Bør man spise fem måltider om dagen?

6. februar 2020
I denne spændende artikel kan du finde ud af, om man bør spise fem måltider om dagen. I dette tilfælde er kvalitet lige så vigtigt som kvantitet!

Du har sikkert hørt, at du bør spise fem måltider om dagen, enten fordi det hjælper dig med at tabe dig, fordi det øger dit stofskifte eller fordi du skal spise hver tredje time for ikke at føle dig sulten.

Men er det sandt?

Vi vil svare på dette spændende spørgsmål i denne artikel.

Hvor mange måltider, bør man spise om dagen?

Det faktum, at du skal spise fem måltider om dagen, er ikke helt rigtigt, eftersom det afhænger af hver person, deres sult, rutine, arbejde, skemaer og fysiske aktivitet, blandt andre faktorer.

Hvis du tvinger dig selv til at spise et mellemmåltid om formiddagen og eftermiddagen, kan dette føre til at spise fødevarer, som du ikke burde, såsom søde sager, juice, sodavand, chips, pølser, søde mælkeprodukter… Mange gange vælger folk disse snacks i stedet for sundere alternativer.

Kvaliteten af måltider er derfor vigtigere end kvantiteten. Det er bedre at spise tre sunde måltider om dagen frem for fem usunde måltider.

Hvilke måltider er så de vigtigste? Er det skidt at springe morgenmaden over? Ingen måltider er vigtigere end andre. Det betyder heller ikke noget, hvis du ikke spiser morgenmad, fordi du ikke er sulten, eller om du spiser morgenmad ved middagstid i stedet for klokken syv om morgenen.

Havregryn og frugter

Denne artikel vil måske interessere dig: 5 metoder til at reducere kolesterol i morgenmad

Øger det dit stofskifte at spise fem måltider om dagen?

Idéen kommer fra det faktum, at når du spiser, bruger du energi på at fordøje og nedbryde fødevarerne i alle deres komponenter. Dette er det, der kaldes den termiske effekt af fødevarer.

Det viser sig dog, at kalorierne, du bruger på fordøjelsen, er mere eller mindre proportionelle i forhold til mængden af fødevarer, du spiser, og typen af makronæringsstoffer.

Det betyder, at hvis du følger en kost på 2000 kcal om dagen, så betyder det ikke noget, om du spiser tre eller fem måltider, eftersom den termiske effekt vil være den samme.

The Journal of Nutrition udgav et studie, hvor forfatterne konkluderede, at der ikke er noget solidt videnskabeligt bevis, der siger, at det kan fremme vægttab at øge hyppigheden af måltider.

Hvad hvis du faster?

Det er vigtigt at spise, når du er sulten. Dette skyldes, at du har en sult og mæthedsfornemmelse mekanisme, som er kontrolleret af hormonerne, ghrelin og leptin. Det er også vigtigt at sikre, at børn spiser.

Sunde voksne uden særlige omstændigheder, såsom atleter eller gravide kvinder, kan gå i flere timer uden at spise, endda en hel dag. Hvis du faster i flere timer og glukosen i dit blod bliver brugt, bruger kroppen lever og muskel glukogen.

Når disse reserver er brugt op, aktiverer kroppen glukoneogenese: Produktionen af glukose fra proteolyse og lipolyse (ødelæggelse af muskler og fedtvæv), hvilket skaber ketonlegemer, som udskilles gennem urin.

Sporadisk faste kan faktisk være et godt middel til vægttab for nogle personer. Denne faste består af 16 timer uden mad, hvilket mere eller mindre betyder at springe morgenmaden over. Det anbefales dog, at man gør det under professionel rådgivning.

Tallerkener foran ur symboliserer fem måltider om dagen

Gå ikke glip af: Rød smoothie til sundt vægttab

Hvornår er det passende at spise fem måltider om dagen?

  • For at kontrollere angst og sult. Hvis du spiser fem måltider om dagen, er der mindre sandsynlighed for at blive sulten. Du kan bedre kontrollere størrelsen på måltiderne. Hvis du springer et måltid over, vil du måske føle dig sulten og småspise hele tiden, hvilket betyder, du vil spise mere mad, end du burde.
  • Hvis du lider af bestemte sygdomme, såsom diabetes, for at forebygge hypoglykæmi og opretholde et konstant blodsukkerniveau.
  • Hvis du er en atlet, som skal spise store mængder mad. Det er nemmere at gøre det over fem måltider frem for tre. Det gør det nemmere at kontrollere det optimale tidspunkt til at indtage maden.

Konklusion

Det er at foretrække at skabe en rutine for måltider. Hvis du er vant til at spise fem måltider om dagen, vil det være svært for dig at spise tre måltider, og omvendt. Hvert tilfælde er derfor forskelligt.

Det vigtigste er at spise sunde og mættende fødevarer. Hvis du spiser sunde fødevarer, vil antallet af måltider, du spiser om dagen, ikke betyde så meget.

  • Flint, A., Gregersen, N. T., Gluud, L. L., Møller, B. K., Raben, A., Tetens, I., … & Astrup, A. (2007). Associations between postprandial insulin and blood glucose responses, appetite sensations and energy intake in normal weight and overweight individuals: a meta-analysis of test meal studies. British Journal of Nutrition98(1), 17-25.
  • Leidy, H. J., & Campbell, W. W. (2010). The effect of eating frequency on appetite control and food intake: brief synopsis of controlled feeding studies. The Journal of nutrition141(1), 154-157.
  • Tinsley, G. M., & La Bounty, P. M. (2015). Effects of intermittent fasting on body composition and clinical health markers in humans. Nutrition reviews73(10), 661-674.