De omvendte slankekure

Har du nogensinde hørt om omvendte slankekure? Det er en protokol for at øge mængden af mad, der indtages for at tabe sig. Men virker det?
De omvendte slankekure

Sidste ændring: 28 august, 2021

Omvendte slankekure er en model, der vælger at øge kalorieindtaget for at opretholde kropsvægt. Skaberne hævder, at en stigning i energiindtag kan øge basalstofskiftet og føre til en ubalance i kaloriebalancen med større forbug end indtag.

Sandheden er, at der er få undersøgelser for at bevise virkningerne af omvendte slankekure. Under alle omstændigheder handler denne tilgang ikke kun om energi, men også om fordelingen af kalorier i løbet af dagen.

Hvad er omvendte slankekure?

Denne form for kost opstod med formålet om at forbedre kropsbygningen. Dens hovedkarakteristik er en stigning i kalorieindtag, men med en anden fordeling. Den vælger et større indtag i løbet af formiddagen og ved frokosttid, og så slutter folk dagen af med en ret let aftensmad. De skal indtage de fleste kalorier inden kl. 17.

Angiveligt kan denne kost bidrage til at reducere appetitten og undgå angst, hvilket afgør, om man overholder mange kostvaner. Stigningen i kalorieindtag skal imidlertid være gradvis for at opleve den ønskede effekt. Folk kan prøve det efter at have fulgt en hypokalorisk kost.

Hvordan virker det?

Ifølge fortalerne for omvendte slankekure resulterer forøgelse af kalorieindtag i en større termogen effekt fra fødevarer samt en øgning i basalstofskiftet. Således bør kroppen bruge mere energi i stedet for at lagre den som fedt.

Derudover reducerer indtag af større mængder mad udskillelsen af leptin, et hormon, der regulerer appetit og stofskifte. Dette er ansvarligt for at bremse stofskiftet og fremme energibesparelser. Disse effekter er imidlertid ikke videnskabeligt bevist.

En kvinde, der laver mad

Videnskaben bag omvendte slankekure

Som vi nævnte ovenstående, er der få undersøgelser om omvendte slankekure. Men de fleste undersøgelser foreslår den modsatte model – en hypokalorisk kost. I denne sammenhæng er det muligt at stimulere fedtmobilisering og iltning, ifølge en udgivelse i Nutrition.

Der er nogle alternative protokoller til traditionelle slankekure, der er afhængige af måltidsrestriktioner, såsom intermitterende faste. Disse har vist fordele, når det kommer til vægttab. Der er imidlertid en reduktion i energiindtag ud over de fysiologiske virkninger.

Ernæringsrestriktioner er også blevet foreslået, men ikke energibegrænsninger, som for ketogen kost. Denne model har til formål at øge insulinfølsomheden og generere større iltning af fedt. Det stimulerer effektivt vægttab ifølge en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Nutrition & Diabetes.

Det er imidlertid ikke muligt at finde referencer, der viser, at et større indtag vil resultere i en reduktion af subkutant fedtvæv. I hvert fald ikke ved frsvær af fysisk træning, der øger forbrændingen.

Hvad afgør vægttab?

Sandheden er, at vægttab ikke kun er resultatet af en matematisk ligning. Der er andre faktorer, der kan have en afgørende indflydelse. En af dem er insulinfølsomhed, som modulerer kroppens brug af fedt som energikilde.

Vedligeholdelse af en sund tarmmikrobiota kan også have en betydelig effekt på kropsbygningen. Fordøjelse og absorption af næringsstoffer samt den efterfølgende udnyttelse af næringsstoffer og formidling af betændelse afhænger alt sammen af tarmmikrobiota.

Som det sidste er en god søvnrutine en anden faktor, der gør en forskel. Det skyldes, at kroppens genoprettelsesprocesser hovedsageligt finder sted under hvile. Som du kan forestille dig, kan et underskud af søvn ændre stofskiftet eller appetitten.

En kvinde sover

Tips til effektivt vægttab

Der er bedre alternativer end omvendte slankekure, hvis målet er at tabe sig. Der skal naturligvis være et lavt kalorieindtag, men andre foranstaltninger er lige så vigtige. Den første er at udøve styrketræning for at understøtte øgning af muskler.

Derudover skal du sove syv-otte timer i døgnet. Hvad angår kosten, er nøglen at indtage friske fødevarer og undgå industrielle ultraforarbejdede fødevarer. Endvidere reduceres indtaget af raffineret mel og eventuelle derivater, mens indtaget af gærede mejeriprodukter øges.

Der er ikke meget videnskabeligt grundlag for omvendte slankekure

Den videnskabelige litteratur understøtter ikke rigtig omvendte slankekure som en metode til at tabe sig. Faktisk er der ingen beviser til at støtte denne metode.

Det giver ikke meget mening selv fra et fysiologisk synspunkt. Dette skyldes, at der er bedre muligheder, som bakkes op af sundhedsmyndighederne.

Det kan interessere dig ...
Hvad har succesrige slankekure til fælles?
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Hvad har succesrige slankekure til fælles?

En god slankekur skal blive en del af din livsstil, hvilket er grunden til, at sunde og succesrige slankekure er lette at følge på lang sigt.



  • Dellis, D., Tsilingiris, D., Eleftheriadou, I., Tentolouris, A., Sfikakis, P. P., Jr, Dellis, G., Karanasiou, M., Meimari, A., Dimosthenopoulos, C., Lazarou, S., & Tentolouris, N. (2020). Carbohydrate restriction in the morning increases weight loss effect of a hypocaloric Mediterranean type diet: a randomized, parallel group dietary intervention in overweight and obese subjects. Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.)71, 110578. https://doi.org/10.1016/j.nut.2019.110578
  • Welton, S., Minty, R., O’Driscoll, T., Willms, H., Poirier, D., Madden, S., & Kelly, L. (2020). Intermittent fasting and weight loss: Systematic review. Canadian family physician Medecin de famille canadien66(2), 117–125.
  • Goday, A., Bellido, D., Sajoux, I., Crujeiras, A. B., Burguera, B., García-Luna, P. P., Oleaga, A., Moreno, B., & Casanueva, F. F. (2016). Short-term safety, tolerability and efficacy of a very low-calorie-ketogenic diet interventional weight loss program versus hypocaloric diet in patients with type 2 diabetes mellitus. Nutrition & diabetes6(9), e230. https://doi.org/10.1038/nutd.2016.36