8 fejl, du skal undgå, når du laver italiensk mad

Du bør undgå følgende fejl, når du tilbereder italiensk mad, for at opnå et fremragende resultat. Lær alt om dem her!
8 fejl, du skal undgå, når du laver italiensk mad
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Saúl Sánchez Arias.

Sidste ændring: 26 august, 2022

Maden fra Italien har et fremragende ry. Den er kendt for sin fantastiske smag, og den formår også at give en interessant mængde vigtige næringsstoffer. At inkludere italiensk mad i vores kost på en regelmæssig basis anses for at være sundt. Der er dog et par typiske fejl, som man bør undgå, når man laver italiensk mad.

Først og fremmest skal det bemærkes, at dette køkken deler mange ligheder med middelhavskosten. Komplekse kulhydrater og umættede fedtstoffer af god kvalitet er der rigeligt af. Mange opskrifter indeholder også masser af grøntsager.

Lad os med dette i baghovedet se på de vigtigste fejl, der ofte begås ved tilberedning af italienske retter. Hvis du undgår dem, kan du forbedre kvaliteten af dine opskrifter 

1. At komme krydderier i vandet, når man koger pasta

For at tilberede pasta er der kun brug for to ingredienser: Vand og salt. Det er vigtigt at overholde producentens anvisninger, så pastaen er al dente – det vil sige med en fast konsistens. På denne måde er optagelsen af kulhydrater langsommere.

Du bør tilføje krydderier til de forskellige saucer og tilbehør. På den måde får du også mest muligt ud af dem, da mange af dem har en antioxidant kapacitet, der har vist sig at reducere risikoen for sygdom.

Vi tror også, at du vil have glæde af at læse denne artikel: 10 tips til tilberedning af pasta

2. At drikke cappuccino på alle tidspunkter af dagen

Cappuccino er ikke andet end kaffe med mælk. Det giver nogle sundhedsmæssige fordele, når du drikker det uden sukker. Den indeholder mange antioxidant flavonoider, der neutraliserer dannelsen af frie radikaler.

Faktisk har regelmæssigt indtag af kaffe mange sundhedsmæssige fordele ifølge forskning offentliggjort i European Journal of Epidemiology. De mest positive virkninger opleves ved indtagelse af en til to kopper om dagen.

Cappuccino er dog en type kaffe, som italienerne drikker til morgenmad, som det første om morgenen. Efter frokost er det bedre at vælge en anden type tilberedning, f.eks. espresso.

Sort kaffe

Cappuccino er ideel til morgenmad, men resten af dagen er en espresso den bedste løsning.

3. At bruge pasta uden riller i italiensk mad

Italienerne bruger sjældent glatte typer pasta. Generelt har de en tendens til at vælge pastasorter, der har riller på overfladen. Det gør det muligt for saucerne at sætte sig mere effektivt fast, så de ikke går til spilde i bunden af retten.

4. At medtage enhver form for ost i opskrifter på italiensk mad

Ost er en fødevaretype med usædvanlige egenskaber og kvalitet. Den indeholder proteiner af høj biologisk værdi i store mængder. Disse næringsstoffer er vigtige for at forebygge udviklingen af tilstande, der påvirker den magre masse, hvilket fremgår af en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Nutrition Research.

Det er dog ikke alle oste, der er gode til at krydre pastaen med. Det mest almindelige er at bruge parmesanost. Desuden er det bedst, at dette produkt har været lagret i mindst 18 måneder.

Kan du lide denne artikel? Vi tror, du måske også kan lide at læse:Hvor meget ost kan vi spise om dagen?

5. Ikke at udnytte det vand, der bruges til kogning

Det vand, som pastaen koges i, kan bruges til at forbedre smagen af de saucer, som du senere tilsætter pastaen til. Derfor er det bedst ikke at lade det gå til spilde. Du kan bruge det til at lave en endnu bedre ret.

6. At tilføje tomat på dåse

Tomat på dåse, der sælges mange steder i verden, er af virkelig dårlig kvalitet. Desuden kan den indeholde tilsat sukker, hvilket vil påvirke den glykæmiske kontrol og stofskiftefunktionen negativt.

Italienerne bruger friske tomater som basis. Nogle gange moser de dem, men det vigtigste er, at tomaterne er uden tilsætningsstoffer. De tilsætter højst basilikum eller ekstra jomfruolivenolie for at fremhæve smagen.

7. At bruge fløde til at lave carbonara

I Italien laves carbonara med æggeblomme og en kødtype, der er specifik for området. Selv om det er rigtigt, at denne sidste ingrediens kan erstattes af pancetta, bør du ikke bruge fløde til at få den rets konsistens.

Ægget skal være en af hovedingredienserne sammen med pecorino-osten. På denne måde kan du få et resultat, der er mere tro mod den traditionelle opskrift.

Pasta carbonara er en af de mest kendte retter i italiensk mad

Carbonara er en italiensk klassiker, som kun få kokke gengiver med troskab.

8. At servere hvidløgsbrød til hovedretter

Hvidløgsbrød er et almindeligt produkt i Italien, men det bruges som forret. Hvad man aldrig bør gøre, er at servere denne type brød til en hovedret eller pasta.

Faktisk serveres mange af disse retter ikke engang med almindeligt brød. Pastaen i sig selv er allerede en tilstrækkelig kilde til kulhydrater, så det er bedst ikke at introducere en anden fødevare med et højt kulhydratindhold.

Undgå disse almindelige fejl, når du laver italiensk mad

Nu kender du de mest typiske fejl, der begås, når du laver italiensk mad. Ved at undgå dem kan du sikre dig, at du laver en lækker opskrift, der er mere tro mod den originale version. Hvis du vil tilberede pasta som en rigtig italiener, skal du tage disse tips i betragtning!

Det kan interessere dig ...
Sådan bager du italiensk brød uden besvær
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan bager du italiensk brød uden besvær

Italien er berømt for deres lækre brød. Mange er lidt bange for at give sig i kast med at bage et. Vi lærer dig, hvordan du bager et italiensk brød...



  • Kocaadam, B., & Şanlier, N. (2017). Curcumin, an active component of turmeric (Curcuma longa), and its effects on health. Critical reviews in food science and nutrition57(13), 2889–2895. https://doi.org/10.1080/10408398.2015.1077195
  • Kim, Y., Je, Y., & Giovannucci, E. (2019). Coffee consumption and all-cause and cause-specific mortality: a meta-analysis by potential modifiers. European journal of epidemiology34(8), 731–752. https://doi.org/10.1007/s10654-019-00524-3
  • Naseeb, M. A., & Volpe, S. L. (2017). Protein and exercise in the prevention of sarcopenia and aging. Nutrition research (New York, N.Y.)40, 1–20. https://doi.org/10.1016/j.nutres.2017.01.001