Kamillete og andre hjemmemidler til at forbedre fordøjelsen

07 januar, 2020
Du kan hjælpe med at lindre fordøjelseslidelser ved at opretholde en sund livsstil og ved at anvende nogle naturlige midler. Denne artikel vil undersøge fordelene ved kamillete samt nogle andre hjemmemidler til forbedring af dårlig fordøjelse.
 

Mavesmerter, forstoppelse og irritation i tarmen er kun nogle få af de fordøjelsesforstyrrelser, der påvirker dagligdagen. Selvom mange fordøjelsesproblemer kan virke uundgåelige, kan vi forhindre nogle ved at spise sundt og anvende nogle naturlige hjemmemidler til at forbedre fordøjelsen.

Denne artikel vil diskutere flere fordele ved forskellige naturlige typer te, der forbedrer fordøjelsen.

Fordøjelsesforstyrrelser

Fordøjelsen nedbryder mad til enkle molekyler, som kroppens væv derefter bruger for at fungere korrekt eller til at producere metabolisk energi. Alle organerne i fordøjelsessystemet spiller en vigtig rolle i fordøjelsesprocessen.

Organer i fordøjelsessystemet

Øvre organer

Fordøjelsessystemet består af en lang række forskellige organer rundt om i kroppen. Disse inkluderer:

  • Mund: Det er her, tygning og spytafsondring forekommer. Munden er der, hvor den kemiske nedbrydning af fødevarer begynder, især kulhydrater.
  • Svælg: Denne membranøse muskel er placeret i nakken og forbinder munden og næseborene med spiserøret og strubehovedet. Det muliggør passage af luft og mad gennem en ventil kaldet epiglottis eller strubelåget.
  • Spiserøret: Dette er et rør, der forbinder svælget med maven. Dets muskulære vægge trækker sig sammen og slapper af i en nedadgående retning, der giver mulighed for fordøjet mad at passere. Det er meget delikat og kan beskadiges af syrerefleks.

Nedre organer

  • Mave: Denne muskelsæk opbevarer og bearbejder indtaget mad. Celler, der udskiller syrer og enzymer, udgør maven, og deres job er at metabolisere lipider, proteiner og andre stoffer.
 
  • Tyndtarm: Tyndtarmen er cirka 6 meter lang og er placeret under maven. Den modtager sekretioner fra bugspytkirtlen og andre kirtler, der omdanner mad til enkle molekyler som aminosyrer. Duodenum, jejunum og ileum – hvor absorberingen af ​​næringsstoffer forekommer – udgør alle en del af tyndtarmen.
  • Tyktarmen: Tyktarmen måler cirka halvanden meter og inkluderer tyktarmen og endetarmen. Den ender ved anus, som er, hvor rester af fordøjet mad kasseres fra kroppen som afføring. Tyndtarmen er vigtig for absorberingen af ​​K-vitamin, fibre og vand.

Læs også: 7 fødevarer, der er dårlige for dit fordøjelsessystem

Vores spisevaner og livsstil påvirker alle disse organer. At spise ubalancerede eller dårligt tilberedte måltider, indtage medicin og/eller alkohol ofte, indtage visse former for medicin og endda stress kan medføre fordøjelsesproblemer.

Nogle af de mest almindelige fordøjelsesforstyrrelser er fordøjelsesbesvær, forstoppelse og diarré, men visse lidelser kan være alvorlige og endda kroniske.

Nedenfor finder du nogle naturlige midler, der kan hjælpe med at lindre fordøjelseslidelser uden at skulle anvende stærk medicin.

Naturlige hjemmemidler til at forbedre fordøjelsen

Du skal altid besøge en læge, hvis du lider af daglige problemer eller kendte fordøjelsesforstyrrelser. Der findes dog nogle typer urtete og andre naturlige midler til at forbedre vores generelle fordøjelse.

1. Kamillete

I mange år har kamillete været rost for sine fordøjelsesfremmende evner. Dets æteriske olier giver det fordøjelsesfremmende, karminative, antispasmodiske og beroligende egenskaber.

