Forholdet mellem skoletasker og rygsmerter

9. marts 2020
Selvom der er et forhold mellem skoletasker og rygsmerter, så er løsningen ikke at undgå skoletasker - løsningen er at bruge dem korrekt. Det er også vigtigt, at børn dyrker motion og sport, så de får stærke muskler og knogler.

I dag er der mange, som mener, at skoletasker og rygsmerter er tæt forbundet. Dette er sandt, men det er en realitet, som har forskellige nuancer.

For det første er problemet ikke selve rygsækken, men måden, vi bruger den på. Der er ingen tvivl om, at når børn bærer en masse vægt forkert, så påvirker det deres muskler og knogler. Selvom skoletasker og rygsmerter er realiteter, der ofte er forbundet, så er det faktorer som vægt og fordeling af vægten, der fejler.

Man skal også huske på, at rygsække er produkter, som mange børn og voksne bruger hver dag. Denne kontinuerlige brug kræver nødvendige foranstaltninger for at beskytte kroppen. I denne artikel udforsker vi forholdet mellem skoletasker og rygsmerter.

Skoletasker og rygsmerter

Skolebørn med farverige skoletasker

Flere forskellige undersøgelser omhandler forholdet mellem skoletasker og rygsmerter. Stort set alle undersøgelser er enige om, at omtrent halvdelen af børn under 15 år har oplevet ubehag, som er forbundet med brugen af deres skoletaske. 

Der er også enighed om, at det ikke er sundt for et barn at bære en vægt, som er tungere end 10-15% af deres kropsvægt. Faktisk forbød det østrigske Forbund for Uddannelse, Videnskab og Forskning børn mod at bære rygsække, der overskred 10% af deres kropsvægt. I Tyskland er der en lignende lov.

I de seneste år har flere undersøgelser etableret et forhold mellem skoletasker og rygsmerter samt nakke- og skulderskader mv. Problemet er blevet vigtigt på grund af udbredelsen af disse problemer hos børn, som var meget usædvanlige tilbage i tiden.

Nogle eksperter har imidlertid advaret om, at problemets stigning ikke kun skyldes brugen af rygsække. Andre faktorer spiller også en rolle. Den mest fremtrædende er børns stillesiddende livsstil, som svækker deres muskel-skelet-system.

Vi anbefaler: Når børn begynder i skole: 7 fejl forældre begår

Ting, man skal overveje

Der er et forhold mellem skoletasker og rygsmerter, som illustreres af pige, der sidder med skoletaske

En undersøgelse, der blev udført i Holland, fandt et omvendt forhold mellem udførelsen af sport og rygsmerter hos børn. Med andre ord: Jo flere timer, børn bruger på at dyrke sport og motion, jo færre rygsmerter har de. 

En anden undersøgelse, som også blev udført i Holland, indikerede et meget interessant faktum: Hos mange børn med rygsmerter blev der også fundet tegn på psykosomatiske problemer. Følelsesmæssige, familiemæssige eller individuelle faktorer har en tendens til at være forbundet med børn, der oftere lider af rygsmerter.

For meget vægt i skoletaskerne samt forkerte anvendelse kan føre til forskellige problemer. Nogle af disse problemer er:

  • Muskelspænding i lænden. Dette opstår, fordi barnet læner sin krop fremad, når rygsækken er for tung.
  • Fejljustering i rygsøjlen. Dette opstår af årsager som den, der er nævnt ovenfor.
  • Øget lordose (krumning af rygrad). Når et barn bærer sin rygsæk på én skulder, øges risikoen for lordose.

Læs også: 3 anbefalede aktiviteter mod rygsmerter

Anbefalinger

Den første anbefaling er, at man overvejer at få sit barn til at dyrke mere sport og motion. Fysisk inaktivitet er ikke godt for nogen – og slet ikke for børn, da de stadig er i gang med at udvikle sig. Ydermere bør du træffe nogle forebyggende foranstaltninger angående skoletasker:

  • Køb en rygsæk med passende mål. Rygsækken må ikke være under taljen, og bredden må ikke overskride skulderbredden.
  • Sørg for, at der er passende stropper. De skal være polstrede og skal justeres for at sikre, at rygsækken forbliver fastgjort til ryggen. Eksperter anbefaler rygsække med greb, så de kan løftes op fra gulvet.
  • Overvej flere rum. Når den indvendige del af rygsækken er inddelt i rum, bevæger indholdet sig mindre rundt, hvilket giver stabilitet.
  • Undgå at fylde rygsækken for meget. Børn skal helt undgå at fylde deres rygsæk med for mange ting og sager. Dette er den mest skadelige faktor.
  • Fordel og transportér tingene ordentligt. De tungeste ting skal være tættere på kroppen. Børn skal bære deres rygsække på begge skuldre.

Calvo-Muñoz, I., & Gómez-Conesa, A. (2012). Asociación entre las mochilas escolares y el dolor de espalda. Revisión sistemática. Fisioterapia, 34(1), 31-38.