold af protein, som nuværende videnskabelig litteratur pointerer. Dette er næringsstoffer af høj biologisk værdi, som alle indeholder de essentielle aminosyrer og også er meget lette at fordøje.

Protein er grundlæggende for at forebygge sygdomme og lidelser forbundet med aldring og forringelse af muskelvæv. En anmeldelse udgivet i tidsskriftet Nutrients viser os, at indtaget af protein hjælper med at sænke og forebygge ødelæggelse af magre væv og tab af deres funktionalitet.

Hvis ikke det skulle være nok, så indeholder fetaost også en stor del af mættede fedtsyrerIndtil for nylig ville dette blive anset som en dårlig nyhed. Videnskaben har dog for nylig ændret holdning i forhold til dette.

Mættede lipider bliver ikke længere set som skadelige. I dag anerkender videnskabsfolk deres fordele, eftersom der er tilstrækkelige beviser til at bekræfte, at disse fedtsyrer hjælper med at mindske risikoen for hjertekarsygdomme samt forekomsten af komplekse sygdomme.

Feta i tern

Måske du også vil være interesseret i at læse: Derfor er det vigtigt at spise protein til morgenmad

Mikronæringsstoffer i fetaost

Indholdet af mikronæringsstoffer i fetaost er vigtigt, men det indeholder også mineraler og vitaminer, som er gavnlige for helbredet. Et eksempel her er calcium.

Videnskabsfolk har bevist, at indtaget af mejeriprodukter hjælper med at mindske risikoen for knogleskørhed på grund af deres indhold af calcium. Fetaost er derfor ingen undtagelse for dette.

Foruden dette indeholder det betydelige mængder af D-vitaminerDette næringsstof er nøglen til at opretholde et godt helbred samt til at forebygge komplekse sygdomme, hjertesygdomme og stofskiftesygdomme.

Bestemte typer af kræft har endda bedre prognoser, når kroppen har tilstrækkelige niveauer af D-vitamin. Foruden dette er der bevis på, at det kan hjælpe med at beskytte mod hudkræft.

Paradoksalt nok er den almene befolkning generelt i et underskud af dette næringsstof. For at garantere et dagligt indtag af det er det en god idé at indtage mejeriprodukter (såsom fetaost), fisk og æg. Foruden dette anbefaler eksperter hyppig eksponering for sollys for at stimulere syntesen af det i kroppen.

Vi anbefaler, at du læser: Er du i fare for at lide af d-vitaminmangel?

Opskrifter med fetaost

Nedenstående vil vi vise dig to simple opskrifter med fetaost, så du kan begynde at gøre denne fødevare til en del af din kost.

I ovnen

Fetaost kan laves i ovnen ligesom den italienske ost provolone. Med en simpel kombination af krydderier såsom oregano, timian og peber og olivenolie får du en meget velsmagende ret!

Det eneste, du skal gøre, er at sætte det i ovnen i 8 minutter ved en temperatur på 200 grader med overvarme. Når du tager det ud, anbefaler vi at komme en smule olivenolie på igen.

Salat

Salater er en glimrende undskyldning for at spise fetaost. Skær blot osten i små tern og tilføj det til din yndlings kombination af ingredienser til salat.

Efter det kan du komme olivenolie og eddike på for at gøre det til en lækker og nærende salat. Hvis du ønsker at øge dets indhold af protein endnu mere, kan du tilføje noget tun på dåse.

Salat med oliven og feta

Fordelene ved fetaost

Som du har set, er fetaost et meget gavnligt mejeriprodukt for vores sundhed, når det indtages regelmæssigt. Dets indhold af protein, fedt og mikronæringsstoffer gør det til en fødevare, der er i stand til at dække vores daglige behov for ernæring og hjælpe med at forebygge forskellige sygdomme.

Det er et meget alsidigt produkt og kan tilberedes på forskellige måder. På den anden side kan man gøre det til den primære ingrediens i måltidet. Som alternativ kan man bruge det som tilbehør for at give et syrligt præg til retten.

Hvad end der er tilfældet, bør du sikre dig, at du inkluderer det i din kost fra nu af. Du vil ikke fortryde det!

  • Tessier AJ., Chevalier S., An update on protein, leucine, omega 3 fatty acids, and vitamin D in the prevention and treatment of sarcopenia and fucntional decline. Nutrients, 2018.
  • Szajewska H., Szajewski T., Saturated fat controversy: importance os systematic reviews and meta analyses. Crit Rev Food Sci Nutr, 2016. 56 (12): 1947-51.
  • Thorning TK., Raben A., Tholstrup T., Soedamah Muthu SS., et al., Milk and dairy products: good or bad for human health? An assessment of the totality of scientific evidence. Food Nutr Res, 2016.
  • Anagnostopoulos AK., Tsangaris G., Feta cheese proteins: manifesting the identity of Greece’s national treasure. Data Brief, 2018. 19: 2037-2040.
  • Gilaberte, Y., et al. “La vitamina D: evidencias y controversias.” Actas dermo-sifiliográficas 102.8 (2011): 572-588.
  • Álvarez, A. Alonso, V. Martínez Suárez, and J. Dalmau Serra. “Profilaxis con vitamina D.” Acta Pediátrica Española 69.3 (2011).