De 6 bedste urter til at sænke blodtrykket

· 12. maj 2019
Hvis du tager medicin for at sænke dit blodtryk, skal du kontakte din læge, inden du bruger disse urter, for at sikre, at der ikke er nogen bivirkninger.

Højt blodtryk, kendt som hypertension, er en af ​​de farligste kardiovaskulære sygdomme der findes. Det bringer millioner af menneskers liv i fare hver dag. Det sker, når dine arterier snævrer ind eller er blokeret, hvilket får dit blodtryk til at stige betydeligt, og gør dit hjerte kommer på overarbejde. Her snakker vi om urter til at sænke blodtrykket.

Som følge heraf svækkes din hjertemuskel, og kompromitterer dine andre organers sundhed, såsom dine nyrer, bugspytkirtlen og hjernen. Hvis det ikke kommer under kontrol i tide, øger det din risiko for hjerteanfald, slagtilfælde og andre alvorlige problemer, der virkelig kan påvirke din livskvalitet.

På grund af dette er det afgørende at forbedre dine vaner, og bruge midler, der har evnen til at hjælpe med at kontrollere dit blodtryk. Derfor vil vi i denne artikel fortælle dig om 6 af de bedste urter til at sænke blodtrykket.

1. Oregano, en af de milde urter til at sænke blodtrykket

Oregano til at hjælpe med at sænke blodtrykket

Oregano er en af ​​de urter til at sænke blodtrykket, der har mange gavnlige egenskaber. Det indeholder noget, der hedder carvacrol, som bliver assimileret i din krop, og som hjælper din krop med at sænke højt blodtryk. Dette stof har antiinflammatoriske og vasodilations-egenskaber, som arbejder sammen for at regulere din puls og blodgennemstrømningen gennem dine arterier.

Hvordan bruger jeg det?

  • Det smager godt, så brug det til at krydse kød, gryderetter, supper og andre retter.
  • Du kan også lave en te af det, eller hvis du vil, skal du tilføje det til dine smoothies.

Lær om oreganoolie: Sådan fjerner du akne med æteriske olier

2. Valerian

Valerian er en urt med beroligende, antiinflammatoriske og anti-koagulerende egenskaber, som kan hjælpe med at forbedre dit blodtryk. Derfor er valerian en af ​​de bedste urter til at sænke blodtrykket.

En anden vigtig kendsgerning er, at det hjælper mod stress, da det stimulerer din blodcirkulation, samt hjælper med at genoprette den korrekte hjertefrekvens. Det er også et naturligt beroligende middel, som er i stand til at hjælpe dig med både muskelsmerter, depression og søvnløshed.

Hvordan bruger jeg det?

  • Indtag 10 dråber valerian ekstrakt om dagen.
  • La en te af tørret valerian, og drik det en time før sengetid.

3. Lavendel, en af mange urter til at sænke blodtrykket

Lavendel til at hjælpe med at sænke blodtrykket

En kropsmassage med æterisk lavendelolie kan hjælpe med at stimulere blodgennemstrømningen, der til gengæld kan hjælpe med at sænke blodtrykket. Udover at være en meget afslappende urt, er lavendel en naturlig vasodilator, der afslapper og udvider dine blodkar. Du kan både påføre lavendel eksternt, såvel som indtage det, og det er en af ​​de bedste måder at hjælpe med at holde dit blodtryk stabilt på.

Lavendel er en vidunderlig urt til at sænke blodtrykket, fordi det ikke kun har beroligende virkninger – det kan også bruges som et middel mod søvnløshed.

Hvordan bruger jeg det?

  • Først og fremmest kan du lave lavendel-te og drikke det op til 2 gange om dagen.
  • Få fat I noget æterisk lavendelolie og massere din krop 2 eller 3 gange om ugen.

4. Padderok

Et stort antal tilfælde af hypertension er direkte relateret til kontinuerlig væskeretention. Denne lidelse, også kaldet ødem, påvirker blodgennemstrømningen gennem dine arterier og gør, at dit hjerte bliver overarbejdet.

