Gastritis og mavesår: Tilladte og forbudte fødevarer

Vi vil fortælle dig, hvilke fødevarer der kan indtages i tilfælde af gastritis, og hvilke der bør fjernes fra kosten for at forhindre, at det forværres.
Gastritis og mavesår: Tilladte og forbudte fødevarer

Sidste ændring: 08 juni, 2022

Gastritis og mavesår er to sundhedsproblemer, der påvirker fordøjelseskanalen og kan påvirke trivslen alvorligt. Selv om det nogle gange er nødvendigt at ty til medicin, er det også muligt at tilpasse kosten for at reducere symptomerne og leve med patologien. Det er vigtigt at vide, hvilke fødevarer der kan indgå i kosten, og hvilke der er forbudt.

Før vi begynder, skal det bemærkes, at mange fordøjelsesforstyrrelser skyldes dårlige vaner, der opretholdes over tid. For eksempel kan alkoholforbrug eller rygning i høj grad øge risikoen for gastritis. Også fedme.

Fødevarer tilladt ved gastritis og mavesår

Ved behandling af gastritis og mavesår bør du ty til en kost baseret på friske produkter med et kontrolleret fedtindtag. Du skal sikre indtagelsen af næringsstoffer med antiinflammatorisk potentiale for at sikre, at vævene genoprettes gradvist, hvilket reducerer symptomerne.

Det vil være vigtigt at inkludere følgende fødevarer:

  • Frugt: Æbler, pærer og bananer anbefales. De indeholder præbiotiske fibre, et stof, som har vist sig at forbedre mikrobiotaens sundhed og have en positiv indvirkning på fordøjelsen. Hvis man opnår en god diversitet af mikroorganismer på tarmniveau, vil man forhindre udviklingen af mange patologier.
  • Grøntsager: Squash, aubergine, spinat og gulerødder bør indgå i din kost. Det anbefales at indtage dem tilberedt, især i perioder med øget smerte, da det vil gøre fordøjelsen lettere.
  • Kød: Kylling og kalkun er de mest velegnede, da de indeholder lidt fedt. Dette fremskynder tømningen af mavesækken. Fisk og skaldyr kan også anbefales. Proteiner vil være afgørende for at hjælpe med at reparere det beskadigede væv, ifølge en undersøgelse offentliggjort i Journal of the American Medical Directors Association.
  • Mejeriprodukter: Ikke alle tolererer dem lige godt, men de bedste i disse tilfælde er den fermenterede type. De indeholder probiotika, der kan hjælpe med at opretholde en kontrolleret tilstand af inflammation i kroppen. Vær forsigtig med de fede mejeriprodukter i perioder med smerter.
En kvinde drikker mælk

Mange mennesker med mavesår siger, at et glas mælk beroliger deres symptomer.

C-vitamins rolle

Det er vigtigt at huske på, at C-vitamin er et vigtigt næringsstof i behandlingen af disse fordøjelsesproblemer på grund af dets evne til at stimulere kollagensyntesen. Vi taler om det protein, der er mest af i kroppen, som er en del af alle væv. Men de fleste fødevarer, der indeholder dette element, har et irritationspotentiale eller er meget sure.

På grund af dette kan det være en god strategi at ty til tilskud. Dette vil hjælpe mavesårene til at hele og situationen i kroppen til at normalisere sig.

Forbudte fødevarer ved gastritis og mavesår

Nogle fødevarer og drikkevarer bør helt undgås for at mindske symptomerne på gastritis og mavesår. Alle de nedenstående anbefales ikke i forbindelse med næsten alle ernæringsmæssige retningslinjer, da de ikke giver nogen kvalitetsnæringsstoffer.

  • Alkohol: Dette stof er giftigt, uanset den indtagne dosis. Det er inflammatorisk og øger forekomsten af mange kroniske og komplekse patologier. Dette fremgår af forskning offentliggjort i tidsskriftet Drug Metabolism Reviews.
  • Krydret mad: Selv om krydderier er gavnlige for sundheden på grund af deres evne til at aktivere stofskiftet, har de et irritationspotentiale. Hvis der er skader på fordøjelseskanalens slimhinder, bør de undgås for at kontrollere symptomerne.
  • Saucer: Disse er normalt meget fede, hvilket forsinker mavetømningen. De kan også indeholde kunstige tilsætningsstoffer, elementer, der kan skade mangfoldigheden og tætheden af tarmmikrobiotaen.
  • Ultraforarbejdede fødevarer: Alle fødevarer med et højt indhold af transfedtsyrer bør udelukkes. Disse elementer øger den indre inflammation og oxidation, hvilket fører til DNA-skader.
Frisk chili anbefales ikke til personer med grastritis og mavesår

Stærke krydderier irriterer maveslimhinden. Dette kan øge syreproduktionen og forværre symptomerne.

Du er måske også interesseret i: Ni fødevarer der kan lette gastritis

Forbedr din kost for at kontrollere gastritis og mavesår

En række fødevarer kan gøre håndteringen af gastritis og mavesår lettere. Andre vil imidlertid medføre, at symptomerne bliver mere intense, og skaderne forværres. Derfor er det vigtigt at optimere kosten for at øge forbruget af anbefalede produkter.

På denne måde kan behovet for at inkludere medicin i rutinerne undgås, hvilket på mellemlang sigt gavner organismens funktion.

Som det sidste skal man huske på, at det ikke kun er kosten, der har betydning, når det drejer sig om at forbedre livet med fordøjelses- eller tarmpatologier. Det vil også være nødvendigt at fremme en række sunde vaner i det hele taget.

Det er vigtigt, at du dyrker fysisk motion på regelmæssig basis. Dette forhindrer dig i at tage på i vægt, da dette kan ændre de inflammatoriske niveauer i kroppen og prædisponere kroppen for fremkomsten af patologier.

Det kan interessere dig ...
Myter og sandheder om mad til gastritis
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Myter og sandheder om mad til gastritis

Mad til gastritis er et emne fyldt med myter og sandheder. Se, hvad videnskaben har at sige om dette emne her i artiklen.



  • Holscher H. D. (2017). Dietary fiber and prebiotics and the gastrointestinal microbiota. Gut microbes8(2), 172–184. https://doi.org/10.1080/19490976.2017.1290756
  • Bauer, J., Biolo, G., Cederholm, T., Cesari, M., Cruz-Jentoft, A. J., Morley, J. E., Phillips, S., Sieber, C., Stehle, P., Teta, D., Visvanathan, R., Volpi, E., & Boirie, Y. (2013). Evidence-based recommendations for optimal dietary protein intake in older people: a position paper from the PROT-AGE Study Group. Journal of the American Medical Directors Association14(8), 542–559. https://doi.org/10.1016/j.jamda.2013.05.021
  • Le Daré, B., Lagente, V., & Gicquel, T. (2019). Ethanol and its metabolites: update on toxicity, benefits, and focus on immunomodulatory effects. Drug metabolism reviews51(4), 545–561. https://doi.org/10.1080/03602532.2019.1679169