Er ølkuren en sund diæt?

· 30. april 2019
På grund af den store mængde alkohol i øl anbefales det ikke, at du drikker for meget af det. Dog kan du indtage moderate mængder alkohol, uden at det er skadeligt. Alligevel er det bedst at vælge alkoholfri øl, hvis du kan.

Har du hørt om ølkuren? Nogle mener, at øl er godt for dig. Nedenfor vil vi forklare, hvorfor den mening findes, og hvad argumenterne er.

Ligesom alle andre alkoholiske drikke har øl fået et dårligt ry, som langt hen ad vejen er uretfærdigt. Faktisk er der mange fordele ved denne drik, så det kan godt betale sig at prøve en slags øl-kur.

På grund af den store mængde alkohol i øl anbefales det ikke, at du drikker for meget af det. Dog kan du indtage moderate mængder alkohol, uden at det er skadeligt. Alligevel er det bedst at vælge alkoholfri øl, hvis du kan.

Det kan godt være, at du synes, det lyder underligt at tale om en kur baseret på denne famøse drik. Det er ikke overraskende, eftersom øl, som sagt i begyndelsen, har ry for at sættes i forbindelse med alhoholisme.

Kvinder der følger ølkuren

Imidlertid er det videnskabeligt bevist, at denne drik kan tilbyde mange gode ting, som vi vil fortælle om i denne artikel.

Er ølvommen kun en myte?

Stort set alle mennesker forbinder indtagelsen af øl med udvidet livvidde, som kendes under navnet “ølvom”. Imidlertid har senere tids forskning påvist, at øl ikke er forbundet med øget livvidde.

Undersøgelsen siger, at den såkaldte ølvom istedet sker som et resultat af et højt fedtindtag kombineret med væskeophobning. Ovenstående mener altså, at de, som udvikler ølvom, ville have fået denne uanset, om de drak øl eller ej.

Imidlertid kan de personer, som allerde har ølvom, være mere påvirket af et stort ølforbrug, fordi det forårsager luft i maven.

Øl er ikke alene skyld i fedme

Mand i sofa

Dét at en overvægtig person drikker øl, er ikke det samme, som at denne drik forårsager deres fedme.

Undersøgelser er blevet lavet for at prøve at finde en forbindelse mellem fedme og øl. Ifølge disse undersøgelser er der intet bevis for, at man tager på af at drikke øl.

Det kan godt være, at en overvægtig person drikker øl, men denne overvægt afhænger af specifikke ting i fordøjelsen eller et højt kalorieindtag. Sidstnævnte afliver myten om, at øl gør dig tyk, eftersom der er meget få kalorier i øl.

LÆS OGSÅ: Tre måder grøn te kan hjælpe dig med vægttab

Ølkuren: Bør man drikke øl, når man er på kur?

I den senere til har “øl-kuren” fået mere opmærksomhed i medierne.

Her er det vigtigt, at få noget på det rene: når vi taler om termen “øl-kur”, taler vi ikke om en slankekur baseret på øl. Istedet mener vi, at det er tilladt at drikke lidt øl, når man er på slankekur. Dette bør, selvfølgelig, være i moderate mængder og helst alkoholfri.

Som bi har nævnt, er et moderat indtag af øl anbefalet, når man er på kur.

Dette er takket være følgende fordele:

Næringsværdi og kalorier i ølkuren

Først og fremmest, du kan drikke øl i moderate mængder, når du er på kur, uden at du behøver at bekymre dig om at tage på i vægt.

Kvinde der har tabt sig

En standard flaske øl (33 cl) indeholder 148 kalorier. Hvis du vælger den alkoholfri slags, vil du kun få 68 kalorier pr øl.

Dernæst er det vigtigt at notere, at øl er rig på mineraler og vitaminer (især Vitamin B kompleks), og det er vanddrivende.

LÆS OGSÅ: 9 ting du kan gøre for at vende tilbage til din idealvægt

Nogle fakta at overveje om ølkuren

Ølkuren er ikke en kur i sig selv

Vi anbefaler, at du inkluderer øl i enhver form for kur, du er på. Øl skal aldrig erstatte mad.

Nyd endelig en drik, som indeholder vitaminer, mineraler og antioxidanter.

  • Hvis du har lyst til en drik, er øl meget bedre for din krop – og indeholder meget mindre fedt – end sodavand og forarbejdet juice.

Du må ikke glemme, at disse drikke – selv light produkterne – har et højt sukkerindhold og alt for mange kalorier. Derfor, vælg øl.

Indtag øl i moderate mængder, og kombiner det ikke med kalorierig mad.

“Moderate mængder” betyder hér 2-3 øl om dagen for mænd og 1-2 for kvinder. Det er ikke sundt at drikke mere, end det.

Det kan synes indlysende, men vi må alligevel understrege det: hvis du kombinerer øl med kalorierig, fed mad, vil denne blanding højst sandsynligt gøre, at du tager på i vægt.

Brug det efter træning som rehydrering

Mand i fitnesscenteret

Vidste du, at øl kan være et udmærket valg til rehydrering og opfyldning af mineralsalte efter en træning? Selvfølgelig altid i moderate mængder, og hvis muligt, den alkoholfri version.

Øl indeholder maltodextrin, som er en slags kulhydrat, som fremmer genopretningen af væske efter fysisk aktivitet.

Sundhedsfordelene ved øl

Ifølge forskningen, kan de mikronæringsstoffer, som findes i øl, styrke hjerte- karsystemet, idet de virker helbredende på skader. Samtidigt indeholder det polyphenoler, silicium og flavonoider, som styrker knoglerne.

Sidst, men ikke mindst: indtagelse af øl er især godt for kvinders helbred. Det indeholder antiinflammatoriske, antioxidante og antivirale egenskaber og styrker østrogenaktiviteten.

Digest Editors. (2016, May 23). The Beer Diet: Good or Bad Idea? | Reader’s Digest. Retrieved from https://www.rd.com/health/diet-weight-loss/the-beer-diet-good-or-bad-idea/

Zelman, K. M. (2018). The Truth About Beer and Your Belly. Retrieved from https://www.webmd.com/diet/features/the-truth-about-beer-and-your-belly#1