Fejlernæring og problemerne i forbindelse hermed

Vidste du, at mange mennesker i udviklede lande er fejlernærede, men ikke engang er særlig tynde? Dagens artikel vil forklare hvorfor.
Fejlernæring og problemerne i forbindelse hermed

Sidste ændring: 27 september, 2021

Fejlernæring kan føre til udvikling af kroniske sygdomme, der skyldes utilstrækkelig indtagelse af næringsstoffer. Det er derfor vigtigt at opfylde behovene for at sikre en korrekt kropsfunktion og opretholde en balance i kroppen.

En varieret og kalorisk afbalanceret kost er afgørende for at gøre dette. Dette er dog nogle gange vanskeligt, fordi der ikke er adgang til mad, og andre gange på grund af en forkert kost. Under alle omstændigheder er fejlernæring dårligt for dig.

Hvad er fejlernæring?

Det første, man skal gøre sig klart, er den egentlige betydning af fejlernæring, som ikke er det samme som underernæring. Sidstnævnte henviser til utilstrækkeligt kalorie- og ernæringsindtag, mens førstnævnte kan skabe underskud af essentielle næringsstoffer, selv når en person opfylder sit daglige energibehov.

Derfor udvikler mange mennesker fejlernæring uden at være klar over det. Det skyldes, at mange af symptomerne viser sig på mellemlang sigt. Kroppssammensætningen varierer ikke nødvendigvis væsentligt i denne tilstand, men det kan den gøre.

Et eksempel på fejlernæring ville være kronisk jernmangel, der fører til anæmi. I hvert fald ifølge en undersøgelse offentliggjort i The Medical Clinics of North America.

Lad os nu diskutere de forskellige typer fejlernæring, som en person kan opleve.

Meget tynd person lider af fejlernæring

Næringsstofmangel

Dette sker, når der er et kalorieunderskud, der forårsager et progressivt tab af vægt og muskelmasse. Problemet forværres, når en person ikke opfylder sit proteinbehov. Det skyldes, at risikoen for at udvikle sarkopeni og funktionelle problemer øges. Der er beviser for det i den forskning, der er offentliggjort i Journal of Bone Metabolism.

Overvægt

Nogle mennesker indtager flere kalorier, end de har brug for, og det skader også deres helbred. Det skyldes primært, at deres kropssammensætning ændres ved, at de får for meget fedtmasse. Du er måske ikke klar over det, men overvægtige mennesker har en højere forekomst af kroniske sygdomme.

Mangel på mikronæringsstoffer

Selv hvis du følger en afbalanceret kost (ud fra et energimæssigt synspunkt), kan du stadig opleve ernæringsmæssige underskud, der påvirker dit helbred. Den førnævnte jernmangel kan f.eks. føre til anæmi. Dette skyldes enten problemer med indtaget eller malabsorption.

Noget lignende sker med calcium – et afgørende mineral for knoglesundheden. Et utilstrækkeligt indtag af det og opretholdelse af et lavt D-vitaminniveau kan føre til begyndende osteoporose. En undersøgelse offentliggjort i Nutrients diskuterer dette.

På samme måde kan du opleve sundhedsproblemer på kort sigt på grund af et utilstrækkeligt indtag af visse vitaminer. Det mest indlysende tilfælde er skørbug, som skyldes mangel på C-vitamin.

Som du kan se, kan det have en række negative konsekvenser, hvis man ikke opfylder behovene for hvert enkelt mikronæringsstof. Det er derfor vigtigt at undgå restriktive diæter, da deres tilgang er kompleks. Det er således ofte vanskeligt at sikre en optimal tilførsel af vitaminer og mineraler.

Sundhedsproblemer i forbindelse med fejlernæring

Ud over de ovennævnte situationer, der normalt er forbundet med et specifikt ernæringsmæssigt underskud, er det vigtigt at fremhæve de sundhedsmæssige konsekvenser af fejlernæring generelt. En person kan opleve følgende problemer.

Ineffektivitet i immunsystemets funktion

Den manglende optagelse af C-vitamin, D-vitamin og zink påvirker immunsystemet negativt. I hvert fald ifølge nogle undersøgelser.

Det skyldes, at differentieringen af hvide blodlegemer ikke sker, som den skal, og gør kroppen modtagelig for infektioner.

