Hvordan du lærer at svømme i en swimmingpool

29. januar 2019
Svømning har masser af sundhedsmæssige fordele og er en af de bedste øvelser til rådighed for dig. Det er også en meget komplet form for motion, som træner alle dele af din krop. Derfor kan det være meget godt for dig at investere noget tid på at lære at svømme. 

At lære at svømme i en pool kan få dig til at føle dig meget sikrere, end hvis du prøver det på en strand. Skvulpene og de mulige strømme, der dannes langs kysten og trækker dig ud, kan forårsage stor frygt. Hvordan du lærer at svømme er individuelt, men de fleste kan godt lide at starte i en pool.

En pool er et sikkert sted, hvor du kan drage fordel af de lavvandede områder. Ved at have trapper og rækværk til at holde fast i, vil du også vide, at der ikke er nogen måde du vil drukne på.

Hvordan skal du begynde at lære at svømme i en pool?

Vi giver dig nogle pointer for, hvordan du lærer at svømme.

Hvordan du lærer at svømme: Vælg et sted, hvor du kan stå op

Kvinde svømmer i pool

For at lære at svømme i en pool, skal du starte i en del, hvor vandet ikke er for højt, og du kan stå op. Hvis vandet er dybere end brystet, kan det i første omgang forårsage stor angst.

Det vigtige er, at du føler dig rolig og afslappet, ellers vil det være umuligt at lære at svømme. Lad os undersøge nogle specifikke trin, du skal tage i brug for at komme i gang:

  • Fødder først: Hold fast i en stige eller et rækværk ved kanten af ​​poolen, lad din krop flyde og bevæg dine fødder. Dette vil give dig nok tillid til, at du ikke vil synke. Du kan prøve forskellige fodbevægelser, der svarer til forskellige svømmeslag.
  • Prøv at svømme: Når du kontrollerer bevægelsen af ​​dine fødder, bør du først øve brystsvømning, bedre kendt som frøen. Dine ben vil bøje og rette sig på samme tid som dine arme ud foran din krop.

Gå ikke glip af: Svømning: En sport der træner hele kroppen

Før du begynder at svømme på egen hånd, så gør dig selv mere sikker ved at holde på et flydebræt eller have nogen til at holde dig stabil, mens du bevæger dine arme. Dette vil hjælpe dig med at skabe selvtillid.

Vær opmærksom på din vejrtrækning

At lære at svømme i en pool kræver ikke bare fysisk koordinering. Derudover skal du også være opmærksom på din vejrtrækning. Dette giver dig mulighed for at bruge mere eller mindre tid i vandet, afhængigt af hvordan du gør det.

Det er normalt at trække vejret lidt hurtigt i begyndelsen, og du vil hurtigt føle dig udmattet. Du undrer dig måske nu, hvordan nogle mennesker bruger meget tid i vandet.

Hver svømmestil har sin egen vejrtrækningsteknik. Den slags, hvor dit hoved er nedsænket, kræver, at du opretholder en rytme med dine vejrtrækninger. Når dit hoved er ude af vandet, trækker du meget luft ind. Det er normalt ikke at trække vejret nok til at begynde med.

At lære at svømme vil øge din lungekapacitet, så indtil du har nok erfaring, vil du føle, at du ikke får nok luft, eller du kan drukne. Intet vil dog ske med dig. Fortsæt med at prøve.

Opdag: 6 tips til at forebygge gigt

Hvordan du lærer at svømme, når du har fået det grundlæggende på plads

Butterfly svømmestil

Som du begynder at føle dig mere sikker i vandet og kan udføre frøen uden at trætte dig selv for meget, skal du øge sværhedsgraden. Her er nogle ideer.

  • Prøv at svømme i dybere vand: Selvom du stadig kan stå op, så prøv at komme tættere på poolens dybere områder. Dette vil teste din selvtillid, og i sidste ende vil du kunne svømme på steder, hvor du ikke kan røre bunden uden frygt for at drukne.
  • Prøv andre teknikker: Når du først behersker det grundlæggende svømmeslag, skal du ikke bare holde fast ved det. Der er mange andre teknikker, du kan lære, som butterfly eller crawl. Øgning af sværhedsgraden vil forbedre din svømmedygtighed og evner.

Svømning har masser af sundhedsmæssige fordele og er en af ​​de bedste øvelser til rådighed for dig. Det er også en meget komplet form for motion, som træner dele af din krop. Derfor kan det være nyttigt for dig at bruge noget tid på at lære at svømme. 

Stadig ved ikke, hvordan man svømmer? Har du prøvet, men du gav op for tidligt?

Bliv ikke demoraliseret. Med tiden lærer du at mestre det. Svømning er en komplet træning, som du kan nyde i en pool eller ved stranden. Hvilken bedre måde at lave noget sjovt mens du træner på samme tid?

  • Soler, J. M. (1952). Natación. Natación. Publicado Mensualmente Por El Club Natación de Barcelona. https://doi.org/10.1016/S0304-405X(99)00053-7

  • Maglione, J. (2008). Manual natación para todos – natación para la vida. FEDERACION INTERNACIONAL DE NATACION.

  • Santos Pereira, J., Silva, J. E. da, Martin Dantas, E. H., Natali, A. J., & Vale, R. G. de S. (2006). Efectos crónicos de un programa regular de natación. Sobre la tensión arterial de adultos hipertensos. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias Del Deporte = International Journal of Sport Science. https://doi.org/10.5232/ricyde2006.00402