Er det sundt at gå efter at have spist?

At gå ture er en aktivitet, som man nemt kan inkorporere i sine daglige rutiner. Er det sundt at gå efter at have spist?
Er det sundt at gå efter at have spist?

Sidste ændring: 11 februar, 2021

Det har mange fordele at gå. Det er en simpel øvelse, som holder hjertet sundt, hjælper med at forbrænde kalorier og kan forbedre ens humør. Men er det sundt at gå efter at have spist? Selvom nogle studier antyder, at det er det, så sår andre tvivl.

I denne artikel kan vi dele de mulige effekter ved at gå efter at have spist, hvilket er en gængs handling, som lader til at have både fordele og ulemper. Læs med for at lære mere!

De mulige fordele ved at gå efter at have spist

Gang er en motionsform med low-impact, som man nemt kan inkorporere i sin daglige rutine. Nogle gange går folk ture efter at have spist. Nogle studier antyder, at det er en meget gavnlig vane for kroppen. Nedenstående kan du læse om disse fordele!

1. Det kan hjælpe med at sænke blodsukkerniveauet

En vigtig faktor i håndteringen af diabetes er regelmæssig fysisk aktivitet. Et kontrolleret forsøg med patienter med type 2 diabetes fandt frem til, at blodsukkerniveauerne hos dem, som gik efter deres hovedmåltider, var lavere end hos de patienter, som kun gik en gang om dagen.

Resultaterne af dette studie antyder, at man kan hjælpe med at reducere sandsynligheden for voldsomme stigninger i blodsukkerniveauer, hvis man begrænser kulhydrater og går en kort tur på omkring 10 minutter efter hvert måltid.

Et andet studie udgivet i tidsskriftet, Diabetes Care, viser, at korte gåture efter måltider lader til at være en effektiv måde at kontrollere hyperglykæmi på hos ældre.

Mand måler blodsukker

Nogle beviser antyder, at gåture efter måltider kan hjælpe med at reducere stigninger i blodsukker.

Omvendt siger en artikel udgivet i Journal of Nutrition, at moderat gang ikke har nogen gavnlige effekter på glykæmi hos voksne med en risiko for hjertekarsygdomme.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Ti typer fødevarer, der bør undgås i forhold til blodsukkerbalance

2. Det er godt for hjertets sundhed

Motion spiller en vigtig rolle i at holde hjertet sundt. At gå hver dag kan sænke risikoen for hjertesygdomme. Ifølge et studie i tidsskriftet Current Opinion in Cardiology gavner gåture faktisk hjertets sundhed, blodomløbet og blodtrykket.

Gåture efter måltider lader dermed til at være en god måde at passe på sit hjerte på.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) nævner, at børn og unge mellem fem og 17 år bør få mindst 60 minutter moderat til energisk-intens fysisk aktivitet dagligt, mens voksne i alderen mellem 18 og 64 bør få mindst 150 minutter moderat-intens aerobisk fysisk aktivitet i løbet af en uge (omkring 30 minutter om dagen).

3. Det kan forbedre fordøjelsen

Som en artikel i tidsskriftet, BioMed Research International, nævner, kan det, at gå ture efter at have spist, forbedre fordøjelsen takket være de anti-inflammatoriske effekter af fysisk aktivitet.

Når man motionerer, hjælper man med at reducere sin krops viscerale fedt og lipider, og omdannelsen af glukose ændres, hvilket kan reducere forekomsten af inflammatoriske tilstande.

Derudover mener eksperter, at motion faciliterer tarmtransit som et resultat af forbedret fordøjelse og optagelse af substanser ifølge et studie udgivet i World Journal of Clinical Cases.

På trods af disse studier bliver vi nødt til at understrege, at mere forskning er nødvendigt for at kunne bekræfte effektiviteten af fysiske øvelser i forbedret fordøjelse.

Mulige bivirkninger ved at gå efter at have spist

Der er ikke en masse beviser på bivirkningerne ved at gå efter at have spist. Nogle personer oplever dog generende symptomer. Nedenstående vil vi nævne dem alle.

1. Ubehag i maven

Noget af dette ubehag inkluderer mangel på fordøjelse, kvamle, opkast, oppustethed, luft i maven, diarré og smerte. Det er på grund af et stort indtag af kulhydrater eller problemer med fordøjelsen af nyligt indtagede fødevarer. For at undgå det bør man vente 30 minutter, før man går en tur.

Person med mavepine

Det forårsager ubehag i maven hos nogle personer at gå efter at have spist. Der er dog mangel på konkluderende beviser.

2. Gastroøsofageal reflukssygdom

Ifølge et studie i “Influence of lifestyle in patients with gastroesophageal reflux disease" kan motion fremprovokere symptomer på refluks (halsbrand og sure opstød). Ifølge denne artikel vil episoderne med refluks være mere hyppige, jo mere intens den fysiske aktivitet er.

