At holde sig hydreret: Nøglen til at leve længere?

Det er vigtigt at holde sig hydreret for at bevare sundheden. En ny undersøgelse forbinder det med lang levetid og sygdomsforebyggelse.
At holde sig hydreret: Nøglen til at leve længere?
Leonardo Biolatto

Bedømt og godkendt af læge Leonardo Biolatto.

Sidste ændring: 25 januar, 2023

Når det drejer sig om sundhed, er en af de vigtigste anbefalinger at holde sig hydreret. Kroppen består af ca. 60 % vand og har brug for optimal hydrering for at kunne udføre de fleste af sine funktioner korrekt. Faktisk er dette forbundet med en bedre livskvalitet og en længere levetid.

Dette blev fastslået af en nylig undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet eBioMedicine, som rapporterede, at hvis man drikker nok vand, reducerer det risikoen for kroniske sygdomme, for tidlig aldring og tidlig død. Med deltagelse af 11.255 personer bekræftede denne forskning på ny vigtigheden af at holde sig hydreret.

“Optimal hydrering kan bremse aldringsprocessen hos mennesker”

Det er den hypotese, som forskning udført af National Institutes of Health (NIH), offentliggjort den 2. januar 2023 i eBioMedicine, af The Lancet, forsøgte at bevise. Forfatterne analyserede sundhedsdata fra 11.255 voksne, som blev fulgt i en periode på 30 år.

Disse eksperter foreslår især, at fordelene ved hydrering med hensyn til sundhed og levetid hænger sammen med vandets rolle i kontrollen af serumnatriumniveauet. Natrium stiger i kroppen, når væskeindtaget falder.

Forskerne har observeret, at når natriumkoncentrationen ligger over det normale niveau, øger det sandsynligheden for at udvikle kroniske sygdomme og tegn på for tidlig aldring. Desuden blev det også forbundet med risikoen for at dø i en tidligere alder.

Du er måske interesseret i: Årsager til at være træt hele tiden

Dataene fra undersøgelsen

Hos en sund voksen ligger det normale natriumniveau i serumet mellem 135 og 145 milliækvivalenter pr. liter (mEq/L) eller millimol pr. liter (mmol/L). I undersøgelsen lå de fleste deltagere inden for dette interval.

Alligevel observerede forskerne, at de med serumnatriumniveauer på over 144 mmol/L havde 21 % større risiko for at dø yngre og 50 % større chance for at blive for tidligt ældre sammenlignet med dem med niveauer mellem 137 og 142 mEq/L.

Desuden havde de med serumnatriumniveauer på over 142 mEq/L en risiko på 10 % til 15 % for at være biologisk ældre end deres kronologiske alder. I den forbindelse blev der taget hensyn til flere markører, såsom metabolisk og kardiovaskulær sundhed, lungefunktion og inflammation.

Det blev således også rapporteret, at voksne med serumnatriumniveauer over 142 mEq/L havde op til 64 % højere risiko for at udvikle kroniske sygdomme som f.eks:

Med hensyn til disse resultater udtalte Natalia Dmitrieva, forfatter af undersøgelsen og forsker ved Laboratory of Cardiovascular Regenerative Medicine ved National Heart, Lung, and Blood University (NHLBI), som er en del af NIH, følgende i en pressemeddelelse:

“Resultaterne tyder på, at tilstrækkelig hydrering kan forsinke aldring og forlænge et sygdomsfrit liv. Personer, hvis serumnatrium er 142 mEq/L eller mere, vil have gavn af en evaluering af deres væskeindtag.”

-Natalia Dmitrieva-

Salt former hjerte ved siden af blodtryksmåler

Forskningens begrænsninger

Det er rigtigt, at det er vigtigt at holde sig hydreret for at passe på sit helbred og sikre optimal funktion af kroppens vigtigste systemer. Og selv om dette er blevet bevist af tidligere undersøgelser, beviser resultaterne af denne nyere forskning ikke en kausal effekt.

Med andre ord viser undersøgelsen som sådan ikke, at optimal hydrering forhindrer udviklingen af kroniske sygdomme eller øger levetiden. Dette er fortsat blot en hypotese.

Faktisk er en af de vigtigste begrænsninger, at der ikke var kontrol med, hvilke væsker deltagerne drak, eller hvad deres hydreringsstatus var på tidspunkter uden for serumnatriummålingerne.

Forskerne fastslog, at der er behov for yderligere interventionsundersøgelser for at bekræfte forbindelsen mellem hydrering og aldring.

Disse resultater bør derfor ikke tages let på, og man bør være forsigtig med hensyn til vandindtag og hydrering. Man bør huske på, at overdreven væskeindtagelse også har negative konsekvenser, såsom udvikling af hyponatriæmi.

At holde sig hydreret er nøglen til velvære

Forholdet mellem optimal hydreringsstatus og kontrol af serumnatriumniveauet kræver yderligere undersøgelser. Det er dog stadig en kendsgerning, at indtagelse af vand og sunde drikkevarer spiller en rolle for en række sundhedsmarkører.

