Hvorfor er glutenfrie diæter skadelige?

2. august 2019
En glutenfri diæt kan forårsage mineral- og vitaminmangel. Lær om andre relaterede problemer her.

Følger du en glutenfri kost uden en anbefaling fra din læge, bare fordi du har hørt, det er den nye trend? Du bør vide, at hvis du ikke har en glutenintolerance, kan denne type diæt alvorligt påvirke dit helbred. Hvorfor er glutenfrie diæter skadelige? Læs denne artikel og find ud af det.

Denne kost er blevet populær, fordi ved at eliminere bestemte typer kulhydrater tror folk, at de vil tabe sig. Hvis det er dit mål, skal du dog vælge en anden type diæt eller tale med en ernæringsekspert.

Hvis du tror, at du måske har en glutenintolerance, skal du kontakte din læge for at bekræfte dette. Ellers kan du opleve følgende problemer forbundet med glutenfri diæt.

Vitamin og mineral mangler: Glutenfri kost

Glutenfri diæt kan forårsage mineral- og vitaminmangel, fordi tarmene har problemer med at optage næringsstoffer. Dette er et almindeligt problem, når du holder op med at spise mad med gluten i. Så det er almindeligt for læger at foreslå et supplement til at dække disse mangler i din kost.

Skål med vitaminpiller

Men når du følger denne type diæt uden tilsyn, er det almindeligt at ignorere dette krav. De mest almindelige ernæringsmæssige mangler er jern og vitamin B.

Hvis manglen er alvorlig, kan du have problemer med at udføre dine normale aktiviteter. Løsningen er at spise fødevarer, der er fyldt med de forskellige næringsstoffer, som du ellers ikke ville få på en glutenfri diæt.

Anbefalet læsning: Sådan laver du glutenfri, laktosefri knækbrød

Mave og tarmkanalsproblemer gør glutenfrie diæter skadelige

Noget andet, der gør glutenfrie diæter skadelige, er, at du vil blive meget forstoppet. Dette skyldes, at mad med gluten også normalt er rigt på fiberindhold.

Husk, at fiber hjælper med at tømme din tarm. Hvis du allerede har problemer med forstoppelse, så undgå denne slags diæt, medmindre det er nødvendigt.

Hvis du ikke kan undgå det, så husk at tilføje andre fiberrige fødevarer til diæten.

  • Nødder
  • Frø
  • Havre
  • Quinoa
  • Majs

Ud over at opleve irritende forstoppelsessymptomer, begynder du at tage på. Dette skyldes akkumulering af toksiner i tarmene. Den gode nyhed er, at når du begynder at indtage fiber igen, vil du tabe det, du har taget på.

Du kan indtage høje niveauer af Arsen

Folk, der følger en glutenfri kost, bruger ofte ris som erstatning. Dette skyldes, at det er meget billigt, let at tilberede og meget alsidigt. Problemer er, at ris kan indeholde små mængder af Arsen, som kan forårsage hjerteproblemer, når de akkumuleres.

For meget ris gør glutenfrie diæter skadelige

Når du har en glutenintolerance, vil din læge normalt give dig anbefalinger om, hvilke fødevarer du skal spise og i hvilken mængde. Hvis du følger denne diæt og ikke har en intolerance, vil du sandsynligvis overskride disse mængder. Hvis du ikke har andet valg, skal du huske at inkludere en række fuldkorn i din kost.

Ris bør kun være en del af din kost, og ikke størstedelen af din kost.

Din pengepung vil ikke være glad

Glutenfri kostvaner kræver en stor investering. Selvom der er mange glutenfrie produkter, koster størstedelen af disse produkter meget mere end de normale versioner.

Det er, fordi denne form for mad kræver mere forskning og investering. Husk, at disse produkter er en del af en medicinsk behandling, så de vil ikke være billige.

Skål med frø

Den bedste mulighed, hvis du vil tabe dig uden at skade din pengepung, er at spise naturlige produkter. Det vil sige, organisere din ugentlige menu, ved at tænke på fødevarer, der er nemme at købe og som er i sæson. Og du kan få disse produkter på dit lokale marked.

Læs også denne artikel: Lær at lave æltefrit brød uden gluten

Du vil spise en stor mængde forarbejdede fødevarer, hvilket gør glutenfrie diæter skadelige

Glutenfri kostvaner er normalt baseret på fødevarer, der måtte gå i gennem flere processor for at eliminere gluten. Dette resulterer i flere faktorer:

  • Du vil spise mange tilsætningsstoffer. Fordi maden behandles så meget, at det mister noget af dens evne til at forblive frisk. For at holde dem i en frisk tilstand er firmaer nødt til at tilsætte tilsætningsstoffer.
  • Du vil tilføje for meget fedt til din kost. Da forarbejdede fødevarer mister nogle af deres egenskaber, har de brug for tilsatte fedtstoffer for at genoprette deres blødhed og friskhed. På grund af det, er glutenfrie diæter skadelige i forhold til hjerteproblemer, fedtlever og diabetes blandt andre problemer.

Følger du en glutenfri diæt uden at have talt med din læge først? Gør ikke det mere. Som du kan se, er der mange risici forbundet med det.

  • Vazquez-Roque, M., & Oxentenko, A. S. (2015). Nonceliac Gluten Sensitivity. Mayo Clinic Proceedings. https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2015.07.009
  • Bel’mer, S. V, Mitina, E. V, Karpina, L. M., & Smetanina, N. S. (2014). [Iron deficiency anemia and anemia in chronic celiac disease in children]. Eksperimental’naia i Klinicheskaia Gastroenterologiia = Experimental & Clinical Gastroenterology.
  • Welstead, L. (2015). The Gluten-Free Diet in the 3rd Millennium: Rules, Risks and Opportunities. Diseases. https://doi.org/10.3390/diseases3030136