Egenskaberne ved hasselnøddemælk

29 oktober, 2020
Kender du til de mange fordele ved hasselnøddemælk? Foruden at være en velsmagende drik, bidrager næringsstofferne til vores sundhed. Find ud af mere om det her!

Egenskaberne ved hasselnøddemælk er nyttige, hvis man er veganer, vegetar eller lider af laktoseintolerance. Selvom de flest kender det ved navn, kan vi sige, at det faktisk er en vegetabilsk drikkevare lavet af hasselnødder og vand, som indeholder næringsstofferne fra denne nød. Det er her, dets egenskaber kommer fra.

Kender du til de mange fordele? Læs med her for at finde ud af det!

Egenskaberne ved hasselnøddemælk

Selvom dets kemiske komposition ikke minder om mælk fra dyr, gavner hasselnøddemælk dog stadig kroppen på mange måder. Disse fordele manifesterer sig dog bedst, hvis man inkluderer dem i en varieret og balanceret kost.

Hasselnødder er faktisk energigivende og sunde ligesom så mange andre nødder. De indeholder vitaminer, mineraler, proteiner og umættede fedtsyrer samt fibre og antioxidanter. Drikke, som indeholder hasselnødder, har dermed også disse egenskaber.

Lad os se nærmere på de gavnlige fordele ved denne drikkevare.

Det bidrager til væksten og dannelsen af væv

Ifølge data fra Argentine National Food Directorate indeholder hasselnødder de følgende mineraler: Kalium, calcium, fosfor, magnesium, zink og jern. Alle disse er nødvendige for at danne væv og udføre livsnødvendige processer og bidrage til vækst. Nogle af de metaboliske processer i cellerne kræver faktisk disse essentielle elementer.

Vi bør nævne, at kroppen ikke optager 100% af det calcium, som denne mælk indeholder, som det er tilfældet med mejeriprodukter. For dem, som ikke indtager mejeriprodukter, kan det dog være en vigtig kilde til calcium.

Når man køber vegetabilske drikkevarer, bør man vælge dem, der er beriget med calcium.

Hasselnødder i skål

Vi anbefaler, at du læser: Opskrifter på vegetabilsk mælk

Hasselnøddemælk hjælper med at forebygge hjertekarsygdomme

Det fedt, som er dominerende i nødder, er umættede fedtsyrer, især omega-9 fedtsyrer, som man også kan finde i mandler og pistacienødder. De indeholder også omega-3 fedtsyrer, men i mindre mængder.

Disse lipider er nøglen til udviklingen og funktionen af nervesystemet samt til at holde dårligt kolesterol (LDL) ved lave niveauer, øge godt kolesterol (HDL) og sænke niveauet af triglycerider. Ifølge tilgængelige videnskabelige studier kan hasselnøddemælk også bidrage til forebyggelse af hjertekarsygdomme.

Det kan forsinke aldring

Eftersom denne vegetabilske mælk indeholder zink, magnesium og E-vitamin, har hasselnøddemælk en antioxidant effekt. Det kan dermed hjælpe med at forebygge cellulær skade og forsinke aldring.

Det hjælper også med at opretholde elasticiteten af blodårer.

Det hjælper med at forebygge forstopppelse og forbedre fordøjelsen

Hasselnødder indeholder fibre, som bidrager til optimal funktion af mavetarmkanalen, hvilket forebygger og forbedrer relaterede symptomer såsom forstoppelse.

Kostfibre er en naturlig regulator af peristaltik, hvilket er grunden til, at det er nyttigt hos personer med kronisk forstoppelse. I ethvert tilfælde bør det totale daglige indtag etableres baseret på funktionen af tarmflora, eftersom det interagerer med det.

Det hjælper med at beskytte nervesystemet

Denne nød indeholder jern, folsyre og andre B-vitaminer såsom B1, B2, B3 og B6. At drikke det kan derfor være gavnligt for neural udvikling og pleje af nervesystemetSelv babyer kan endda drikke det.

Læs også: Fordele og ulemper ved at drikke mælk

Hvordan laver man hasselnøddemælk for at bevare dets egenskaber?