Som det fremgår af Centers for Disease Control and Prevention (CDC), spiller vand en rolle i en række funktioner:

  • Smøring af leddene.
  • Regulering af kropstemperaturen.
  • Beskyttelse af rygmarven og andre følsomme væv.
  • Udskillelse af affaldsstoffer gennem vandladning, sved og afføring.

Det er også afgørende for hjerte-kar-sundhed, hormonbalance, vitamin- og mineraltransport og andre relevante kropslige processer. Dehydrering øger risikoen for kroniske sygdomme og er forbundet med komplikationer af allerede eksisterende sygdomme.

Hvor meget vand skal du drikke om dagen?

Der er stadig debat om den optimale mængde vand, som en person bør drikke. I lang tid blev det fastslået, at det var tilstrækkeligt at drikke 8 glas vand om dagen, hver dag, for at sikre hydrering af kroppen. Denne målestok har dog ændret sig i årenes løb.

I denne henseende foreslår organisationer som National Academy of Medicine et indtag på ca. 2,7 liter væske for kvinder og 3,7 liter for mænd. Denne anbefaling tager højde for indtagelse af vand samt væske fra grøntsager, frugt, supper, te og andre sunde drikkevarer.

Det er dog nødvendigt at overveje, at den tilstrækkelige mængde væske ikke er den samme for alle. Det kan variere alt efter alder, køn, graviditet eller amning, kropssammensætning, niveau af fysisk aktivitet og livsstil. Selv klimaet eller temperaturen i omgivelserne skal tages i betragtning.

Kvinde træner udenfor og husker at holde sig hydreret

Det daglige vandbehov ændrer sig også, når vores aktivitet ændrer sig. F.eks. når vi dyrker sport.

At holde sig hydreret forbedrer livskvaliteten

På nuværende tidspunkt tyder flere hypoteser på, at det at holde sig hydreret kan have en indvirkning på forebyggelse af for tidlig aldring, mindsket dødelighed samt forebyggelse af kroniske sygdomme.

Den seneste undersøgelse tyder på, at dette skyldes, at det kan hjælpe med at regulere natriumniveauet i serum, hvor høje niveauer er forbundet med et svækket helbred.

Selv om der er behov for flere beviser for at bekræfte denne sammenhæng, står det klart, at det daglige væskeindtag er afgørende for den generelle sundhed. Nogle symptomer, såsom en konstant følelse af tørst, træthed, for gul urin med stærk lugt og tørre, sprukne læber, kan advare os om en dehydreringstilstand.

Hvis dette er tilfældet, er det tilrådeligt at øge væskeindtaget, men uden at overskride den anbefalede mængde. I den anden yderlighed forårsager overhydrering et alvorligt fald i koncentrationen af natrium i blodet, hvilket også er potentielt farligt.

Det kan interessere dig ...
Dehydrering under træning: Hvad er konsekvenserne?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Dehydrering under træning: Hvad er konsekvenserne?

Al fysisk aktivitet bør ledsages af en flaske vand. Dehydrering under træning kan forårsage alvorlige problemer. Læs mere om det her.



  • Brinkman JE, Dorius B, Sharma S. Physiology, Body Fluids. [Updated 2022 May 8]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482447/
  • Manz F, Wentz A. The importance of good hydration for the prevention of chronic diseases. Nutr Rev. 2005 Jun;63(6 Pt 2):S2-5. doi: 10.1111/j.1753-4887.2005.tb00150.x. PMID: 16028566.
  • Nakamura Y, Watanabe H, Tanaka A, Yasui M, Nishihira J, Murayama N. Effect of Increased Daily Water Intake and Hydration on Health in Japanese Adults. Nutrients. 2020 Apr 23;12(4):1191. doi: 10.3390/nu12041191. PMID: 32340375; PMCID: PMC7231288.
  • Popkin BM, D’Anci KE, Rosenberg IH. Water, hydration, and health. Nutr Rev. 2010 Aug;68(8):439-58. doi: 10.1111/j.1753-4887.2010.00304.x. PMID: 20646222; PMCID: PMC2908954.
  • Stookey, J. D., & Kavouras, S. A. (2020). Water Researchers Do Not Have a Strategic Plan for Gathering Evidence to Inform Water Intake Recommendations to Prevent Chronic Disease. In Nutrients (Vol. 12, Issue 11, p. 3359). MDPI AG. https://doi.org/10.3390/nu12113359
  • The National Academy of Sciences. Dietary References Intakes for Water, Potassium, Sodium, Chloride, and Sulfate. Available in https://www.nationalacademies.org/news/2004/02/report-sets-dietary-intake-levels-for-water-salt-and-potassium-to-maintain-health-and-reduce-chronic-disease-risk
  • Zhou HL, Wei MH, Cui Y, Di DS, Song WJ, Zhang RY, Liu JA, Wang Q. Association Between Water Intake and Mortality Risk-Evidence From a National Prospective Study. Front Nutr. 2022 Apr 12;9:822119. doi: 10.3389/fnut.2022.822119. PMID: 35495952; PMCID: PMC9039539.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.