Du bør ikke tænke på problemer, der ikke har fundet sted

30. september 2019
Mange mennesker har en tendens til at bekymre sig over problemer, selvom de ikke ved, om de nogensinde vil ske. Men vi kan alle tage sunde skridt for at stoppe denne dårlige vane.

Er du fortrolig med begrebet “rumsterende tanker?” Det dækker over at tænke på problemer, der gør dig bekymret, nervøs og meget stresset, når du står over for vanskeligheder, der endnu ikke er opstået.

Det fører ikke til noget godt at overtænke og spekulere på fremtiden. Faktisk får rumsterende tanker os til at forestille os problemer, før vi overhovedet ved, om de bliver til noget.

Selvom mange af os har en tendens til at gøre dette, er det ikke godt for dit helbred. Derfor vil vi i dag fortælle dig, hvorfor du ikke bør tænke på problemer, der endnu ikke har fundet sted.

Nedenfor skal vi se, hvordan du i praksis kan undgå rumsterende tanker.

Læs også: Sådan skader negative tanker og følelser din krop

Camilla kunne ikke lade være med konstant at tænke på problemer

Trist kvinde kan ikke lade være med at tænke på problemer

Camilla var en 25-årig kvinde. Det var umuligt for hende at undgå at tænke på problemer. Uanset hvad der skete, havde Camilla altid rumsterende tanker i hovedet og forsøgte at foregribe ting, der kunne ske, før hun vidste, om de ville ske.

I forrige uge sendte hun for eksempel en besked til en ven, der så beskeden, men ikke svarede på den. Flere ideer begyndte at løbe gennem Camillas hoved.

Måske er hun sur. Var det noget, jeg sagde? Er der sket noget med hende?

Camilla tog forskud på, hvad der faktisk kunne være sket. Desuden gjorde hun antagelser, der måske ikke var sande, og det kunne endda påvirke hendes forhold til sin ven.

I stedet for sunde tanker – som f.eks. at hendes ven måske bare var optaget – begyndte hun at bekymre sig om de værste ting. Så analyserede hun dem igen og igen og blev mere og mere bekymret.

Denne proces kaldes rumsterende tanker.

Er der nogen, der ikke har oplevet dette?

Sådan slipper du af med rumsterende tanker

Kvinde i vindue foran efterårstræer

Hvis det, ligesom for Carmen, kræver en stor indsat af dig ikke at tænke på problemer, er det vigtigt, at du begynder at få en række vaner, der kan hjælpe dig meget med at undgå rumsterende tanker.

Lad os tale om nogle af dem:

  • Husk, at ikke alt er negativt. Hvorfor antager vi altid det værste? Vi er nødt til at erstatte negative tanker med positive. Vi tager jo trods alt sommetider meget fejl i vores antagelser.
  • Opbyg dit selvværd. Det er muligt, at du bekymrer dig over problemer, der endnu ikke er aktuelle, fordi du har et meget lavt selvværd, og du har brug for at forbedre det. Måske er du bange for at blive forladt? Afvist? Hvis ja, skal du tage sunde skridt for at forbedre dit selvværd.
  • Det er altid bedre at spørge. I stedet for at tillade en masse rumsterende tanker at køre rundt i hovedet på dig uden ende, er det bedre at handle. Slip af med din tvivl ved at spørge den anden person om det, du tror, faktisk er sandt.

Som du kan se, er det muligt at undgå rumsterende tanker og lade være med tænke på problemer, der endnu ikke har fundet sted.

Du skal dog altid handle og ikke tillade, at disse negative tanker fortsætter med at rumstere i dit hoved. Konsekvenserne af at gøre dette er nemlig meget ubehagelige.

Læs også: 5 skridt til at identificere og overvinde lavt selvværd

Fordelene ved at undgå rumsterende tanker

Nu hvor du ved lidt mere om rumsterende tanker og hvordan man stopper dem, er det vigtigt, at du kender de fordele, du vil få, hvis du sætter alt ovenfor i praksis:

  • Farvel, angst! Angst får os til at blive stresset uden grund og at føle os dårligt tilpas over en situation, som vi udelukkende skaber i vores sind.
  • Dine forhold vil blive bedre. Hvis du ikke forestiller dig det værste eller antager det værste, vil du ikke blive usikker eller vred, så dine relationer vil ikke lide skade.
  • Du vil forbedre dit selvværd. Du vil føle dig meget mere sikker på dig selv, og du vil ikke være så fokuseret på, om andre måske bliver vrede (for eksempel).

Det vil være en stor lettelse for dig ikke længere at tænke på problemer, der endnu ikke har fundet sted. Du vil føle dig meget mere sikker og rolig. Plus, der vil ikke længere være en konstant storm i dit sind, men snarere modsat: Fred og velvære.

Der er nogle øvelser, såsom “tankestop” -teknikken, som kan være meget nyttige, hvis alt dette vækker genklang hos dig. Selv om det kan virke dumt, anbefaler vi, at du prøver det. Det er en øvelse, som mange psykologer beder deres klienter om at udføre.

På samme måde kan bekæmpelse af rumsterende tanker også hjælpe dig med at træne eller være ærlig overfor andre, for at åbne og fortælle dem, hvad der sker i dit hoved. Igen vil den rygsæk lastet med bekymringer, som du bærer på ryggen, blive lettet bare en smule. Dette vil gøre en stor forskel.

Feiner, L. (2014, February 14). 8 Tips to Help Stop Ruminating. Retrieved from https://psychcentral.com/blog/8-tips-to-help-stop-ruminating/

Legg, T. (2017). How to Stop Ruminating: 10 Tips to Stop Repetitive Thoughts. Retrieved from https://www.healthline.com/health/how-to-stop-ruminating