Denne artikel vil måske interessere dig: 6 af naturens gaver, som du sandsynligvis ikke kender til

Tips til at gå efter at have spist

For at kunne høste fordelene ved at gå ture efter at have spist skal man overveje de følgende tips.

  • Som tidligere studier har forklaret, er det en god idé at gå mellem 10 og 15 minutter efter hvert hovedmåltid. Dette giver dig faktisk mulighed for at opfylde WHO´s anbefalede niveauer af fysisk aktivitet.
  • Gå i et raskt tempo. Jogging og løb er ikke anbefalede øvelser efter at have spist. Eftersom de er intense, kan de udløse sure opstød eller ubehag i maven.
  • Centers for Disease Control and Prevention siger, at rask gang er at gå 5 km i timen eller hurtigere, men ikke at gå hurtigt og uden at forårsage store ændringer i vejrtrækningen eller pulsen.
  • Det primære for at kunne nyde gåture er, at man er tilpas. Man skal derfor prøve at bære løst tøj og sko, som støtter hælene.

Din krops reaktion på at gå ture efter at have spist vil afhænge af faktorer såsom sundhed, fysisk tilstand og hvor intens gåturen er. Hvis man har en tidligere sygdom, er det bedste at tale med en læge for at bekræfte, om man er i form til at begynde en moderat eller intens motionsrutine.

Det kan interessere dig ...
Lær om de store fordele ved daglige gåture
Bedre LivsstilRead it in Bedre Livsstil
Lær om de store fordele ved daglige gåture

Daglige gåture på en halv time hver dag vil ændre din krop fysisk og psykisk. Du bør bestemt overveje at gøre dette til en af dine daglige vane.



  • Hijikata Y, Yamada S. Walking just after a meal seems to be more effective for weight loss than waiting for one hour to walk after a meal. Int J Gen Med. 2011;4:447-450. doi:10.2147/IJGM.S18837
  • Murtagh, Elaine Ma; Murphy, Marie Hb; Boone-Heinonen, Jannec Walking: the first steps in cardiovascular disease prevention, Current Opinion in Cardiology: September 2010 – Volume 25 – Issue 5 – p 490-496 doi: 10.1097/HCO.0b013e32833ce972
  • Jan Bilski, Bartosz Brzozowski, Agnieszka Mazur-Bialy, Zbigniew Sliwowski, Tomasz Brzozowski, “The Role of Physical Exercise in Inflammatory Bowel Disease”, BioMed Research International, vol. 2014, Article ID 429031, 14 pages, 2014. https://doi.org/10.1155/2014/429031
  • Bujanda L, Cosme A, Muro N, Gutiérrez M. Influencia del estilo de vida en la enfermedad por reflujo gastroesofágico [Internet] Elsevier; 2007. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025775307726520
  • DiPietro L, Gribok A, Stevens M, Hamm L, Rumpler W. Three 15-min bouts of moderate postmeal walking significantly improves 24-h glycemic control in older people at risk for impaired glucose tolerance [Internet] Diabetes Care; 2013. Disponible en: https://care.diabetesjournals.org/content/36/10/3262
  • Abarca A. Ejercicio como tratamiento anti-inflamatorio [Internet] Scielo; 2016. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-00152016000100228
  • Bong S, Yeon K, Hee K, Jung O, On L, Joon K. Combined exercise improves gastrointestinal motility in psychiatric in patients [Internet] WJCC; 2018. Disponible en: https://www.wjgnet.com/2307-8960/full/v6/i8/207.htm
  • Aqeel M, Forster A, Richards E, Hennessy E, McGowan B, Bhadra A, Guo J, Gelfand S, Delp E, Eicher-Miller H. The effect of timing of exercise and eating on postprandial response in adults: A systematic review [Internet]. Nutrients; 2020. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019516/
  • Prado E, Burini R. Carbohydrate-dependent, exercise-induced gastrointestinal distress [Internet]. PubMed; 2014. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25314645/
  • Prado E, Burini R. The impact of physical exercise on the gastrointestinal tract [Internet]. PubMed; 2009. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19535976/
  • Reynolds A, Mann J, Williams S, Venn B. Advice to walk after meals is more effective for lowering postprandial glycaemia in type 2 diabetes mellitus than advice that does not specify timing: a randomised crossover study [Internet]. PubMed; 2016. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27747394/
  • Reynolds AN, Mann JI, Williams S, Venn BJ. Advice to walk after meals is more effective for lowering postprandial glycaemia in type 2 diabetes mellitus than advice that does not specify timing: a randomised crossover study. Diabetologia. 2016 Dec;59(12):2572-2578. doi: 10.1007/s00125-016-4085-2. Epub 2016 Oct 17. PMID: 27747394.
  • Pahra D, Sharma N, Ghai S, Hajela A, Bhansali S, Bhansali A. Impact of post-meal and one-time daily exercise in patient with type 2 diabetes mellitus: a randomized crossover study [Internet]. PubMed; 2017. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28883892/