Padderok er en diuretisk urt til at sænke blodtrykket. Det gør den ved at stimulere eliminering af opbyggede væsker og toksiner. Dette hjælper igen med at sænke højt blodtryk. Padderok vil også hjælpe med at eliminere væskeretention, fremme dine knoglers sundhed, og det kan endda hjælpe med at holde dit hår og hud sund.

Hvordan bruger jeg det?

  • Lav en te ud af tørret padderok og drik det 2 til 3 gange om dagen.
  • Gentag mindst 3 gange om ugen.

5. Mælkebøtte – en af de bedste urter til at sænke blodtrykket

Mælkebøtte til at hjælpe med at sænke blodtrykket

Ligesom padderok er mælkebøtte et kraftigt vanddrivende middel, og en af ​​de bedste urter til at sænke blodtrykket. Det kan endda kan forbedre nyrefunktionen, så din krop bedre kan eliminere væsker og mineraler. Mælkebøttens antiinflammatoriske egenskaber hjælper desuden med at støtte dine arteriers sundhed mens du samtidig beskytter dit hjerte. Mælkebøtter er også gode til helbrede din nyre og lever!

Hvordan bruger jeg det?

  • Drik 2 kopper mælkebøtte-te hver dag.
  • Endelig kan du bruge denne te i juices eller smoothies.

Læs også: Sådan bruger du mælkebøtte og alle dens fordele

6. Passionsblomst

Passionsblomst er en naturlig ingrediens, der har været brugt i årtier som et supplement til behandling af depression, angst og stress. Dens beroligende kvaliteter hjælper dig med at slappe af i din krop og dit sind. Samtidig reducerer den din krops produktion af kortisol betydeligt.

En anden ting er, at det menes at den har antiinflammatoriske og vasodilatoriske evner. Udover dette, kan den være fordelagtig for folk med højt blodtryk.

Hvordan bruger jeg det?

  • Passionsblomst-te er løsningen til hvilken som helst situation, hvor du føler dig stresset eller nervøs.
  • Husk på, at det er bedst at drikke det om natten, da det hjælper dig med at bekæmpe søvnløshed.

Er du bekymret for over, at du har for højt blodtryk? Prøv nogle af disse urter til at sænke blodtrykket, og behandle denne tilstand med naturlige remedier. I sidste ende bør du dog huske på, at resultaterne afhænger af dine andre vaner, især hvad du spiser og hvor meget du træner.

  • Tabassum, N., & Ahmad, F. (2011). Role of natural herbs in the treatment of hypertension. Pharmacognosy Reviews. https://doi.org/10.4103/0973-7847.79097
  • Aydin, Y., Kutlay, Ö. ̈, Ari, S., Duman, S., Uzuner, K., & Aydin, S. (2007). Hypotensive effects of carvacrol on the blood pressure of normotensive rats. Planta Medica. https://doi.org/10.1055/s-2007-990236
  • Santos, M. R. V, Moreira, F. V., Fraga, B. P., de Sousa, D. P., Bonjardim, L. R., & Quintans, L. J. (2011). Cardiovascular effects of monoterpenes: A review. Brazilian Journal of Pharmacognosy. https://doi.org/10.1590/S0102-695X2011005000119
  • Tesch, B. J. (2002). Herbs commonly used by women: An evidence-based review. Disease-a-Month. https://doi.org/10.1016/S0011-5029(02)90011-8
  • Nagai, K., Niijima, A., Horii, Y., Shen, J., & Tanida, M. (2014). Olfactory stimulatory with grapefruit and lavender oils change autonomic nerve activity and physiological function. Autonomic Neuroscience: Basic and Clinical. https://doi.org/10.1016/j.autneu.2014.06.005
  • Wright, C. I., Van-Buren, L., Kroner, C. I., & Koning, M. M. G. (2007). Herbal medicines as diuretics: A review of the scientific evidence. Journal of Ethnopharmacology. https://doi.org/10.1016/j.jep.2007.07.023