Kosttilskud: En hjælp til at komme tilbage på arbejde og i skole

Har du børn, der skal tilbage i skole? Er du ved at komme i gang igen efter ferien? Hvis det er tilfældet, leder du sikkert efter en måde at øge dine energireserver på, der kan hjælpe dig og din familie med at klare denne forandring.
Kosttilskud: En hjælp til at komme tilbage på arbejde og i skole

Sidste ændring: 18 september, 2022

Selv om sommeren har været fantastisk, er det nu tid til at vende tilbage til skole og arbejde. Og med den følger temperaturændringer, mere stress og mindre tid til os selv. Derfor er indtagelse af kosttilskud en god løsning til at øge det energiniveau, vi havde på ferien.

Disse kosttilskud kan hjælpe dig med at forbedre din styrke, øge din udholdenhed, styrke dit immunforsvar og reducere stress. Det er dog vigtigt at vide, hvordan man skal forbruge dem med forsigtighed og vælge det mest velegnede til vores specifikke behov. I denne artikel fortæller vi dig alt om dem.

Hvad er kosttilskud?

Kosttilskud er produkter, der bruges til at supplere kosten og tilføre kroppen vigtige næringsstoffer. De kan tages alene eller i kombination med anden mad. De fås i forskellige formater, f.eks. kapsler, tabletter, pulver eller væsker.

I perioder med stor stress, f.eks. når man skal tilbage på arbejde eller i skole, kan de være en måde at bevare energien og mindske stress på.

Så hvis du er på udkig efter vitamintilskud, så prøv at købe kvalitetsprodukter fra pålidelige steder. Så får din krop en chance for at føle sig godt tilpas. På den måde er den i stand til at klare alle de udfordringer, som feriens slutning bringer.

Det er vigtigt at understrege, at kosttilskud ikke erstatter en afbalanceret kost og en sund livsstil. De kan dog være en effektiv måde at sikre, at din krop får de næringsstoffer, den har brug for for at fungere korrekt.

Her er alt, hvad du behøver at vide om de mest effektive ingredienser til at genoptage arbejds- eller skolerutinerne efter ferien.

Mand spiser fiskeolie

Tilbagevenden til de daglige aktiviteter kan være en kilde til stress, så vi kan overveje brugen af et kosttilskud.

Hvilke ingredienser anvendes typisk?

De mest almindelige ingredienser i kosttilskud er vitaminer og mineraler. Disse har den fordel, at de er sikre og effektive. De er en nem måde at supplere kosten på. Det er blevet bekræftet, at multivitaminer/multimineraler kan være med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme og endda visse former for kræft.

C-vitamin er f.eks. en vandopløselig organisk syre. Den findes naturligt i mange fødevarer og bruges til at forebygge eller behandle mangel på vitamin C. Generelt er det en af de vigtigste ingredienser, som vi kan finde i disse kosttilskud.

Læs mere her: D-vitamins funktioner

Mange undersøgelser har vist, at C-vitamin eller ascorbinsyre er en kraftig antioxidant, der hjælper os med at bekæmpe stress, træthed og temperaturændringer. Det hjælper os også med at styrke immunsystemet, hvilket er ideelt i denne tid af året, hvor virus igen er på vej frem.

Andre ingredienser med stor gavn i kosttilskud

Udover C-vitamin er andre næringsstoffer, der er meget udbredt i kosttilskud, D-vitamin, folinsyre og omega-fedtsyrer. Afhængigt af situationen anbefaler nogle eksperter et dagligt indtag af disse næringsstoffer for at forbedre kroppens generelle funktion.

D-vitamin er et andet vandopløseligt vitamin, som vores krop producerer naturligt som følge af eksponering for sollys. Visse undersøgelser har bekræftet, at D-vitamin er nødvendigt for at holde knoglerne stærke og sunde samt for at forbedre kroppens generelle funktion.

Desværre er det almindeligt, at vi tilbringer mere tid indendørs end udendørs, når først vores arbejdsforpligtelser begynder. Desuden indeholder mange kosttilskud også folinsyrer og omega-fedtsyrer. Folinsyrer er en form for B-vitaminer, der findes naturligt i mange grøntsager og bælgfrugter. De bruges til at forebygge eller behandle anæmi.

Omega-fedtsyrer er vigtige næringsstoffer for hjernen og hjertet og findes i visse frugter, grøntsager og vegetabilske olier. Flere undersøgelser har vist, at omega kan bidrage til at forbedre humøret og den mentale kapacitet, hvilket er ideelt i en udfordrende sæson, hvor vi vender tilbage til skolen eller arbejdet.

Skal min familie tage kosttilskud?

Selv om mange eksperter anbefaler et dagligt indtag af visse næringsstoffer, er virkeligheden den, at ikke alle har brug for at tage kosttilskud. Generelt anbefales det, at personer, der følger en vegetarisk eller vegansk kost, eller som har ernæringsmæssige mangler, bør tage kosttilskud for at supplere deres kostbehov.

På den anden side, hvis du følger en afbalanceret kost og motionerer regelmæssigt, får din krop sandsynligvis allerede alt det, den har brug for, på naturlig vis.

Men hvis du i perioder med ekstrem stress føler, at dit energiniveau er lavt, kan det ikke skade at give din krop lidt hjælp. Hvis du gør det, vil du hurtigt mærke en forbedring. Så vil du være i stand til at tage nye udfordringer op på den bedst mulige måde.

Det kan interessere dig ...
Kosttilskud til forbedring af hukommelse og koncentration
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Kosttilskud til forbedring af hukommelse og koncentration

Kosttilskud til forbedring af hukommelse og koncentration giver grundlæggende vitaminer til hjernefunktionen. Virker de hos unge og voksne?



  • Blumberg JB, Bailey RL, Sesso HD, Ulrich CM. (2018). The Evolving Role of Multivitamin/Multimineral Supplement Use among Adults in the Age of Personalized Nutrition. 2018 Feb 22;10(2):248. doi: 10.3390/nu10020248. PMID: 29470410; PMCID: PMC5852824. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29470410/
  • DiNicolantonio JJ, O’Keefe JH. (2020). The Importance of Marine Omega-3s for Brain Development and the Prevention and Treatment of Behavior, Mood, and Other Brain Disorders. Nutrients. 2020 Aug 4;12(8):2333. doi: 10.3390/nu12082333. PMID: 32759851; PMCID: PMC7468918. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32759851/
  • Dobson R, Cock HR, Brex P, Giovannoni G. (2017). Vitamin D supplementation. Pract Neurol. 2018 Feb;18(1):35-42. doi: 10.1136/practneurol-2017-001720. Epub 2017 Sep 25. PMID: 28947637. Recuperado de: https://pubmencbi.nlm.nih.gov/28947637/
  • Johnston CS, Barkyoumb GM, Schumacher SS. (2014). Vitamin C supplementation slightly improves physical activity levels and reduces cold incidence in men with marginal vitamin C status: a randomized controlled trial. Nutrients. 2014 Jul 9;6(7):2572-83. doi: 10.3390/nu6072572. PMID: 25010554; PMCID: PMC4113757. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25010554/

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.