Invertsukker: Hvad er det, og hvordan bruges det?

Har du nogensinde lavet invertsukker derhjemme? I denne artikel forklarer vi, hvordan man gør det, og hvordan denne gængse ingrediens anvendes.
Invertsukker: Hvad er det, og hvordan bruges det?

Sidste ændring: 09 februar, 2021

Et af de mange sødemidler, man kan finde i industrielle produkter, er invertsukker. Det skiller sig ud for sine sødende egenskaber. Af den grund vil vi fortælle dig, hvad dette produkt er, og hvordan man får mest muligt ud af det.

Det er ikke sundt at indtage for meget invertsukker. Man bør dermed indtage det sporadisk, eftersom det forårsager skadelige stigninger i insulin. Det er okay at inkludere produkter, som indeholder det, i kosten indimellem. Man bør dog undgå at indtage det regelmæssigt.

Sådan kan man lave invertsukker

For at lave invertsukker skal man udsætte almindelig sukker for en kemisk reaktion, der kaldes hydrolyse. Denne proces nedbryder sukrose for at danne en blanding af glukose og fruktose.

Denne mekanisme kan opstå spontant – for eksempel når man laver marmelade. Hvis man tilføjer citron til frugt og sukker, forårsager det denne nedbrydning, som producerer dette produkt. Det er endda muligt at finde det i naturen – for eksempel i ahornsirup.

Man kan også lave invertsukker derhjemme. Til dette skal man omdanne substanser til gas, som er gængse i bagning. Disse substanser er produceret af natron og vinsyre.

Man bliver nødt til at blande natron med almindeligt sukker ved at opvarme blandingen i vand, til det koger. Derefter blander man vinsyre i og lader det køle af for at få invertsukker.

Kage med is indeholder invertsukker

Fødevareindustrien bruger invertsukker til at forbedre teksturer og smage.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Drikkevarer med frugtsmag; alt du bør vide

Anvendelse i produkter

Invertsukker bliver brugt i industrielle produkter for at forbedre deres smag. Dette substans giver også mulighed for at variere andre organoleptiske karaktertræk såsom teksturen. Eftersom det spiller en rolle i fermenteringsprocessen, er det gængs at inkludere det i bagværk sammen med hævemidler.

På den anden side bliver invertsukker ofte tilsat til produkter, så de ikke tørrer ud eller bliver fordærvet for hurtigt. Det hjælper dermed med at forlænge holdbarheden.

Det opfylder en vigtig funktion i is. Denne ingrediens er i stand til at forebygge dannelsen af store iskrystaller, hvilket forbedrer teksturen i is og faciliterer formningen.

Denne artikel vil måske interessere dig: Helbredsimplikationerne ved en glutenfri diæt

Man bør ikke indtage det regelmæssigt

På trods af dets evne til at forbedre smagen af fødevarer må man ikke glemme, at invertsukker også er en simpel kulhydrat. Ifølge forskning udgivet i Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences er et regelmæssigt indtag af disse makronæringsstoffer forbundet med en øget risiko for stofskiftesygdomme.

Indtag af fødevarer rige på fruktose kan derudover udløse leversygdomme. Der er videnskabelige beviser på, at indtag af dette substans øger risikoen for at udvikle fedtlever.

På den anden side kan sukker producere en afhængighed ifølge eksperterEksperter anbefaler derfor ikke at inkludere nogen af dets varianter i kosten regelmæssigt. Ja, man kan spise det en gang imellem. Man behøver ikke skære det fuldstændig ud af sin kost.

Alternativer til invertsukker

For at tilfredsstille ens søde tand er det bedst at ty til fødevarer, der indeholder en vis mængde fruktose, som også er ledsaget af andre næringsstoffer af god kvalitet.

Vi refererer til frugter, og man kan inkludere dem i sin kost på mange forskellige måder. Der anbefales mest, at man spiser dem, som de er. Man kan dog indimellem knuse dem og indtage dem i form af grød eller puré. Man kan også blande dem med andre ingredienser for at lave sundt bagværk.

På den måde reducerer man indvirkningen og stress på bugspytkirtlen forbundet med at spise almindeligt sukker. Man giver derudover kroppen fytonutrienter, som har antioxidante egenskaber. Det er også en glimrende måde at give kroppen vitaminer på, som er essentielle for ordentlig cellefunktion.

Frugt skåret i skiver

En sund måde at inkorporere sukker på i kosten er gennem fruktose i frugt.

Invertsukker, et kraftfuldt sødemiddel

Som du har set, er invertsukker en ingrediens, der fås fra almindeligt sukker. Dets anvendelsesmuligheder er begrænset til produktion af industrielle produkter.

Et af dets primære karaktertræk er dets evne til at forbedre smagen og teskturen af fødevarer. Det har dog en lav ernæringsmæssig værdi, eftersom det kun giver kulhydrater med høj glykæmisk værdi. Indtaget af disse næringsstoffer kan påvirke helbredet på mellemlang og lang sigt.

Det betyder ikke, at man slet ikke kan indtage invertsukker indimellem. Man kan faktisk lave det derhjemme og tilføje det til bagværk for at få dem til at smage bedre og forbedre deres tekstur.

Hvis man har lyst til sukker, anbefaler vi dog at prioritere indtaget af frugter, før man vælger almindeligt sukker og dets derivater.

Det kan interessere dig ...
Muscovadosukker: Alt, hvad du ikke vidste om det
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Muscovadosukker: Alt, hvad du ikke vidste om det

Ser alt sukker ens ud for dig? De fleste af dem er forskellige og har meget forskellige karaktertræk. I dag vil vi tale om muscovadosukker.



  • Stanhope KL., Sugar consumption, metabolic disease and obesity: the state of the controversy. Crit Rev Clin Lab Sci, 2016.53 (1): 52-67.
  • Casado Pérez, Iker Yeray. “Hidratos de carbono: salud y medioambiente.” (2020).
  • Horst KW., Serlie MJ., Fructose consumption, lipogenesis, and non alcoholic fatty liver disease. Nutrients, 2017.
  • DiNicolantonio JJ., O’Keefe JH., Wilson WL., Sugar addiction: is it real? A narrative review. Br J Sports Med, 2018. 52 (14): 910-913.
  • Cabezas-Zabala, Claudia Constanza, Blanca Cecilia Hernández-Torres, and Melier Vargas-Zárate. “Azúcares adicionados a los alimentos: efectos en la salud y regulación mundial. Revisión de la literatura.” Revista de la Facultad de Medicina 64.2 (2016): 319-329.
  • Esquivel-Solís, Viviana, and Georgina Gómez-Salas. “Implicaciones metabólicas del consumo exesivo de fructosa.” Acta Médica Costarricense 49.4 (2007): 198-202.