Derfor bør man undgå kommercielt brød

16 august, 2020
Kommercielt brød er ikke sundt og kan endda føre til sundhedsmæssige problemer, på grund af det høje indhold af kalorier, transfedt og sukker, blandt andet.

Kommercielt brød er fristende på grund af dets uimodståelige søde smag og det faktum, at det er meget let at finde. Dog er det faktisk junkfood. Bliv ved med at læse for at finde ud af, hvorfor denne type brød ikke er sundt, og hvorfor du ikke bør spise det for ofte.

Kommercielt brød er junkfood

Hvad tænker du på, når du hører udtrykket “kommercielt brød”?

I tilfælde af at du ikke allerede ved det, henviser dette udtryk til en gruppe af produkter, der inkluderer forskellige typer brød, såsom boller, brød, kager, småkager, morgenmadsprodukter, muslibarer, chokoladeboller osv. Alle disse fødevarer har nogle fælles egenskaber, såsom som deres overskud af:

  • Kalorier
  • Raffineret mel
  • Transfedt og vegetabilske olier af dårlig kvalitet
  • Sukker

Lad os se, hvad disse komponenter i kommercielt brød er, og hvad farerne er ved at indtage dem.

Kommercielt brød er en kaloribombe

Dette skyldes, at det indeholder en stor mængde kalorier koncentreret i et lille volumen. Faktisk giver så lidt som 100 g dig et gennemsnit på 450 kcal, hvilket svarer til at spise 550 g kartofler eller 1500 g grønne bønner.

Det kræver også en times træning for at forbrænde det. Denne mængde kilokalorier tegner sig for 30% af det samlede antal kalorier, en person spiser pr. dag.

De fleste af kalorierne i kommercielt brød er tomme kalorier, hvilket betyder, at de ikke bidrager med noget til din krop. Det er masser af kalorier med få til nul næringsstoffer.

Dette skyldes, at de ikke indeholder proteiner af god kvalitet, sunde fedtstoffer, fibre, eller mikronæringsstoffer, undtagen salt. Imidlertid er dette normalt til stede i meget høje mængder.

Det indeholder hydrogenerede olier/transfedtstoffer

Hydrogenerede olier eller transfedtstoffer er resultaterne af en kemisk proces, der har mange økonomiske fordele for fødevareindustrien, fordi de er billigere. Industrien introducerer brint til olie ved meget høje temperaturer, så det bliver solidt.

Således holder disse fødevarer meget længere, er mere vanedannende og lettere at tilberede. Det er skadeligt for dit helbred at indtage så lidt som 5 g transfedt.

Brød og kager


Læs også: Otte fødevarer der forårsager halsbrand

Kommercielt brød indeholder for meget sukker

Ifølge WHO bør sukkeret i din diæt ikke overstige 5% af dine daglige kalorier. Således bør du ikke indtage mere end ca. 7 sukkerknalder eller 30 g for voksne og omkring 4 sukkerknalder eller 20 g for børn per dag. Bare ved at indtage fire småkager, som har ca. 34 g sukker, svarende til 8,5 sukkerknalder, har du allerede overskredet din daglige grænse.

Raffineret sukker og simple sukkerarter, såsom sukrose, glukose og inverteret sukkersirup øger blodinsulinniveauerne betydeligt, hvilket bidrager til risikoen for type 2-diabetes.

Det har et højt saltindhold

Indholdet af vitaminer og antioxidanter er ikke-eksisterende i disse produkter og fremmer produktionen af ​​frie radikaler. Der er heller ikke særlig mange ​​mineraler. Natrium er det eneste mineral, der så til gengæld er et overskud af. Som du ved, kan et højt saltindtag føre til højt blodtryk.

Det indeholder raffineret mel

Raffineret mel gennemgår en industriel proces for at skabe tyndere og mindre partikler, ved at eliminere en del af de grundlæggende komponenter i fuldkornsmelet. Det giver en ingrediens, der er lettere at fordøje, så den lettere kan bruges i konditorvarer.

Disse typer mel er derfor uden klid og kim, som netop er der, vitaminer, mineraler og fiber sidder.

Kommercielt brød indeholder vegetabilske olier af dårlig kvalitet

En af grundene til, at industrielle kager ikke er sunde, er på grund af deres indhold af vegetabilske olier af dårlig kvalitet. Dette er raffinerede olier, der har fået udvundet deres vitaminer og mineraler.

Deres uddybning består af en industriel proces, hvor de bruger meget høje temperaturer, der producerer iltning af fedt og kemiske produkter. Disse typer olier forbedrer smagen af ​​mad og gør den “mere velsmagende”. Det sænker også produktionsomkostningerne. Som du kan se, erstattes de gode olier med de usunde.

Kommercielt brød indeholder usund olie, som her ses på spiseske

Læs også: Dette bør du spise efter et hjerteanfald

Kommercielt brød kan føre til sundhedsmæssige problemer

Denne industri skader dit helbred alvorligt, på grund af de ingredienser, de bruger. Kommercielt brød udgør mange sundhedsmæssige trusler, fordi:

Det er meget vanedannende

Graden af ​​forarbejdning af et produkt og kombinationen af ​​fedt og sukker, det indeholder, får dig til at spise mere, men de mætter dig ikke. I det mindste ifølge denne undersøgelse offentliggjort i PlosOne.

Sukkerarter reducerer også stress i vores krop ved at sænke blodkortisolniveauer. Så når vi er stressede, søger vi kager, og vi kan blive afhængige.

Kommercielt brød fører til fedme og diabetes

Det kan medføre vægtøgning på grund af dets høje kalorieindhold og resten af ​​ingredienserne, det indeholder. Som vi nævnte ovenfor, stimulerer denne type produkter din appetit, men mætter dig ikke, så du spiser mere, end du burde.

Da disse produkter har en høj glykæmisk belastning, er indtaget af kommercielt brød direkte forbundet med en risiko for type 2-diabetes.

Det øger din risiko for hjertekarsygdomme

Indtag af transfedt, raffinerede olier og salt øger din risiko for højt blodtryk og højt kolesteroltal, hvilket fører til en øget risiko for hjertekarsygdomme. Disse forbindelser bidrager også til iltning af LDL-lipoproteiner, betændelse og forøgelse af triglycerider i dit blod.

Konklusion

Afslutningsvis giver kommercielt brød ikke nogen ernæringsmæssige fordele. Faktisk kan det skade dit helbred. Forsøg at fjerne det eller reducere det så meget som muligt og vælg sundt hjemmelavet brød og slik i stedet.

  • Carbohydrates and Blood Sugar. Harvard T.H Chan.
  • De Souza, R. J., Mente, A., Maroleanu, A., Cozma, A. I., Ha, V., Kishibe, T., … & Anand, S. S. (2015). Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. Bmj351, h3978.
  • Schulte, E. M., Avena, N. M., & Gearhardt, A. N. (2015). Which foods may be addictive? The roles of processing, fat content, and glycemic load. PloS one10(2), e0117959.