Disse 8 fødevarer bør du undgå at spise om aftenen

Selv om indtagelse af mørk chokolade fremmer vores hukommelse og er gavnlig for at bevare en god hjernesundhed, anbefales det ikke om aftenen. Det skyldes, at det indeholder en masse fedt og koffein.
Disse 8 fødevarer bør du undgå at spise om aftenen

Sidste ændring: 06 november, 2021

Du bør undgå at spise visse fødevarer om aftenen. Det skyldes, at det at spise om aftenen er blevet forbundet med overvægt og problemer med at falde i søvn.

Det er trods alt på dette tidspunkt af dagen, at kroppen forbereder sig på at hvile og udføre nogle opgaver, som ikke er mulige om dagen. Når den er overbelastet på grund af for tunge måltider, opstår der derfor nogle vanskeligheder, som kan ændre stofskiftet og udskillelsen af hormoner, der er ansvarlige for god søvn.

Desuden kan det også forårsage ubehag som f.eks. maveopstød. Dette opstår, når mavesyren vender tilbage til halsen, hvilket giver en brændende fornemmelse.

For at undgå alle disse symptomer er det en god idé at spise en let middag mindst to eller tre timer før man går i seng. Husk også , at du bør undgå de fødevarer, der hindrer fordøjelsen.

Lad os se på de fødevarer, du bør undgå at spise om aftenen.

1. Fødevarer, du skal undgå at spise om aftenen: Pasta

Pasta

Dette er en af de fødevarer, som alle bør undgå at spise om aftenen. Selv om det er meget nemt at tilberede, og du får en meget lækker ret, er det rig på kulhydrater, der bliver til fedt, så snart du går i seng.

Faktisk er fedt svært at fordøje og bremser stofskiftet, så det ikke fungerer ordentligt.

Vi tror, du vil kunne lide denne artikel: 5 sunde snacks, der i virkeligheden er ultraforarbejdede

2. Pizza

På trods af at pizza er en tung mad, er den en af de mest populære om aftenen, før du skal sove. Selv om den er lækker, er den langt fra et let måltid, og hvis den er svær at fordøje om dagen, så forestil dig, hvor svært det er at bearbejde den om natten!

Denne fødevare er rig på fedt og består normalt af ingredienser med et højt surhedsindeks, hvilket giver irriterende symptomer på fordøjelsesniveau.

På den anden side konkluderer resultaterne af nogle undersøgelser, at indtagelse af fødevarer med et højt saltindhold og et lavt indhold af andre mikronæringsstoffer kan føre til en forkortelse af søvnens varighed og dårlig søvnkvalitet.

3. Fødevarer, som man bør undgå at spise om aftenen: Slik

Slik på reol

Indtagelse af slik øger ikke kun blodsukkeret betydeligt, men kan også være forbundet med en øget forekomst af mareridt. Det er faktisk bevist, at både fedt og sukker har en direkte indvirkning på hjernebølgerne, hvilket kan føre til denne effekt.

For at få en fredelig, afslappende og uforstyrret nat er det derfor bedst at undgå slik.

4. Rødt kød

Det anbefales ikke at skære rødt kød helt ud af din kost, da det er en god kilde til protein og jern. Det bør dog undgås så meget som muligt om aftenen, da det kan vanskeliggøre søvnen ved at overbelaste fordøjelsessystemet.

Ifølge forskning var et højere kødforbrug forbundet med ændringer i søvnvarigheden og dårlig søvn.

5. Sodavand

Forskelligt sodavand er nogle af de fødevarer, man bør undgå om aftenen

Sodavand anbefales ikke på noget tidspunkt af dagen, men især ikke om aftenen. De består normalt af store mængder sukker og andre stoffer, der skaber syre i kroppen.

Syre beskadiger de ventiler, der forbinder maven og spiserøret, hvilket forårsager sure opstød og øget tryk i maven.

6. Fødevarer, som du skal undgå at spise om aftenen: Chokolade

Mørk chokolade er rig på antioxidanter og anbefales i små portioner for at bevare en god hjernesundhed og hukommelse.

Det er dog ikke så tilrådeligt at spise det før sengetid. Det skyldes, at kroppen vil forblive i hvile i flere timer, og at dens kalorier vil blive lagret i fedt.

På den anden side skal man være opmærksom på, at chokolade, især mørk chokolade, indeholder betydelige mængder koffein og andre stimulanser. Derfor kan det holde hjernen vågen længere end nødvendigt.

Vi tror, du gerne vil læse: Er morgenmadsprodukter sunde eller usunde?

7. Ost

Ost er en af de fødevarer, man ikke bør spise om aftenen

Alle fødevarer, der indeholder ost, bør om muligt indtages i morgentimerne. Dets høje fedtindhold hæmmer nemlig fordøjelsen og stimulerer produktionen af syre i maven.

Hamburgere, lasagne eller andre måltider med store mængder af denne fødevare, der indtages om aftenen, kan forårsage søvnforstyrrelser.

8. Fødevarer, som man bør undgå at spise om aftenen: Stærk sauce

Chili eller stærk sauce er sundt i små mængder og sammen med andre fødevarer, der er rige på næringsstoffer. Det anbefales dog ikke at spise dem om aftenen. Dette skyldes, at de er rige på kalorier og langsomt forbrændende kulhydrater.

Konklusion

Når man kender disse fødevarer, opstår der helt sikkert spørgsmålet om, hvad vi kan spise om aftenen. Tja, generelt er det tilrådeligt at spise frugt, grøntsager og fuldkorn om aftenen. Alle disse er fødevarer, der støtter fordøjelsen og fremmer søvnen.

På den anden side er det også en god idé at drikke urtete. Især anbefales dem med beroligende egenskaber som kamillete, baldrian eller lavendel.

Det kan interessere dig ...
Fødevarer, du ikke bør spise, hvis du har forhøjet urinsyre
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fødevarer, du ikke bør spise, hvis du har forhøjet urinsyre

Hvis du har forhøjet urinsyre, er det vigtigt at passe på og holde øje med din kost, vægt og visse vaner. Lær mere i denne artikel.



    • Marie-Pierre St-Onge et al. “Fiber and Saturated Fat Are Associated with Sleep Arousals and Slow Wave Sleep”, J Clin Sleep Med. 2016 Jan 15; 12(1): 19–24.
    • Christopher Drake et al. “Caffeine Effects on Sleep Taken 0, 3, or 6 Hours before Going to Bed”, Journal of Clinical Sleep Medicine, Vol. 9, No. 11, 2013
    •  Edwards SJ et al. “Spicy meal disturbs sleep: an effect of thermoregulation?”, Int J Psychophysiol. 1992 Sep;13(2):97-100.
    • Marie-Pierre St-Onge et al. “Effects of Diet on Sleep Quality”, Adv Nutr. 2016 Sep; 7(5): 938–949.
    • Cibele Aparecida Crispim et al. “Relationship between Food Intake and Sleep Pattern in Healthy Individuals”, J Clin Sleep Med. 2011 Dec 15; 7(6): 659–664.