Hvad er transfedtsyrer for en type fedt?

16 juli, 2020
I en rapport fra Verdenssundhedsorganisationens ekspertudvalg, understregede denne organisation behovet for betydelig reducering eller eliminering af transfedtsyrer i den industrielle produktion af fødevarer.

Der er mange typer af fedt i fødevarer. Nogle er sunde, mens andre er skadelige. Transfedtsyrer er vegetabilske fedtsyrer, som kan opføre sig som animalsk fedt i kroppen.

I den forstand, kaldes de også transfedt, hvilket ændrer deres komposition, udseende og tekstur. Lær mere om dem i denne artikel!

Hvad er transfedtsyrer?

Transfedtsyrer eller transfedt er fedt, som kommer fra en kemisk proces. Mange eksperter er imod dem. Faktisk, anbefaler ingen eksperter dem, ikke engang i små mængder.

Man bør undgå dem så meget som muligt. Disse fedtsyrer fåes fra hydrogeneringen af vegetabilske olier (som omdanner dem fra umættede til mættede fedtsyrer). De er dermed meget mere skadelige end mættede fedtsyrer.

Denne artikel vil måske interessere dig: 5 metoder til at reducere kolesterol i morgenmad

Hvordan får man transfedtsyrer?

Smør på tallerken

Transfedtsyrer gennemgår en kemisk proces, som gavner producenter. Det skyldes, at omkostningerne er lavere end ved andre typer fedt.

Transfedt kommer fra en kemisk proces, som gavner producenter på mange måder, primært fordi de er billigere end andre typer af fedt. Transfedt er dog skadeligt for vores helbred.

Mange forskellige fødevareindustrier introducerer hydrogen til ingredienser, som indeholder bestemte typer fedt i flydende form, såsom olier. I den forstand, gør de det, når de er ved meget høje temperaturer, så de bliver faste.

På den måde, giver de fødevarer mulighed for at forblive i en god stand i længere tid, og få et mere appetitligt udseende, hvilket gør dem nemmere at tilberede, eftersom det er sværere for dem at blive dårlige under tilberedningsprocessen.

De sundhedsmæssige effekter af transfedtsyrer

Du kan finde transfedtsyrer i de fleste forarbejdede fødevarerDet anses skadeligt for dit helbred at indtage blot 5 gram transfedt om dagen.

De er dermed de mest skadelige fedtsyrer. Af den grund, rådes der til at undgå eller mindske indtaget af dem. De øger også risikoen for sygdomme, såsom:

  • Hjertekarsygdomme og åreforkalkning. Disse fedtsyrer kan øge niveauerne af skadeligt kolesterol og triglycerider. De sænker også niveauerne af sundt kolesterol.
  • Kræft. De kan få kroppen til at producere defekte hormoner og cellemembraner.
  • Hjernesygdomme. Disse typer fedt hæmmer essentielle fedtsyrers handling, hvilket sænker hjernevæksten og modning.
  • Metaboliske sygdomme og diabetes.

I en rapport fra Verdenssundhedsorganisationens ekspertudvalg, understregede denne organisation behovet for betydelig reducering eller eliminering af transfedtsyrer i den industrielle produktion af fødevarer.

Forbrugere er ikke fuldt ud klar over effekterne af et stort indtag af transfedtsyrer på helbredet, især hjertekarsystemet.

Fødevarer, der indeholder dem

Kager, der indeholder transfedtsyrer

Du kan finde transfedtsyrer i en lang række af produkter, som folk indtager regelmæssigt.

Transfedtsyrer er billige og har en ideel konsistens til at udvikle mange forskellige produkter.

De har derudover en tiltalende smag. Foruden det, er deres holdbarhed længere end ved andre typer af fedtVed du, hvilke produkter der indeholder disse skadelige fedtstoffer?

  • Færdigpakkede kager
  • Småkager
  • Færdigretter
  • Snacks
  • Margarine
  • Slik
  • Fast food
  • Friturestegte fødevarer

Du bør også læse: 6 fødevarer du ikke burde have i din kost

Sådan kan man undgå det

For at undgå dem, er det første, du skal gøre, at undgå forarbejdede fødevarer. Der rådes derfor til at indtage friske produkter, som ikke indeholder disse fedtsyrer eller andre tilsatte ingredienser.

Derudover, hvis man køber de fleste produkter i supermarkedet, bør man læse etiketten, før man køber forarbejdede produkter. Det er vigtigt, at man sikrer, at produkterne i kurven ikke indeholder usunde ingredienser.

I den forstand, taler vi ikke kun om transfedtsyrer, men også om sukker og andre typer stivelse. Derudover, hvis en fødevareetikette siger, at produktet indeholder vegetabilske fedtstoffer, så skal man se, hvad det er for en type. Undgå transfedtsyrer og delvist transfedt.

Hvis man køber mange forarbejdede produkter eller færdigretter, så kan det synes svært. Det er dog vigtigt at ændre sine vaner for at kunne få en sundere livsstil.

  • Anjom Shoae J., Sadeghi O., Larijani B., Esmaillzadeh A., Dietary intake and serum levels of trans fatty acids and risk of breast cancer: a systematic review and dose response meta analysis of prospective studies. Clin Nutr, 2020. 39 (3): 755-764.
  • Marchand V. Las grasas trans: lo que los médicos deben saber. Salud infantil pediátrica . 2010; 15 (6): 373–378. doi: 10.1093 / pch / 15.6.373
  • Souza RJ., Mente A., Maroleanu A., Cozma AI., et al., Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta analysis of observational studies. BMJ, 2015.