Kolesterol i skaldyr: Påvirker det lipidprofilen?

06 december, 2020
Omega 3 fedtsyrer er i stand til positivt at regulere lipidprofilen og reducere risikoen for hjertekarsygdomme.

Ligesom ethvert andet animalsk produkt er der kolesterol i skaldyr. Dette faktum bør dog ikke bekymre dig. Indtil for nogle få år siden anbefalede læger at begrænse mængden af dette næringsstof i kosten, fordi man mente, at det kunne bidrage til en ændring i serumværdierne af LDL lipoprotein.

Studier har dog nu vist, at det ikke er tilfældet. Find ud af, hvordan skaldyr påvirker lipidprofilen i denne artikel.

Af den grund er de nuværende kostvejledninger meget mere tilladende, når det kommer til fedtholdige fødevarer. På trods af at opmuntre til indtaget af flerumættede fedtsyrer, som har nyttige effekter på lipidprofilen, er de ikke lige så begrænsende med mættede lipider eller med fødevarer rige på kolesterol.

Kolesterol i skaldyr og hjertekarsygdomme

På nuværende tidspunkt tvivler forskere på indvirkningen af total kolesterol på risikoen for hjertekarsygdomme. Chancerne for at udvikle åreforkalkning er faktisk forbundet med iltning af en lille del af LDL kolesterol, som det er nævnt i en artikel udgivet i tidsskriftet Current Medicinal Chemistry.

Af den grund fokuserer nuværende kostvejledninger til at undgå denne iltningsproces. For at gøre det fokuserer de på at spise grøntsager rige på plantenæringsstoffer med antioxidant potentiale.

Regulering af din lipidprofil kan dog være nyttigt til at reducere tallene forbundet med metabolisk sundhed. Det betyder dog alligevel ikke, at man direkte udelukker kolesterol fra kosten, men snarere at man tilpasser indtaget af bestemte fødevaregrupper.

Du vil måske også være interesseret i at læse: 5 fødevarer, der bekæmper og fjerner mættet fedt

Undgå transfedt for at regulere kolesterol

Hvis du ønsker at øge HDL kolesterol, som har beskyttende egenskaber for hjertet, er det essentielt at kontollere indtaget af transfedt i din kostDu bliver dermed nødt til at reducere dit indtag af forarbejdede, friturestegte og indbagte fødevarer.

Eksponering af vegetabilske olier for høje temperaturer fremmer skabelsen af denne type inflammatoriske komponenter, der er skadelige for helbredet.

Regelmæssigt indtag af transfedt er faktisk ikke kun forbundet med en forværring af lipidprofilen, men med en øget risiko for at udvikle komplekse sygdomme. Dette er nævnt i en artikel udgivet i tidsskriftet Cardiology.

Pommes frites i friturekoger

Fødevarer, som forbedrer lipidprofilen

På samme måde som bestemte produkter kan forværre ens hjertes tilstand og lipidprofilen, er der andre fødevarer, der er i stand til at forbedre begge parametre.

Et eksempel er omega-3 fedtsyrer, der er ansvarlige for at reducere systemisk betændelse. Fed fisk og nødder er de primære fødevarer, som man kan finde disse næringsstoffer i. Vi anbefaler et regelmæssigt indtag for at kunne nyde et godt helbred.

Som vi tidligere har nævnt, er et regelmæssigt indtag af fødevarer rige på antioxidanter derudover også essentielt. Disse substanser er ansvarlige for at forebygge iltning af LDL lipoprotein, som kan have en positiv indvirkning på vores helbred. Mere end noget andet er bær såsom blåbær rige på disse typer af næringsstoffer.

Fed fisk

Læs også: Opskrift, der regulerer blodsukkeret og kolesterol

Vær ikke for bekymret for kolesterol i skaldyr og andre fødevarer

Kolesterol i kosten er ikke så foruroligende, når man ønsker at reducere risikoen for hjertekarsygdomme. Det er heller ikke dårligt, hvis målet er at regulere lipidprofilen. Af den grund er både æg og skaldyr fødevarer, som man kan spise indenfor rammerne for en sund kost, selvom de indeholder kolesterol.

Hvis der er sandsynlighed for at udvikle lidelser forbundet med urinsyre, bør man være forsigtig med skaldyr.

Under normale omstændigheder kategoriserer ernæringseksperter skaldyr som sunde og som en kilde til protein af god kvalitet. Denne egenskab gør dem nødvendige for både stillesiddende personer og atleter.

Sund kost til at forbedre lipidprofilen

Selvom det er sandt, at betydningen af kolesterol stadig er til diskussion, når man etablerer risikoen for hjertekarsygdomme, er det vigtigt at forbedre lipidprofilen så meget som muligt. Til det skal man sikre, at man spiser fødevarer rige på antioxidanter samt fødevarer med anti-inflammatoriske egenskaber.

Det er en god idé af reducere og begrænse sit indtag af forarbejdede fødevarer. Med hensyn til friske fødevarer bør det udgøre størstedelen af kosten.

Skaldyr sammen emd andre produkter fra dyreriget kan og bør udgøre en del af den sædvanlige kost, eftersom de er klassificeret som sunde. Deres indhold af kolesterol vil ikke påvirke risikoen for hjertekarsygdomme negativt.

  • John Kattoor A., Kanuri SH., Mehta JL., Role of ox LDL LOX1 in atherogenesis. Curr Med Chem, 2019. 26 (9): 1693-1700.
  • Wilczek MM., Olszewski R., Krupienicz A., Trans fatty acids and cardiovascular disease: urgent need for legislation. Cardiology, 2017. 138 (4): 254-258.
  • Cachofeiro, V. (2009). Alteraciones del colesterol y enfermedad cardiovascular. Lopez Farré A., Macaya Miguel C. et al Libro de la salud cardiovascular. 1ª ed. Bilbao: Fundación BBVA, 131-139.