Hvad er den sundeste chokolade?

18 februar, 2021
Vi har alle hørt, at chokolade kan være sundt. Mange er dog fyldt med sukker og tilsætningsstoffer, som gør dem mindre sunde. Hvilke er de sundeste typer af chokolade? Find ud af det i denne artikel!

Chokolade er en af de mest gængse søde sager i den moderne kost. Tro det eller ej, men det er en fødevare, som har nogle gode karaktertræk. Ikke al chokolade er dog sundt. Det er derfor vigtigt at vide, hvilken der er den sundeste chokolade.

Har du bemærket, at der er mange forskellige former for chokolade på markedet? Hvilke er de bedste valg?

I denne artikel vil vi fortælle dig, hvad du skal overveje, når du køber denne fødevare.

Usødet chokolade er det sundeste chokolade

Når man vælger en type chokolade, er det vigtigt at tage effekterne af sukker på kroppen med i overvejelserne. Dette næringsstof kan øge ens risiko for overvægtSukker skader også mange markører forbundet med forbrændingen. Denne artikel i tidsskriftet, Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences, forklarer faktisk dette.

Det er dog ikke en god idé at ty til chokolade, som har tilsat kunstige sødemidler i stedet for sukker. Denne type substans er skadelig for tarmfloraen. Det er også forbundet med en øget risiko for at udvikle insulinresistens.

Den bedste strategi er derfor at vælge chokolade, som har et højere kakaoindhold. Man bør faktisk vælge et produkt, som indeholder mindst 75% kakao.

Kakaobønner illustrerer den sundeste chokolade

Du vil måske også være interesseret i at læse: Kost til type 2 diabetes: Dette bør inkluderes i kosten

Kakao og dets antioxidante egenskaber

Kakao er en fødevare, som er kendetegnet ved dets indhold af lipider og plantenæringsstoffer. Det sidstnævnte har en høj antioxidant egenskab ifølge et studie i British Journal of Clinical Pharmacology

Det er faktisk essentielt at få nok af dette næringsstof for at forebygge cellulær aldring. Det hjælper også med at reducere risikoen for tidlig død samt sandsynligheden for at udvikle sygdomme på mellem og langt sigt.

Bitter kakao er en af de fødevarer, der har den største antioxidante evne, som du kan finde i naturen. Sammen med kaffe og bær er det et glimrende tilskud til en varieret og afbalanceret kostplan.

Du må dog ikke forveksle kako med chokolade. Det sidstnævnte er faktisk et produkt, der som regel består af meget sukker. Den sundeste chokolade indeholder derfor som regel den mindste mængde af kulhydrater.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Hvad siger videnskaben om koffein?

Hvid chokolade er ikke den sundeste chokolade

Blandt de forskellige typer af chokolade indeholder nogle ikke særlig meget kakao, så dem burde vi ikke inkludere i denne gruppe. For eksempel er en af disse hvid chokolade, som primært består af smør og sukker.

Det er ikke en særlig nærende fødevare, og det er ikke godt for vores krop at spise hvid chokolade regelmæssigt. Man bør derfor så vidt muligt undgå at spise det.

Et andet eksempel er chokolade- og nøddecreme. De er kendetegnet ved deres indhold af industrielle olier og raffineret sukker. De producerer fødevarer, som smager godt, men de er ikke særlig sunde. Man kan dog finde dem i de fleste køkkener, og børn har ret ofte adgang til dem, hvilket er noget, vi alle bør være opmærksomme på.

Hvid chokolade på træbord

Du kan inkludere sund chokolade i din kost

Chokolade er en fødevare, som er en del af en varieret og sund kost. Ikke al chokolade er dog sundt, og det har ikke altid de samme ernæringsmæssige egenskaber. Det er dog vigtigt at vælge dem, som indeholder en stor procentdel kakao og lave niveauer af sukker.

Husk, at kunstige sødemidler ikke er sunde alternativer til kulhydrater med høj glykæmisk værdi. Disse substanser forårsager som regel en række ændringer i tarmfloraen, som kan påvirke ens forbrænding.

Hav også i baghovedet, at ikke alle chokoladeprodukter indeholder kakaoDette sidstnævnte substans er trods alt det, som indeholder alle antioxidanterne, hvilket er det, der giver de sunde fordele.

Når man har valgt en god type chokolade, kan man introducere det i sin kost i moderate mængder. Det er godt som mellemmåltider, eftersom det kombineres godt med bestemte typer af frugt og mejeriprodukter. Det er også glimrende til at lave desserter, selvom vi må understrege behovet for ingredienser af god kvalitet.

Uanset hvad er det vigtigt ikke at ty til store mængder af mel og sukker.

  • Stanhope KL., Sugar consumptioni, metabolic disease and obesity: the state of the controversy. Crit Rev Clin Lab Sci, 2016. 53: 52-67.
  • Loffredo L., Perri L., Nocella C., Violi F., Antioxidant and antiplatelet activity by polyphenol rich nutrients: focus on extra virgin olive oil and cocoa. Br J Clin Pharmacol, 2017. 83 (1): 96-102.