Hvis du ønsker at lave hasselnøddemælk derhjemme, så prøv denne opskrift! Du skal bruge en liter drikkevand og hasselnødder. Hvis du vil, kan du dog tilføje rosiner, dadler, vanilje eller andre ingredienser for at give det smag.

Her er metoden:

  • Først skal du lægge hasselnødderne i blød i otte timer, så de optager alt vandet og fordobles i størrelse. Hav i baghovedet, at de skal være rå. Det fungerer ikke, hvis de er ristede.
  • Efter den tid skal du si dem og lægge dem i en blender.
  • Normalt kan du bruge tre dele vand til en del blødgjorte hasselnødder. Hvis du ønsker, at drikken er tykkere, kan du dog tilpasse mængderne. Du skal tilføje vandet lidt efter lidt for at gøre det nemmere for dig.
  • Det næste, du skal gøre, er at føre blandingen gennem et viskestykke for at filtrere væsken. Efter det er din vegetabilske drik klar!
  • Til sidst opbevares det i en flaske med låg, og den ønskede smagsvariant kan tilføjes.

Generelt indeholder industrielle udgaver tilsat sukker, hvilket man kan tjekke ved at læse på etikettenNogle gange er de beriget med calcium for at få det til at svare til det, der er i mælk fra dyr. Der er selvfølgelig tilsat tilsætningstoffer, og der er anvendt teknologiske metoder til at lave disse drikke.

Hasselnøddemælk og hasselnødder på bord og i skål

Dette bør du huske om fordelene ved hasselnøddemælk

Denne drik er gavnlig og et godt supplement til en varieret og sund kost. Det er dog vigtigt at huske, at det ikke indeholder de samme næringsstoffer som komælk.

Hvis man ikke indtager mejeriprodukter, skal man sikre, at man får nok calcium og proteiner fra andre fødevarer. Det ideelle er, at man taler med en ernæringsekspert for at forebygge fremtidige problemer, eftersom mangel på vitaminer og mineraler har seriøse langvarige konsekvenser.

På den anden side, hvis man inkorporerer det i sin kost, vil man bidrage til sit hjertes sundhed og sænke aldringsprocessen. Man bør huske at prøve at vælge naturlige, hjemmelavede udgaver for at undgå industrielle tilsætningsstoffer fra fødevareindustrien.

Hvis man køber det i et supermarked, skal man dog huske at læse etiketten for at vide, hvad produktet indeholder.

  • Naranjo García, C. M. (2018). Análisis de las propiedades de la Avellana (Corylus Avellana L.) para la elaboración de una bebida alcohólica artesanal “Cafellana” y su comercialización en la ciudad de Guayaquil (Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil, Facultad de Ingeniería Química).
  • Dyner, Luis, et al. “Contenido de calcio, fibra dietaria y fitatos en diversas harinas de cereales, pseudocereales y otros.” Acta bioquímica clínica latinoamericana 50.3 (2016): 435-443.
  • Nutricional, Centro Salud. “Diferencias nutricionales de la gama de leches vegetales ALPRO-CAPSA.” (2017).
  • de Campagnaro, Evila Dávila. “Bebidas vegetales y leches de otros mamíferos.” Archivos venezolanos de puericultura y pediatría 80.3 (2017): 96-101.
  • López Uriarte, Patricia Josefina. Efecto del consumo de frutos secos sobre el estrés oxidativo. Diss. Universitat Rovira i Virgili.
  • NUTRICIÓN Y EDUCACIÓN ALIMENTARIA FICHA N° 54 FRUTOS SECOS: Aliados para tus comidas. Disponible en: http://www.alimentosargentinos.gob.ar/HomeAlimentos/Nutricion/fichaspdf/Ficha_54_Frutos_Secos.pdf.
  • de Campagnaro, E. D. (2017). Bebidas vegetales y leches de otros mamíferos. Archivos venezolanos de puericultura y pediatría80(3), 96-101.
  • Herrera, Martha Coronado, et al. “Los ácidos grasos omega-3 y omega-6: nutrición, bioquímica y salud.” Revista de educación bioquímica 25.3 (2006): 72-79.
  • Arós, Fernando, and Ramón Estruch. “Dieta mediterránea y prevención de la enfermedad cardiovascular.” Revista Española de Cardiología 66.10 (2013): 771-774.