Kan spiserørsbrok kureres? Lær disse enkelte øvelser

· 8. marts 2016
For at lindre symptomerne associeret med spiserørsbrok, bør man begrænse sit indtag af syreholdige madvarer og øge indtaget af produkter, som hjælper med at neutralisere de syrer, som allerede findes i maven. 

Spiserørsbrok skyldes en forskydning i maven, der gør, at maven trænger op i brysthulen gennem den åbning, som spiserøret normalt passerer igennem. De mest almindelige symptomer er halsbrand, sure opstød, smerter og synkebesvær.

Vidste du, at op til 20% af befolkningen har denne lidelse? Vidste du, at med en god kost og nogle enkle øvelser, kan man behandle en spiserørsbrok helt naturligt?

Om spiserørsbrok

Spiserørsbrok kan forekomme i alle aldre, men det er mest almindeligt hos folk over en alder af 50. Flere forskellige faktorer bidrager til den svækkelse af mellemgulvet, som forårsager denne lidelse:

  • Muskelsvækkelse på grund af aldring
  • Kronisk hoste
  • Forstoppelse
  • Fedme
  • Stress
  • Rygning
  • Genetisk disposition

For at behandle denne lidelse naturligt bør du, ud over at følge de gode råd længere nede i denne artikel, også undgå de risikofaktorer, der er nævnt ovenfor.

Hvordan behandles spiserørsbrok?

For at lave en komplet og effektiv behandling, bør man fokusere på to problemer: Årsager og symptomer:

  • Træning af den svækkede muskel i mellemgulvet
  • Lindre smerterne fra halsbrand, sure opstød, smerter og synkebesvær

Læs også:

7 øvelser der vil stramme din mave op

Lær at spise korrekt

En af de mest almindelige årsager til en svækkelse af spiserøret vil måske komme som en overraskelse for dig. De fleste mennesker med  spiserørsbrok er fælles om en helt bestemt egenskab: De spiser for hurtigt uden at tygge deres mad grundigt, hvilket lægger yderligere pres på hele fordøjelsessystemet og især maven.

Det første skridt er altså altid at spise, mens du sidder ned, uden at nogen skynder på dig, uden at distrahere samtaler og uden at vente indtil du føler, du er ved at dø af sult. Og husk ikke at sluge maden før du har tygget den grundigt igennem.

Dette vil også bidrage til at undgå halsbrand og sure opstød.

Stimuler mellemgulvet

Musklerne i mellemgulvet kan optrænes. Sangere og folk, der deltager i aktiviteter som yoga eller andre vejrtrækningsteknikker, lærer at styre deres vejrtrækning ved hjælp af deres mellemgulv. I stedet for at tage i luft ind i den øverste del af lungerne, bør man koncentrere sig om at fylde maven og siderne af kroppen.

Noget andet, man kan gøre, er at gøre det til en vane før hvert måltid at tage korte vejrtrækninger, efterfulgt af en skubben indad mod mellemgulvet. Denne simple øvelse hjælper til at træne musklen.

Du kan reducere spiserørsbrok ved at lave nogle simple øvelser - f.eks. med yoga

Læs også:

5 yoga stillinger til en flad mave

Mad som lindrer halsbrand

Sidst men ikke mindst, for at lindre symptomerne på spiserørsbrok, såsom halsbrand og sure opstød, bør man huske på at passe på med, hvad man spiser og så vidt muligt undgå syreholdige fødevarer og madvarer, som man kan mærke, ikke er helt gode for en personligt.

Generelt bør man undgå, eller begrænse sit indtag af følgende fødevarer:

  • Rødt kød og pølser
  • Mejeriprodukter
  • Sukker
  • Dybstegt mad
  • Forarbejdede madvarer og ingredienser
  • Bageriprodukter
  • Tobak
  • Alkohol
  • Kaffe
  • Krydderier som kanel, nellike, ingefær og peber
  • Visse former for te
  • Fast food
Fast food er ofte med til at forværre spiserørsbrok

Gode fødevarer

På den anden side, er det godt at øge sit indtag af madvarer, som hjælper med at neutralisere overskuddet af mavesyrer:

Mange andre madvarer kan dog hjælpe med at reducere spiserørsbrok

  • Druer: Druer er en af de mere basiske frugter. Prøv så vidt muligt at finde økologiske udgaver for at undgå et højt indhold af pesticider.
  • Ananas: Ananas hjælper på fordøjelsen med sine proteolytiske enzymer, men bør ikke blandes med visse kulhydrater (brød, pasta, kage, ris, osv.)
  • Kål: Kål hjælper med at helbrede sår, men der er mange mennesker, som ikke kan fordøje det ordentligt, hvis de spiser det rå. Kog kålen med en knivspids kommen, eller prøv at spise det råt , revet og med en vinaigrette dressing, eller som surkål.
  • Peberfrugt: Peberfrugter hører til solanumfamilien, som er fantastiske til at hele maven.
  • Kartofler: Kartofler er en super god naturlig antisyre. Deres saft virker godt mod halsbrand.
  • Citronsaft: På trods af at det er en syrligt citrusfrugt, har citron en neutraliserende effekt på mavesyre, så vi anbefaler at man regelmæssigt indtager citronsaft  – enten i kombination med andre fødevarer, eller bare blandet med lidt vand.
  • Hirse: Hirse er den eneste kornsort, som er basisk, så det er en god idé at spise netop denne oftere end andre kornsorter som f.eks. ris og hvede.

Sidst men ikke mindst findes der også tabletter og pastaer, som sælges i helsebutikker, som er naturlige antisyrer. Opløs en af disse i et glas vand, lad det stå i 10 minutter og drik så.