Kan man spise solsikkefrøskaller?

Fibre er gode for helbredet. Men solsikkefrøskaller indeholder en type fibre, som ikke passerer tilstrækkeligt gennem tarmen, hvilket er farligt.
Kan man spise solsikkefrøskaller?
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Saúl Sánchez Arias.

Sidste ændring: 17 oktober, 2022

Solsikkefrø er anbefalede fødevarer for sundheden, da de indeholder essentielle næringsstoffer af høj kvalitet. Indtagelse af solsikkefrøskaller bør dog undgås, da det kan være kontraproduktivt. Dette forklares nærmere nedenstående.

Bemærk venligst, at solsikkefrø indeholder en stor mængde umættede fedtsyrer. Disse er i stand til at beskytte den kardiovaskulære sundhed og dermed modulere niveauet af inflammation i kroppen. Det anbefales at indtage dem, om end med måde, da de har et meget højt kalorieindhold.

Undgå at spise solsikkefrøskaller

Det største problem med solsikkefrøskaller er, at de kan forårsage skader på fordøjelseskanalen på grund af deres skarpe karakter. Det kan forårsage snit, stikke eller ophobe sig i tarmens divertikler hos personer, der er tilbøjelige til at få det.

Ligeledes har skallerne ikke en bemærkelsesværdig næringsværdi i modsætning til frøet indeni. Solsikkefrø skiller sig ud ved deres indhold af omega-3-fedtsyrer. Disse har vist sig at være nyttige i behandlingen af visse inflammatoriske sygdomme som f.eks. leddegigt.

Desuden har solsikkefrø et betydeligt indhold af protein, hvilket er vigtigt for at sikre en god muskelsundhed, som det fremgår af en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Nutrients. Et tilstrækkeligt og regelmæssigt indtag af disse næringsstoffer forhindrer tab af muskelmasse og sarkopeni.

Fedtsyrerne i sig selv er også i stand til at forhindre katabolisme af muskelmasse, hvilket har en positiv indvirkning på sundhedstilstanden. Hos ældre personer er den regelmæssige indtagelse af disse næringsstoffer en afgørende faktor. Faktisk overvejer man undertiden at supplere dem for at undgå mangel eller underskud.

På den anden side må vi ikke glemme, at disse fødevarer leverer vigtige mikronæringsstoffer. Calcium ville være et af de mest imponerende på grund af dets koncentration, og det er nødvendigt for opretholdelse af knogletætheden. Takket være calcium mindskes risikoen for at få brud på mellemlang sigt.

Risici ved indtagelse af solsikkefrøskaller

Kvinde har mavepine

Mange fordøjelsesproblemer kan opstå ved indtagelse af en hvilken som helst mængde solsikkefrøskaller.

Indtagelse af solsikkefrøskaller kan forårsage strukturelle skader på mave-tarmkanalen. Selv hvis dette ikke sker, kan det øge risikoen for at opleve diarré eller kvalme.

Dette skyldes hovedsageligt det høje fiberindhold, som genererer en afførende virkning, når det indtages i store mængder. På den anden side har der været tilfælde af obstruktion af endetarmen som følge af en ophobning af denne form for affaldsstoffer.

Indtagelse af kostfibre er nødvendig, men i tilstrækkelige mængder. Desuden er det nødvendigt at sikre sig, at det er en type fibre, der ikke skaber tilstopning i fordøjelseskanalen.

Det er altid tilrådeligt at lægge vægt på den opløselige type, da den fermenterer og har en positiv indvirkning på tarmmikrobiotaen, som det fremgår af forskning offentliggjort i Gut Microbes.

Hvad kan de bruges til?

Solsikkefrø i lille skål

Med lidt kreativitet er det muligt at give solsikkefrø en ny anvendelse.

Som forklaret anbefales det ikke at spise solsikkefrøskaller. Det er dog muligt at finde andre anvendelsesmuligheder for dem. De kan f.eks. bruges til at fremstille olier og gødning. På den måde kan de bruges som gødning for at sikre en god diversitet i et områdes oprindelige flora.

Der findes endda industrier, der formår at omdanne disse elementer til nyttige forbrugsvarer til dyr, f.eks. hønsefodder. Der er også mulighed for at bruge skallerne som råmateriale i biomasseenergisystemer og dermed opnå en nyttig ressource.

Anvendelsen er dog endnu ikke udbredt. En stor mængde solsikkefrøskaller går til spilde, efter at frøene indeni er blevet udvundet. Selv om flere og flere industrier er i stand til at genbruge menneskeligt madspild, er det en sektor, der skal udnyttes.

Spis ikke solsikkefrøskaller

Som nævnt er det kontraproduktivt at indtage solsikkefrøskaller. Det kan endda være rigtig farligt for helbredet, hvis den pågældende person har en tendens til at danne divertikler. Derfor anbefaler vi, at du altid smider dem ud.

Hvis du har brug for at øge dit fiberindtag, er der andre langt sikrere og mere effektive løsninger, der sikrer en bedre tarmtransit. På denne måde vil der ske en forøgelse af mikrobiotabiodiversiteten og en bedre fordøjelsessundhed.

Husk under alle omstændigheder, at selv om de ikke er brugbare til menneskeføde, har solsikkefrøskaller anvendelser i industrien. Selv om dette er et område, der ikke er blevet udnyttet godt, er de et godt substrat til at skabe biomasse og endda gødning.

Det kan interessere dig ...
Solsikkefrømælk: Fordele og tilberedelse
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Solsikkefrømælk: Fordele og tilberedelse

Solsikkefrømælk er en meget anbefalelsesværdig drik på grund af alle dens fordele. Vi vil se på dem i denne artikel.



  • Gioxari A, Kaliora AC, Marantidou F, Panagiotakos DP. Intake of ω-3 polyunsaturated fatty acids in patients with rheumatoid arthritis: A systematic review and meta-analysis. Nutrition. 2018 Jan;45:114-124.
  • Landi F, Calvani R, Tosato M, Martone AM, Ortolani E, Savera G, D’Angelo E, Sisto A, Marzetti E. Protein Intake and Muscle Health in Old Age: From Biological Plausibility to Clinical Evidence. Nutrients. 2016.
  • Holscher HD. Dietary fiber and prebiotics and the gastrointestinal microbiota. Gut Microbes. 2017 Mar 4;8(2):172-184.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.