 

Kamille er en vidunderlig plante, der forbedrer fordøjelsen, lindrer mavesår og forhindrer syrerefleks.

Forberedelse

Denne te er enkel og hurtig at fremstille!

  • Du skal bare koge en kop vand.
  • Når vandet er kogt, tilsættes to gram kamilleblade eller blomster.
  • Lad kamilleteen trække i fem minutter.
  • Drik derefter teen.

Det er bedst at drikke kamillete efter hvert måltid for at opnå optimale resultater.

2. Kanelte er et af de gængse hjemmemidler til at forbedre fordøjelsen

Kanelte er eksempel på naturlige midler til at fremme fordøjelsen

Kanel kan ikke kun bruges til behandling af luftvejsinfektioner, men det kan også hjælpe med fordøjelseslidelser.

Dette krydderi hjælper med at bekæmpe luft i maven og andre maveproblemer samt kvalme og diarré. Imidlertid bør mennesker, der lider af mavesår, undgå kanel, fordi det stimulerer udskillelsen af ​​mavesafter.

Forberedelse

  • Kog først vand.
  • Tilsæt derefter 1 eller 2 stænger kanel til det kogende vand.
  • Lad kanelen trække i ca. 10 minutter.
  • Hvis du vil, kan du søde teen med 1 spiseskefuld honning.
  • Til sidst drik og nyd!

Læs også: 8 mulige tegn på problemer med fordøjelsen

3. Stjerneaniste

Stjerneranis eller kinesisk anis smager som normal anis og udvindes fra frugt af Illicium verumtræet. Dette træ er hjemmehørende i Kina, og stjerneanis har flere egenskaber, der er gavnlige for fordøjelsessystemet.

 

Dette krydderi indeholder anethol, en aromatisk forbindelse, der lindrer mavesmerter og kvalme, samt hævelse og luft i maven. Derudover har stjerneanis beroligende, antibiotiske, antibakterielle og antiparasitiske egenskaber. Det er således et af de anbefalede hjemmemidler til at forbedre fordøjelsen.

Forberedelse

  • Kog en liter vand.
  • Tilsæt 30 gram anis, når vandet det koger.
  • Lad køle af.

Du kan drikke en kop af denne te, når du har brug for det. Små børn og gravide bør ikke drikke dette.

4. Citronmelissete er eksempel på effektive hjemmemidler til at forbedre fordøjelsen

Melissa officinalis, der også kaldes melissa eller citronmelisse, er en plante, der har været brugt til fordøjelse siden oldtiden. Det indeholder terpener, citronellol, citral og geraniol. Disse er alle aktive ingredienser, der giver det sin citrussmag og beroligende egenskaber.

Det bruges ofte til lidelser relateret til stress og angst på grund af dets beroligende egenskaber. Derudover er det også godt til tarmkramper, colitis, halsbrand og gasrelaterede problemer.

Forberedelse

  • For at tilberede en kop citronmelissete, skal du bruge 3 spsk tørrede melissablade. Hvis du bruger friske blade, har du brug for 3 til 9 gram af dem.
  • Opvarm en kop vand.
  • Tilsæt bladene, når vandet koger.
  • Lad det trække i cirka 10 minutter.
  • Drik derefter teen, når du vil.

Afslutningsvis er det vigtigt at huske, at god fordøjelse kan påvirke dit generelle humør. Den mest effektive måde at forbedre fordøjelsen på er ved at ændre dine spisevaner og føre en aktiv livsstil.

 
  • Gomez Ugarte M, R. R. S. y P. C. L. (2015). La manzanilla y sus propiedades medicinales. Revista Boliviana de Investigación e Información En Salud, 10(23), 54–58. Retrieved from http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?pid=S2075-61942015000100008&script=sci_abstract
  • National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. El aparato digestivo y su funcionamiento. https://www.niddk.nih.gov/health-information/informacion-de-la-salud/enfermedades-digestivas/aparato-digestivo-funcionamiento#2
  • Mol Med Report. Author manuscript; available in PMC 2011 Feb 1. Published in final edited form as: Mol Med Report. 2010 Nov 1; 3(6): 895–901. Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. doi: 10.3892/mmr.2010.377