Børn spiser af samme tallerken

Tarmproblemer

Tarmmikrobiotaen er ifølge undersøgelser en af de mest berørte, når der forekommer fejlernæring.

I disse tilfælde går bakterietætheden og -diversiteten tabt, hvilket skaber problemer med stofskiftet og næringsstofoptagelsen. Dermed bliver der plads til, at patogene opportunistiske mikroorganismer kan kolonisere sig og forårsage ubehagelige symptomer.

Udvikling af kroniske sygdomme

Nogle af mikronæringsstofferne i den daglige kost har en antioxidant virkning. De kan neutralisere produktionen af frie radikaler og forhindre dem i at ophobe sig i vævene. Dette reducerer risikoen for udvikling af komplekse patologier, ifølge forskning offentliggjort i Advances in Nutrition.

Utilstrækkeligt indtag af antioxidanter fører til større sandsynlighed for at udvikle kroniske helbredsproblemer på mellemlang sigt. Hjertekarsygdomme er et godt eksempel.

Problemets omfang

Som du kan se, udgør fejlernæring, hvad enten det skyldes mangel på næringsstoffer eller et overskud af kalorier, en sundhedsrisiko. I nogle tilfælde vil virkningerne ikke manifestere sig på kort sigt. Der vil imidlertid ske en række ineffektiviteter på fysiologisk plan, som med tiden vil påvirke kroppens korrekte funktion.

Derfor er det vigtigt at sørge for en afbalanceret kost. Du skal forsøge at opretholde en optimal kropssammensætning og dække det daglige behov for næringsstoffer.

Fejlernæring: Et problem, der er mere almindeligt, end det måske ser ud til

Desværre oplever flere og flere mennesker fejlernæring i den vestlige verden. Det er almindeligt at finde monotone kostvaner, der er fattige på næringsstoffer af god kvalitet, uanset om det er på grund af mangel på viden eller forsømmelse. Dette afspejles i den årlige stigning af kroniske og komplekse patologier.

For at forebygge dette skal folk følge sunde livsstilsvaner fra tidlige stadier af livet. Fejlernæring kan afhjælpes. Det er dog bedre at forebygge det i første omgang.

Det kan interessere dig ...
Grunde til, at vitaminer er essentielle for ens kost
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Grunde til, at vitaminer er essentielle for ens kost

Vitaminer er essentielle for ens kost, da de er livsnødvendige elementer, som man kan få fra en sund kost og nogle kosttilskud.



  • DeLoughery TG. Iron Deficiency Anemia. Med Clin North Am. 2017 Mar;101(2):319-332. doi: 10.1016/j.mcna.2016.09.004. Epub 2016 Dec 8. PMID: 28189173.
  • Yoo JI, Lee KH, Choi Y, Lee J, Park YG. Poor Dietary Protein Intake in Elderly Population with Sarcopenia and Osteosarcopenia: A Nationwide Population-Based Study. J Bone Metab. 2020 Nov;27(4):301-310. doi: 10.11005/jbm.2020.27.4.301. Epub 2020 Nov 30. PMID: 33317233; PMCID: PMC7746483.
  • Vannucci L, Fossi C, Quattrini S, Guasti L, Pampaloni B, Gronchi G, Giusti F, Romagnoli C, Cianferotti L, Marcucci G, Brandi ML. Calcium Intake in Bone Health: A Focus on Calcium-Rich Mineral Waters. Nutrients. 2018 Dec 5;10(12):1930. doi: 10.3390/nu10121930. PMID: 30563174; PMCID: PMC6316542.
  • Aune D. Plant Foods, Antioxidant Biomarkers, and the Risk of Cardiovascular Disease, Cancer, and Mortality: A Review of the Evidence. Adv Nutr. 2019 Nov 1;10(Suppl_4):S404-S421. doi: 10.1093/advances/nmz042. PMID: 31728499; PMCID: PMC6855972.
  • Nova E, et al. La estrecha relación entre la nutrición y el sistema inmunitario. Disponible en: https://seom.org/seomcms/images/stories/recursos/infopublico/publicaciones/soporteNutricional/pdf/cap_01.pdf.
  • Calatayud G, et al. Dieta y microbiota. Impacto en la salud. Nutr Hosp 2018;35(6). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112018001200004